Chemex Ottomatic

magho403

Well-known member
Hur står sig en Chemex Ottomatic gentemot en "vanlig" elektrisk kaffebryggare av högre kvalitet, exempelvis Moccamaster eller Wilfa Presisjon?
Vilken av de tre är "bäst"?
 

edtbjon

Well-known member
Utan att äga en Ottomatic, står sig en Chemex utmärkt i jämförelse med vilken som helst bryggare, åtminstone när det kommer till själva kannan och filtret. Jag brygger "för hand" i mina Chemex och när man väl har hittat rätt malning etc blir det jättegott kaffe. Problemet med Chemex i allmänhet är att bryggtiderna lätt blir ganska långa, jämfört med t.ex hur man ofta brygger med Hario etc.
Sedan är de båda andra maskinerna du nämner också mycket bra maskiner, med rätt bryggtemperatur.
 
Senast ändrad:

igroucho

Well-known member
Om man läser recensioner på Amazon så varierar dom men ändå tydligt många negativa som handlar om låg vattentemperatur! Så jag skulle definitivt tveka, särskilt till det höga priset utan hands-on först!
 

henrik82

Well-known member
Hahaha, kul att du väljer två av dem bästa "vanliga" bryggarna. Vad jag har läst så är det som igroucho säger väldigt varierat men om du vill ha en snygg och bra bryggare som inte är en "vanlig" bryggare så är Ratio ett bra alternativ. jag har för mig att J&N pratade om att ta in den till Sverige men kan ha fel där.
 

magho403

Well-known member
Hahaha, kul att du väljer två av dem bästa "vanliga" bryggarna. Vad jag har läst så är det som igroucho säger väldigt varierat men om du vill ha en snygg och bra bryggare som inte är en "vanlig" bryggare så är Ratio ett bra alternativ. jag har för mig att J&N pratade om att ta in den till Sverige men kan ha fel där.

Varför är det kul? Sett till hur Ottomatic-bryggaren är prissatt så borde den väl jämföras med de bästa "vanliga" bryggarna eller?
 

edtbjon

Well-known member
Grejen med Ottomatic (och Ratio) är att det står en Chemex-kanna där. Bara kannan kostar runt en 5-hundring. Båda bryggarna görs i väldigt små upplagor och är därför dyra i jämförelse.
Om du vill veta vilken som är "bäst" bör du jämföra hur kaffet blir med de olika metoderna, alltså jämföra hur kaffet blir i en "Melitta-typ" bryggare med dess timing etc jämfört med hur det blir i en Chemex. Detta "experiment" är ganska enkelt att utföra "för hand" med filtertratt och varmt vatten (och givetvis kaffe ;) ), resp samma fast med en Chemex-kanna.
Om resp bryggare, exempelvis Ottomatic eller Moccamaster/Wilfa är så bra som de påstår bör kaffet bli ungefär av samma karaktär som det handbryggda kaffet. (För att göra det enkelt för dig finns det massor av information om just denna jämförelse både i detta forum och ute på nätet... Sedan kan en timme på nåt bra kafe med en bra barista också vara både en bra investering och en kaffeupplevelse. En bra barista kan hjälpa till med just den jämförelsen åt dig och ge dig många tips på vägen...)
 

henrik82

Well-known member
Det va inte menat som kritik magho403. Bara att det är två av dem bästa tillverkarna enligt mig och folk som fråga om hjälp med köp av kaffebryggare brukar ta två tre steg bakåt när dem ser priset. Men dom kosta just för att det är bra bryggare som håller en stabil temperatur och framförallt rätt temperatur, många av dem billigare bryggarna håller väldigt låg temperatur och kan variera sig under bryggningen. Så jag tycker att det är kul att du väljer dom två istället för någon billig och troligtvis dålig bryggare.

Men varför tittar du på Chemex Ottomatic? Är det för att du vill ha just Chemex kannan eller finns det någon annan anledning?
Med Wilfa Svart Presisjon kan du köra med Chemx kannan och då får du "två" bryggare i ett, sen och du föredra V60 framför Melitta filter kan du ha en V60 i den också :) Så då blir det ju "tre" i en ;)
 

magho403

Well-known member
Det va inte menat som kritik magho403. Bara att det är två av dem bästa tillverkarna enligt mig och folk som fråga om hjälp med köp av kaffebryggare brukar ta två tre steg bakåt när dem ser priset. Men dom kosta just för att det är bra bryggare som håller en stabil temperatur och framförallt rätt temperatur, många av dem billigare bryggarna håller väldigt låg temperatur och kan variera sig under bryggningen. Så jag tycker att det är kul att du väljer dom två istället för någon billig och troligtvis dålig bryggare.

Men varför tittar du på Chemex Ottomatic? Är det för att du vill ha just Chemex kannan eller finns det någon annan anledning?
Med Wilfa Svart Presisjon kan du köra med Chemx kannan och då får du "två" bryggare i ett, sen och du föredra V60 framför Melitta filter kan du ha en V60 i den också :) Så då blir det ju "tre" i en ;)

Jag kör i stort sett bara espresso/cappuccino hemma och har en gammal enkel kaffebryggare för att göra filterkaffe på helgerna då och då. Är dock intresserad av att uppdatera den till antingen "manuellt droppkaffe" à la Chemex eller Hario V60 eller en "riktig" kaffebryggare som Moccamaster eller Wilfa Presisjon. Fick då syn på Ottomaticen och blev helt enkelt nyfiken på vilken kvalitet den levererar. Din idé med Wilfan låter ju rätt intressant, dvs att kunna kombinera den med Chemex och V60. Problemet med att köra helt manuellt är ju att man inte har en platta som håller kaffet varmt. Det skulle en sådan kombination vara en lösning på.
 

edtbjon

Well-known member
Jag vet inte om jag är snobbig, men jag vill absolut inte ha varmhållit kaffe. Varmt kaffe ur termos funkar, men inte något som stått på en platta i kanske en halvtimme eller mer. Jag förstår mycket väl "grejen" med varmt kaffe, men dricker hellre kaffe av bra kvalité som faktiskt funkar bättre när det har svalnat lite och fortfarande har överraskningar i form av goda smaker när det kommit ner till ljummet. (Detta att jämföra med vanligt malt 1/2 kilo för typ 30 spänn som visst smakar just "kaffe" när det är varmt och sedan bara blir sämre och sämre...)
 

magho403

Well-known member
Jag vet inte om jag är snobbig, men jag vill absolut inte ha varmhållit kaffe. Varmt kaffe ur termos funkar, men inte något som stått på en platta i kanske en halvtimme eller mer. Jag förstår mycket väl "grejen" med varmt kaffe, men dricker hellre kaffe av bra kvalité som faktiskt funkar bättre när det har svalnat lite och fortfarande har överraskningar i form av goda smaker när det kommit ner till ljummet. (Detta att jämföra med vanligt malt 1/2 kilo för typ 30 spänn som visst smakar just "kaffe" när det är varmt och sedan bara blir sämre och sämre...)

Jag tänker precis som du. Men det gör inte alla inom den närmsta familjen. :)
Idealet kanske är att helt enkelt brygga V60 rätt ner i en termos?
 

edtbjon

Well-known member
Jag tänker precis som du. Men det gör inte alla inom den närmsta familjen. :)
Idealet kanske är att helt enkelt brygga V60 rätt ner i en termos?
Det är ganska exakt det jag gör. Lite beroende på kaffesort brygger jag med antingen Hario eller Chemex till en termos när jag ska bjuda på kaffe borta. Jag har även hittat tillbaka till min CleverDripper, som kanske inte gör "bästa" kaffet, men det är enkelt att göra 8 eller 9 på en 10-skala och att göra exakt samma varje gång.
Jag kör med ståltermos och ett trick är att göra rent genom att fylla termosen med vatten och en tesked rengöringspulver (för espressomaskiner) och låta det stå en halvtimme. Sedan är termosen skinande ren igen, bara att skölja... :)
 

edtbjon

Well-known member
Ja, precis. (Ja jag vet att jag tappar några grader på vägen, men om jag förvärmer termosen blir det rätt bra ändå.) Det som är under filtret brukar vara en glaskanna (som i Chemex-fallet är integrerad med filtertratten). Att jag brygger just Chemex till termos handlar också om att jag har den största Chemex-kannan, som lätt tar en liter.
Diskussionen (för mig) om vilket bryggsystem handlar mer om hur filtret funkar. Chemex har ett tjockt och ganska tätt filter där det rinner långsamt. Hario, Kalita m.fl rinner snabbt. Detta skapar olika smakprofiler och det är (tycker jag) svårt eller omöjligt att justera metoden på t.ex Chemex så att kaffet smakar likadant som med ex. en Hario. Ett möjligt undantag är om man jämför den minsta Chemexen som har tunnare filter, där blir det ungefär samma bryggtid och ett kaffe som är mer likt de andra bryggmetoderna. (Sedan får man tycka som man vill om vilken som är "favorit"... :) )
 

magho403

Well-known member
Investerade igår i en CleverDripper till kontoret. Sjukt bra pryl. Med en sådan och en handkvarn har jag nu riktigt gott kaffe varje dag! :)
 

henrik82

Well-known member
CleverDripper ligger i alla fall på top 5 av dem fulaste bryggarna, men också top 5 av dem bättre tycker jag. Det går att göra så mycket med den :) Grattis till en ful en mycket bra bryggare :)
 

edtbjon

Well-known member
CleverDripper ligger i alla fall på top 5 av dem fulaste bryggarna, men också top 5 av dem bättre tycker jag. Det går att göra så mycket med den :) Grattis till en ful en mycket bra bryggare :)

Jag har kört med min CleverCoffeeDripper i några veckor nu. Lite för att jag ibland är lat och dels för att jag för tillfället inte är hemma så ofta, där jag har komplett HarioV60 utrustning. Jag var också lite "inspirerad" av Scott Rao's blogg om pour-over. (Ska vi diskutera den bör vi nog köra en ny tråd... :) ) Med lite skruvande fram och tillbaks blir det bra kaffe och inte minst så blir det samma från gång till gång. (Scott talar om 8/10 i sin blogg och jag är benägen att hålla med.) Det är enkelt att få till en bra bryggning när man väl hittat ett bra schema och rätt malningsgrad.
 

magho403

Well-known member
Jag vet inte om jag är snobbig, men jag vill absolut inte ha varmhållit kaffe. Varmt kaffe ur termos funkar, men inte något som stått på en platta i kanske en halvtimme eller mer. Jag förstår mycket väl "grejen" med varmt kaffe, men dricker hellre kaffe av bra kvalité som faktiskt funkar bättre när det har svalnat lite och fortfarande har överraskningar i form av goda smaker när det kommit ner till ljummet. (Detta att jämföra med vanligt malt 1/2 kilo för typ 30 spänn som visst smakar just "kaffe" när det är varmt och sedan bara blir sämre och sämre...)

Såg nu att Moccamaster har en version som brygger rätt ner i en termos. Förvärmer man termosen borde ju det kunna vara ett rätt bra alternativ om man vill brygga större mängder gott kaffe.
 

magho403

Well-known member
Det blev en begagnad Moccamaster med termos på blocket. Den får ta hand om de tillfällen det ska bryggas större volymer hemma.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp