Profitec 700 v ECM Synchronica V IZZO Alex duetto

Oibo

Member
Hallå!

Som rubriken antyder så försöker jag göra ett val mellan dessa tre. Jag har läst, läst och googlat och (som alltid) enbart förstorat beslutet och ångesten.
Rent rationellt så tänker jag att jag med största sannolikhet kommer vara så nöjd så nöjd så med vilken jag än väljer, speciellt med tanke på hur snarlika specifikationer de tre har (Det som i mina ögon sticker ut mest är ECM'ens joystickar, som ju åtminstone ser trevliga ut).

Men!

Jag tänkte ändå höra med er här på forat; vilken har ni? Varför och vad tycker ni?

Uppskattar alla kommentarer, vare sig subjektiva eller objektiva!

(Finns det någon mer likvärdig modell jag har missat??)
 

henrik82

Well-known member
Det är 3 (4) ganska så lika maskiner små tekniska skillnader som inbyggd timer på Profitec 700, joysticks på ECM Synchronica, löstagbar PID på Rocket Espresso Milano R58 och vad IZZO Alex duetto har som dom andra har vet jag inte. Tänk på att alla är bra maskiner så i slut ändan handlar det mest om vilken du tycker passa ditt kök bäst. Men glöm inte kvarnen espressomaskinen är en apparat som tillför vatten under tryck genom kaffet, kvarnen är den viktigaste delen, en dålig kvarn är det svårt att lyckas med.

Om jag stod i samma val som du så hade det ståt mellan Profitec 700 och IZZO Alex duetto, för det är dom tå snyggaste enligt mig, Rocket Espresso Milano R58 hamnar sist för jag vill inte ha en maskin med en PID i en låda ;)

Om joysticks är lockande så finns dessa till duetton http://www.chriscoffee.com/Joystick_Assemblies_p/jt995g.htm
 
Senast ändrad:

Large

Well-known member
Jag har idag en Duetto MkI v1 som går som en klocka. Har inte klämt och känt på de andra maskinerna inkl Duetto MkIII V5 så jag vet inte vilken jag själv skulle föredragit om jag skulle köpa en maskin i denna prisklassen idag.
Joystickarna på Synchronikan är ju lite lockande men jag vet inte om jag är så förtjust i utseendet. R58 är kanske den i mitt tycke snyggaste maskinen men jag är tveksam till om jag skulle gilla konstruktionen med den löstagbara PID-kontrollpanelen. Duetton är en vettig konstruktion med förhoppningsvis de flesta barnsjukdommarna åtgärdade men den kanske känns lite 'gammal' i förhållande till sina yngre konkurrenter då det saknas lite finesser som tidtagning och vill man använda höga koppar eller glas att brygga i så har den sämst utrymme mellan spillbrickan och brygghuvudet.
 

Oibo

Member
Rocket också, den glömde jag bort...

Men tack för alla svar! Det verkar ju summa summarum inte vara några stora skillnader mellan de fyra som jag har missat, det är ju betryggande. Då är det väl designen som får avgöra't helt enkelt!

Far min har en Izzo & en Compak-kvarn till det och jag har väl tänkt mig ett liknande paket. (Kvarnen har jag tänkt mig Mahlkönig vario home, räcker det tror ni?)


Vilka maskiner sitter ni på?
 

magho403

Well-known member
Rocket också, den glömde jag bort...

Men tack för alla svar! Det verkar ju summa summarum inte vara några stora skillnader mellan de fyra som jag har missat, det är ju betryggande. Då är det väl designen som får avgöra't helt enkelt!

Far min har en Izzo & en Compak-kvarn till det och jag har väl tänkt mig ett liknande paket. (Kvarnen har jag tänkt mig Mahlkönig vario home, räcker det tror ni?)


Vilka maskiner sitter ni på?

Själv har jag en begagnad Izzo Duetto MK3. Är nöjd med den men ibland är det störande att det är så trångt där kopparna ska stå. Hade jag köpt nytt idag hade jag nog valt en Profitec mest pga den inbyggda timern. Tycker den verkar praktisk. Utseendemässigt är alla maskinerna väldigt lika. Hade varit kul om någon vågade göra något annorlunda.

Som kvarn har jag en Eureka ATOM. Kan rekommenderas. Snygg, tyst, snabb och maler jämt och klumpfritt.
 

Manonwheels

Active member
Har kört Izzo Duetto Mk1 nå´t år men precis investerat i en Profitec Pro 700. Många likheter men den allra största skillnad jag märker beror nog till stor del på att Profitecen är ca 10 år nyare än min Izzo, lite som att jämföra en ny bil mot en 10 år gammal. Trots det tror jag ändå Profitec är ett bättre val även vid jämförelse av helt nya maskiner tack vare timer i PID:en (helt fantastiskt), högre höjd mellan bryggrupp och spillbricka, enkel påfyllning av vattentanken och fjäderbelastade ventiler i kranarna (kanske även nyare Izzo har?). Kort sagt är Profitecen en grym maskin!
På kvarnsidan har jag en Mazzer mini och en Mahlkönig Vario Home. Mazzern får skönhetspriset men tyvärr tycker jag det klumpar mer med den samt att den maler sjukt långsamt. Har dock inte kört några seriösa smaktester mellan kvarnarna vilket vore lite intressant.
Tror du kommer bli nöjd vad du än väljer av dom maskinerna som "finns med på listan".
 

snabbkaffe

Well-known member
Rent specifikationsmässigt skulle jag säga ECM Synchronika. Den har också inbyggd timer, joysticks, samt rostfria kokare.
Annars gå på den du tycker är snyggast :)

Är i samma sits som du nästan. Har en Brewtus men funderar på en nyare med rotationspump. Såg också en begagnad GS3 till salu, men vet inte om det är värt 10'000 mer för en beg gs3... i den prisklassen finns ju "pressure profiling" också :)
 
Senast ändrad:

Manonwheels

Active member
Tycker ECM Synchronica och Profitec 700 ser väldigt lika ut under skalet, är det någon som känner till några väsentliga skillnader? Joysticks är ju klart intressant men rent utseendemässigt vinner Profitecen lätt!
 

bjsulla

Well-known member
Lite historia om ECM (och Profitec) som kan vara skoj att läsa:
http://www.monteriva.se/service/ecm.aspx

http://www.clivecoffee.com/learn/2016/05/profitec/
"[Note on Profitec and ECM brands: We often get asked about the connection between these two brands. Profitec was introduced to the market during the Host Fiera Milano in October 2013. Profitec is managed by Michael Hauck, who is also responsible for the ECM Espresso Coffee Machines. They are sisters companies. Profitec GmbH was founded in 1985 and has specialized in the marketing of Italian espresso machines and technical products, including the ECM brand."
 
Senast ändrad:

Drenalin

Active member
Tror som flera andra här att oavsett vilken du väljer så kommer du få en bra maskin:p

Själv stod jag i samma val för ett par månader sen, och det landade i ett ett köp av Profitec 700.

Det som avgjorde var shottimern och höjden mellan spillbrickaoch brygghuvud, höga glas får plats, samtidigt som man får en bra höjd till cappuccinokoppar om man nyttjar det medföljande rostfria stället.
Jag har varit otroligt nöjd med den, kaffet är helt underbart:coffee: så det enda felet som jag kan hitta på den är att den inte stod i mitt kök för åratal sen:p
 

Zeus

Member
Jag funderar också på en av följande ECM Synchro, Profitec 700 och Alex Duetto som nästa maskin. Jag hade nästan bestämt mig för Duetto som har varit en längre tid på marknaden jämfört med ECM och Profitec. Det som talar för ECM just nu är att det är nyare maskin samt joysticks och PID-timer funktion. Estetiskt så gillar jag Izzo, men är tveksam då det är ganska trångt från portafilter nedåt och svårt att få in större cappuccino/latte koppar. Mellan Profitec 700 och ECM så gillar jag mer ECM. Jag följer tråden på http://www.home-barista.com/espresso-machines/ecm-synchronika-t41126-40.html . Hur resonerar du i den här frågan? Vilka kriterier är viktiga för dig och vilken maskin skulle du välja?
 

DrDim

Active member
Ni som har profitec pro 700 eller ecm synchronika är det någon av er som kör med att båda kokarna har samma prioritering. Default är ju brew har första prio och sen ånga går dock att ändra detta med piden. Pallar 10A det?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Oibo

Member
Hallå allihopa! Kul med så många svar i tråden!

Nu löste det sig så fint för mig att jag fick tag på en begagnad alex duetto med 2-3 år på nacken, det kan man ju inte klaga på. (Satt precis på köpknappen för profitec'en annars!)

Så nu medan jag sitter och väntar på en kvarn på posten har jag testat med lite olika färdigmalda espressosorter (lavazza osv från ica) ... Med ett rätt tradigt resultat! Kaffet forsar verkligen igenom och smakar tyvärr därefter, oavsett hur hårt jag packar det.

Har ni haft liknande upplevelser med färdigmalt köpekaffe? Eller någon ide om vad som kan vara felet?
 

bjsulla

Well-known member
Glöm färdigmalet, det fungerar helt enkelt inte. Justering av malningsgrad för espresso är ett precisionsarbete och absolut inte one-size-fits-all.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Zeus

Member
Efter lite letande på nätet så hittar jag följande uppgraderingar som har gjorts på Alex Duetto:
1) Inversion of the motor position: The Motor has been installed over the pump.
2) Pump adjustable from outside: Thanks to a hole on the side panel of the machine, it’s possible to adjust the pump without disassembling the machines;
3) NEW PID with shot timer integrated: Now it’s possible to choose your favourite brewing time for your espresso;
4) Boilers with drain plug: In order to facilitate the drainage of the boilers, we equipped the boilers with a drain plug on the bottom of the machine.
5) Heating Elements access: Now it’s possible to have an easier access from the lower part of the machine to change the heating elements without having to disassemble the machine;
6) Internal Gicler in stainless steel.
7) Mushroom in stainless steel

Ni med Izzo Alex Duetto (eller ni som funderar på inköp av en espressomaskin), om ni skulle välja i dag, vilken maskin skulle valet hamna på?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp