Melitta Caffeo Bistro T maler för mycket kaffe

Noob

New member
Hej!

Jag köpte mig denna maskin i måndags, och allt fungerar bra och säkert som det skall....MEN.....nu är det så att jag oftast bara vill ha runt 60ml kaffe åt gången, då jag dricker. JAg dricker rätt mycket kaffe.....men mindre mängd varje gång, och flera gånger om dagen.

Då jag ställer in den här maskinen på svagaste och 60ml, så maler den ner runt 2 mått med kaffe.....vilket om jag skulle brygga kaffe med 2 mått skulle räcka till 2-3 koppar.....och nu blir det bara en halv kopp. Det går alltså åt 5 gånger så mycket kaffe ungefär som då jag brygger i vanlig kaffebryggare. Detta har resulterat i att jag har gjort slut på 500g bönor på 2 dagar, varpå jag har 500g malet kaffe till kaffebryggaren i nästan 2 veckor.

Då jag tidigare även har kört med kapselmaskin, så har jag kunnat använda en och samma kapsel 2 gånger om.....då jag tar såpass lite åt gången.....men det är ju inte möjligt att köra på det sättet med denna maskinen.

Jag kommer ju bli totalt ruinerad om jag skall fortsätta använda denna maskinen. Bönor för 150:- borta på 2 dagar. Går det på något sätt att begränsa mängden som mals ner, annat än att sätta styrkan på kaffet på det svagaste???

Är det någon utav dom programmerade recepten som använder sig av mindre kaffe.....eller är det alltid samma mängd beroende på vilken styrka (1-5) man har valt?

/Niklas
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp