Minska kalk / vattenfilter - hur gör ni?

snabbkaffe

Well-known member
Har just bytt maskin från en Brewtus III till en ECM Synchronika.
I Brewtusen kopplade jag ett litet filter i vattentanken på ingående slang, men den möjligheten finns inte på ECM:en.

Har funderat på att dra vatten direkt till maskinen, men det verkar struligt (?) (och har dessutom maskinen en liten bit bort från diskbänken). Hittar diverse filter men har svårt att hitta tryckreducerare - och en hantverkare som vill göra ett så litet jobb... (kan väl visserligen få till det själv men...)

Har sett någon form av "påsar" som man ska lägga i vattentanken - funkar dessa verkligen?

Har även sett olika vattenkannor med filter i. Är det ett bra alternativ att fylla på vattentanken med?

Hur gör ni?
 
Senast ändrad:

Ampalang

Well-known member
För att veta vad du ska göra måste du veta vad det är för vatten du har. Alltså vad det innehåller och vad du behöver tillsätta alternativt filtrera bort.

Det enda märke jag känner till som gör filter speciellt framtagna för just kaffe (alltså hur kaffet smakar efter bryggning) är BWT.

Jag hade hemma en teknisk rådgivare ifrån BWT som gjorde vattenanalys och i mitt fall satte vi in ett kolfilter.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp