Hemrostat ger lösare puckar?

bauta

Well-known member
Är det bara jag eller är det så att hemrostat inte ger de kompakta puckar jag är van vid från tex J&N Isola?

Kanske för att det (ofta) är färskare?
 

Ampalang

Well-known member
Vet inte vad andra rekommenderar men min rostare rekommenderar att låta bönorna vila i två veckor innan bruk. Har för mig det gäller både espresso och bryggrostat.
 

bauta

Well-known member
Jag väntar åtm 3 dagar, oftast en vecka.
Men samma malningsgrad tycker jag ger kladdigare puckar som ibland fastnar i filtret och inte följer med ut i handtaget.

Sen är hemrostat oftast ljusare rostat, typ 1Cend, kanske oxo påverkar?
 

edtbjon

Well-known member
Jag upplever något liknande även med bryggkaffe... Om jag justerar kvarnen så att det rinner igenom på t.ex. 3 minuter så kan vissa sorter från Drop eller J&N etc kladda igen helt och hållet, så att det rinner på 3.30 - 4 minuter. Det verkar nästan inte hjälpa hur mycket jag än justerar kvarnen (grövre), så rinner det långsammare i alla fall.
Jag fick tag i en otroligt bra Kenya i höstas, som jag tycker att jag fått till rostningen bra med och den rinner i alla fall långsammare än det mesta andra som jag rostar.
Så, för att komma till saken. Visst brukar hemrostat vara färskare och det kan göra något. Rostningen i sig själv har nog stor betydelse. Proffsen kör många rostningar per vecka och har många års erfarenhet med sina maskiner i halvmiljon-klassen (eller mer...). Sedan handlar det nog ofta om själva bönorna. Rosterierna har ett urval som vi amatörer inte kommer åt (i det här landet i alla fall).
 

Ampalang

Well-known member
Bauta... Vad har du för bryggrecept till espresson?

Jag kör rostarens grundrecept som utgångspunkt och låter smaklökarna bestämma därifrån.
20 g in
45 g ut
25 sekunder
 

Ampalang

Well-known member
Fördelen med att väga är att du inte behöver ta hänsyn till cremans större volym kontra vikt och du vet exakt hur mkt kaffe du får i koppen.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag tror det handlar om att kaffet är annorlunda och att det är rostat mörkare eller ljusare. Spontant känns det kanske som att kaffet är något mörkare jämfört med J&N? Förr i tiden (2007) sade man alltid att man skulle ha mer kaffe och mala grövre om pucken var våt.

Att "Rosterierna har ett urval som vi amatörer inte kommer åt (i det här landet i alla fall)" stämmer väl inte helt. Några butiker med råkaffe har kvalitéer som absolut kan möta sig med många mikrorosterier. Men visst är utbudet sämre jämfört om man kan handla pallvis från råkaffeleverantörer.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp