Nybörjartips - en ultimat start för nyfrälsta kaffenördar

Charityman

New member
Hej! Ny på forumet och ny ägare till Hario V60 set med Wilfa CGR-2 kvarn och de många tillbehör som gör allt ännu roligare - timer, våg, specialfilter m.m - tänkte jag starta en tråd där alla ni erfarna nördar där ute kanske kan tänka er att hjälpa oss (än så länge) mindre bevandrade nördar här ute.

Eftersom jag använder droppkaffesystem just nu är det så klart det jag vill ha tips och råd kring, men även grundfrågor som dosering, malningsgrad m.m. är givetvis sjukt välkommet. Vad gäller dosering kör jag just nu på ca 7 gram kaffe per 100 gram vatten, alternativt förhållandet 17.42:1, dvs. 1 gram kaffe per 17.42 gram vatten och tycker det blir bra, men å andra sidan blir nästan allting gott när man jämför med vanligt bryggkaffe med färdigmalet kaffe från butik. För malningsgrad har jag provat lite olika på min kvarn, men ligger och skvalpar mellan "slutet" av Filter och "början" av Aeropress på inställningarna. Ni som har samma kvarn och maler för droppkaffe, vad använder ni för inställningar?

Jag har också förstått att det råder lite delade meningar om tidsaspekten av bryggningen. Vissa verkar vara av uppfattning att ett visst antal gram vatten ska ta EXAKT viss tid att rinna igenom, medan vissa inte är riktigt lika noga, utan har tiden mer som en "back-up" typ.

Som sagt, fyll på med vad det än må vara som gör oss nybörjare till bättre kaffebryggare.

//Charityman
 

edtbjon

Well-known member
Hej och välkommen!
Du verkar vara på rätt väg med din Hario. (Jag kör Hario V60 själv...) Wilfan är en bra och mycket prisvärd kvarn, helt klart bäst i klassen för "filterkvarnar" under tusen (eller kanske till och med 2000:- :eek:hmy:). Indikeringarna ("Filter", "Aeropress" etc.) på kvarnen är bara typ "nån text" för att veta hur jag ska ställa kvarnen, typ de stämmer inte alls. :)
Du ligger typ rätt med doseringen oxå. Branschstandard (SCAE osv) ligger på 6g kaffe på 100g vatten. Själv brukar jag köra mellan 6 och 7g... På DropCoffee kör de strikt med 6g/100g.
Tiden har helt klart betydelse ur flera hänseenden. Dels påverkar extraktionstiden smaken, kortare ger lite syrligare och längre ger lite beskare. Men om vattnet "står" ovanpå kaffet för länge påverkas (sänks) också temperaturen (och därigenom extraktionen) och kaffet blir ännu beskare.
Jag hittade en sida där de testar olika hällscheman: https://prima-coffee.com/blog/v60-brewmethod-review. Mycket intressant läsning.
 

Ampalang

Well-known member
När jag provar ut ett ett nytt kaffe börjar jag alltid med ett grundrecept på 7g kaffe / 100g vatten.

Sedan låter jag smaken avgöra vad som är rätt för just den sorten och det kan variera en hel del olika kaffe emellan.

Till min hjälp (för att jag inte arbetar med kaffe samt är något senil) har jag köpt mig en acaia Lunar.

fullsizeoutput_c1b.jpeg

fullsizeoutput_c1c.jpeg

Enda skillnaden på dem två graferna är hur jag häller på vattnet vilket ändå gav två vitt skilda resultat i koppen

Hario V60 16g kaffe i båda fallen.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp