2-fas nedgradering?

afvagen

Member
Hej,

Min första post här. Men jag har precis fått tag på en Expobar Mega Crem Control/ 2TW - Den fungerar egentligen fint förutom att grupp2 verkar blockad, ska försöka fixa det. Men jag undrar om det påverkar maskinen negativt att den är omkopplad till 2-fas istället för 3-fas som den var i original?

Är det kanske därför jag inte får något vatten ur den andra gruppen?
Vad finns för fördelar med att ändra tillbaka till 3-fas?

Är det bara uppvärmningshastigheten gör det mig mindre. Men om tryck och stabilitet påverkas så är det ju ganska stora faktorer för god espresso.


Mvh
 

Large

Well-known member
Kan du hitta någon märkeffekt på maskinen ?
Anledningen att köra 3-fas kan vara för att maskinen kräver mer effekt än vad ett 2-fasuttag kan ge men det kan också bero på vilket uttag som finns tillgängligt.
Många tvågruppare kan beställas med båda uttagen och isf borde det vara en enkel match att konvertera maskinen utan några konsekvenser om det är så att märkeffekten håller sig väl under 3,6kW.
 

TheDude

Well-known member
Hej,
Är det bara uppvärmningshastigheten gör det mig mindre. Men om tryck och stabilitet påverkas så är det ju ganska stora faktorer för god espresso.

Vad jag kan förstå (utan att vara någon expert) så är det bara uppvärmningshastigheten som påverkas. Det borde bara vara uppvärminingselementet i kokaren som drar nytta av 3-fas. Allt annat (så som pump och elektronik) borde inte påverkas.
 

edtbjon

Well-known member
Vad jag kan förstå (utan att vara någon expert) så är det bara uppvärmningshastigheten som påverkas. Det borde bara vara uppvärminingselementet i kokaren som drar nytta av 3-fas. Allt annat (så som pump och elektronik) borde inte påverkas.

Just så... Rimligtvis går pumpar och annat på enstaka faser utav de tre faserna. Kokarna mår mycket bättre med 3-fas, men de andra drar ganska lite ström och jag tror inte att det finns några pumpar eller annat som används i espressomaskiner (oavsett storlek eller pris) som går på annat än enfas.

(Det handlar hur som helst inte om att ta bort en fas från tre, utan att i så fall bara använda en enkel fas. En tre-fas kontakt har fem stift, medan en jordad kontakt har tre.)
 

afvagen

Member
Jag har fått den att fungera nu. Var en ventil på toppen av grupphuvudet som var blockerat. Enkelt byte och så är maskinen som ny.
Och som jag trodde. Men tror jag lämnar den vid 230v för enda märkbara är att den behöver koka till sig i 15sekunder efter att man steamat några gånger. Men märklig sak att göra, känns som att det hade varit billigare att få en elektriker att koppla 3-fas i köket än ändra på maskinen. Jaja, fick den för en billig peng så ska inte klaga.
 

edtbjon

Well-known member
Ja, trefas brukar finnas i de flesta kök i alla fall, då spis och ugn nästan alltid går på just trefas får att få lite fart på dem.
 

Mathias

Well-known member
Den enda skillnad jag sett hitills mellan 3-fas och 1-fas maskiner är att 3-fas maskiner har 3st värme resistanser i kokaren med en resistans per fas kopplad. Allt annat i maskinen är 1-fas. Beroende på hur mycket effekt du har i 1-fas uttaget kan du parallell koppla 2 eller 3 resistanser.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp