Lite huvudpina

afvagen

Member
Jag fick nyligen en Expobar Mega Cream att mecka med, men har stött på ett problem. Det är med grupphuvud nummer två - när man försöker köra vatten genom det så låter det som att pumpen klickar igång, men den står bara och brummar utan att något händer, först tänkte jag att det var blockerade rör men efter att ha tagit isär och satt ihop allt igen händer samma sak.

Grupphuvud nr.1 fungerar hur bra som helst, vattnet rinner fint och tryck och temp är bra. Så därför tror jag inte det är pumpen.
Men så kommer det inget vatten från maskinen, varken ånga eller vatten för än den har blivit väldigt varmt, och det får mig att misstänka en felande pump ändå.

Min andra misstanke är att eftersom förra ägaren kopplat om maskinen från 3-fas till 2-fas så orkar inte pumpen med 2 grupphuvuden helt enkelt. Kan det vara så?

Vad tror ni om mitt svammel?

Kass pump? Men grupphuvud ett fungerar ju, fast inget vatten när det är kallt.
En block jag inte hittat? Avkalka men startare saker, peta igenom alla rör med piprensare?
3-fas till 2-fas? Kan effekten minska så att maskinen inte orkar två grupphuvuden?
 

rannagarden

Well-known member
Är maskinen omkopplingsbar från tre- till tvåfas? Skaffa elschema och verifiera alla kopplingar. Det kan vara så att något är frånkopplat med elektroniken så att grupp två inte fungerar korrekt.
Plocka isär. Rensa/rengör allt. Verifiera att vatten kan passera alla rör, passager och ventiler.

/M
 

bjsulla

Well-known member
Verifiera om det finns 3-vägs magnetventiler så att de verkligen fungerar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

afvagen

Member
Tack för alla svar. Fick det att fungera. Var en ventil på toppen av grupphuvudet som var blockad, beställde en ny hade sönder spridare, beställde en sån, och nu fungerar det som det ska.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp