Manometerhandtag

bauta

Well-known member
Är det nån som har ett liknande?
http://www.kaffecompagniet.se/baris...ilterkorgar/manometerhandtag-e61-med-t-uttag/

Jag har ett och det är mkt bra för att ställa utloppstrycket mot ett blindfilter.

Skall man mäta utloppstemperaturen under ett simulerat skott, får jag ett läckage. Undrar hur detta är tänkt?
Du sätter i ett vanligt metallfilter (enkel el dubbel) men strypningen för att simulera 25 sekunders flöde sker med den röda ventilen vid utloppet. Det innebär att trycket byggs upp runt filtret och det kommer läcka lite vatten ut mellan undre filterkanten och handtaget. Brygghuspackningen tätar ju endast på översidan av filtret.
Antingen är det tänkt att köras utan filter insatt, men då får du en halvskarp kant upp emot brygghuspackningen. Eller så saknas det en packning mellan filter och filterhållare?
Jag funderar på att fixa en tunn packning under filtret, gäller bara att hitta nån passande.
 

Mayhem

Well-known member
Att kanten ser ut som den gör har väl mest att göra med att verktyget är tillverkat av ett vanligt portafilter? Detta då det är en förhållandevis smal produkt och det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart att ta fram en ny gjutform enbart för detta. Så rimligtvis är tanken just att man skall köra med ett vanligt filter vid ett simulerat skott.
 

bauta

Well-known member
Jag förtydligar detta med en bild.
Normalt ligger strypningen (kaffepucken) i det gröna. Då tätar packningen i bryggruppen, den svarta rektangulära.

I manometerhandtaget stryper du med en ventil/kran på utloppet. Då trycksätter du hela det röda (och gröna) området. Vilket inte har en packning under filtret. Detta medför ett (litet) läckage ut under filtret.
e61_grouphead_assy_asm.jpg
 

bauta

Well-known member
Jag fick svar av Martin på Kaffecompagniet att detta skall användas utan filer isatt. Det är en kant på ovansidan av manometerfiltret, jag tänkte att den ev skadar packningen. Men det är ju endast kort vid test så det är säkert ok.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp