Rancilio Silvia Sura shots

Har haft rancilio silvia och en Macap m2m nu ett tag och kan bara få till sura shots...

Det är inte så surt att man måste spotta ut de och om man gör en latte eller americano av det
så smakar det bra, men då och då vill man ju också ha en enkel espresso. Kör just nu med
"Garant ekologisk espresso" med utgångsdatum 10-08-2017 (nyöppnad påse idag). Allt ser bra ut under extraktion, men
hur jag än gör så blir det surt...

uppskattar alla tips jag kan få
 

rannagarden

Well-known member
Ingen erfarenhet av silvia, men det är väl temperaturen man ofta pratar om vid sura shots? Har du googlat på tempsurf och silvia?
/M
 

TheDude

Well-known member
Det kan bero på många saker. Är temperaturen för låg så kan det bli surt (som rannagarden påpekade). Det kan också bero på kaffebönorna (vissa har mycket mer syrlighet än andra) och hur de är rostade (ljusare rostning ger mer syra). Jag skulle även kunna tänka mig att det kan bli en typ av syrlighet om man doserar för mycket kaffe.

Det kaffe du valt verkar vara ett 100% arabica. Om du är nybörjare så skulle jag börja med kaffebönor med en blandning av robusta och arabica för att det är enklare att få till bra, sedan när man lärt sig det kan man välja att gå över till 100% arabica. När jag började med espresso så köpte jag ofta "Musettis bruna påse" det är en blandning av robusta och arabica och brukar gå att hitta med ett ganska bra rostdatum (det är bättre att hitta rostdatum istället för utgångsdatum på påsarna)
 
Senast ändrad:

rannagarden

Well-known member
Stämmer att de ändrat utseende. Påsarna är silvriga med en färgkombo i botten. Anar att bottenfärgen motsvarar vad den gamla påsen hade för färg (brun, blå, beige osv).
/M
 
Topp