MĂ„tt

Zappa

New member
Hello there coffe lovers 😀
Mitt första inlÀgg, har lÀst mycket och hittar inte nÄgot inlÀgg som hanterar just detta, men har jag missat, peka mig gÀrna i rÀtt riktning.
Jag Àr vÀldigt sugen pÄ en ECM Technika eller Rocket Giotto Evoluzione. Technika Àr ju fantastiskt snygg!!
Synchronika Àr ju Ànnu mer pÄ önskelistan egentligen med sin shot timer bl a, men ligger lite utanför anstÀndighetens pris för att skapa kaffe trycker jag ;-)
Nu har jag lite frÄgor om mÄtten pÄ dessa maskiner, sÄ om nÄgon sitter inne med praktisk info hade jag varit vÀldigt glad.
Jag har sett Rocket live och dÄ sÄg den inte sÄ stor ut, men mÄtten sÀger ju lite annat. Rocket Àr 42,5 och ECM hela 47,5cm djup utan PF! Totalt ska Technika vara 57 cm vilket innebÀr att den i princip gÄr kant i kant med arbetsbÀnken. FÄr vÀl vara nÄn cm bakom maskinen ocksÄ kan jag tÀnka.

SÄ frÄgan Àr, stÀmmer detta? StÄr ECM ÀndÄ ute vid kanten? Rocket hÄller vÀl sig en liten bit innanför? Fast det kanske inte Àr ngt problem? KÀnns bara som att man Àr pÄ grÀnsen att gÄ emot och fastna i PF....
Och sedan det hÀr med vattenreservoiren. Hur högt upp gÄr den innan man fÄr ut den, dvs hur högt mÄste det vara innan ev överskÄp? Kanske kan man vinkla den lite framÄt innan den Àr ute och pÄ sÄ vis inte behöva ha lika högt?
Jag har ganska högt (runt 60 cm), men kÀnns som det borde vara en 70-75 cm innan reservoiren Àr uppe? Kan man vinkla den lite och fÄ ut den pÄ 60 cm? Skulle gÀrna vilja ha möjlighet att ta ut den emellanÄt för att byta vatten helt och ev diska den nÄn gÄng ibland.
Andra tankar kring maskinerna frÄn dem av er som har dem?

Och nĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r igĂ„ng.... 😁 NĂ„gra tankar kring Mahlkönig Vario? Funkar det t ex verkligen att Ă€ndra grovinstĂ€llningen för att kunna mala brygg- eller mokka, för att sedan enkelt gĂ„ tillbaka till espressomalning utan att sabba fininstĂ€llningen?

Tack sÄ mycket!
/Z
 

Forumstatistik

TrÄdar
14,632
InlÀgg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp