Gaggia classic eller helautomatisk espressomaskin?

Hej!
Nu svär jag lite i kyrkan, men jag har blivit intresserad av en helautomatisk espressomaskin då ett par bekanta verkar riktigt nöjd.
De longhi magnifica s tror jag "bäst i testmodellen" heter.
Själv tycker jag att den känns plastig och rätt klumpig så jag har kollat på Melitta caffeo solo istället pga mer slim, lägre pris och estetiskt tilltalande.

Bubblaren från två år sedan (när den kostade typ 1500 på black friday...) är ju en gaggia classic som jag har varit intresserad av rätt länge, men det har känts krångligt!
Nu finns den för 2300 på riktigt kaffe annars är billigaste ty 3490.
Fördelarna är: halvsnygg, prisvärd, riktig espressomaskin samt relativt slim.

Brygger idag kaffe med en wilfa wsp1b och maler med en rätt ny wilfakvarn och är nöjd.
Kvarnen kommer att få stanna kvar pga sjukskrivning i ett par månader efter en operation...

Gaggia classic finns inte billigare än 2300 och rancilio silva inte ens i närheten.
Bör jag köpa gaggian på riktigt kaffe?

Tacksam för svar.
 

Large

Well-known member
Nej, då Gaggian också kräver en bättre kvarn för minst lika mycket pengar. Din Wilfakvarn duger inte.
Håll du fast vid din Wilfa+Wilfa-kombo om du är nöjd. Det finns ingen anledning att köpa ytterligare maskiner.
Skall du nödvändigtvis dyka ned i espressoträsket, av någon okänd anledning, så får du vara beredd att hosta upp betydligt mer pengar än så och dessutom krångla några månader med att lära dig hantverket.
 
Är det så jäkligt att få dricka gott kaffe så köper jag väl en helautomatisk istället då. :)
Hade förstått att det ska gå att använda en billigare kvarn eller till och med färdigmalet, men där ser man.
 
Senast ändrad:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?37454-Första-Espressomaskinen-Lite-besviken

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?37532-nybörjare

Två bra trådar att läsa inför ett helautomatköp. Smaka gärna också på några olika helautomatkaffen innan köp.
/M

Dom har jag läst. Man blir nog bara mer och mer kluven.
Den första trådens maskin är ju en storsäljare tex.

Jag kan ju alltid köpa den där gaggia classicen (gaggias brera är lite "för dyr" annars hade den också varit aktuell) och komma på att man måste köpa en kvarn som maler fint nog i efterhand.
Kvarnar verkar vara ett gissel...

https://www.youtube.com/watch?v=jCn9NjTuGLM&t=294s från ca 2:40 verkar han ju tex köra färdigmalet. Resultatet är ju säkert sämre...

Högst oklart men jag har flera svindyra intressen så försöker hålla mig till någon slags budget.

Ps. Kan man och isåfall hur gör man en "amerikan" från en gaggia classic?
 

svartvest

Well-known member
Jag håller med Large. Spara på pengarna under sjukskrivningen så funderar du vidare senare..gott läkande till dig!
 
Jag håller med Large. Spara på pengarna under sjukskrivningen så funderar du vidare senare..gott läkande till dig!

Tack för goda råd.

Jag har ju spanat lite halvseriöst 2 år i rad nu och det har varit gaggia classic båda gånger.Jag tror att jag slår till ändå. Ska vara hemma i max 90 dagar och minst 45(?) så tiden lär ju iaf finnas.
Det kanske kommer upp en begagnad bra kvarn här, eller så får jag tips på en ny kvarn som inte är alltför dyr. Gaggia MDF verkar smidig (men inte särskilt bra?) såg jag.

Har bryggare, aeropress och presskanna just nu.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp