Ta mig tillbaka till Rom

coffegeek

Well-known member
Vill ha tips på bönor som ger en smak av en typisk cappuccino i Rom. Kraftig smak, krämigt och ingen tendens till syrlighet.

Samma önskemål för espresso.

Inte ute efter något snobberi utan helt enkelt grymma bönor som smakar likadant som där.

Vill gärna också veta optimal bryggtemp för dessa
 

Friskusen

New member
Hej!

Jag vet inte hur en cappuccino i Rom smakar, men som du beskriver det så skulle jag rekommendera dig att prova Moak Servito, är ett kaffe av Sicilansk stil. 60/40 (Arabica/Robusta). Om du bor i Sthlm så finns det bla att handla på Coop Daglivs vid Fridhemsplan. Ca 180kr/kg vill jag minnas att det kostar, ett kaffe som gör sig mycket bra till cappuccino, väldigt chokladigt och kraftfullt i smaken med låg syra. Man klarar sig bra med runt 15 gr kaffe till 35 gr färdigt kaffe i koppen.

// Friskusen
 

Satyricon

Well-known member
Beställ Romkaffet Danesi på nätet.
Eller enklare, testa en påse Amigos som du köper på Citygross. Inte riktigt Rom, mer Neapel eller Palermo, men häller du mjölk i kaffet blir bilden suddig nog att man kan tro att den föreställer Rom.
 

Bravicaffe

New member
Köp Bravicaffe, rostas i Rom, sedan starten 1952! Litet familjeägt rosteri i tredje generation. Allt görs för hand!

Vi finns på ett gäng kaffebarer i Rom, kanske var det vårt kaffe du drack ;-D Det vi säljer bäst av i Rom är en 70/30 blandning som heter Bravi Superior, ju längre söderut ut i Italien du kommer så ökar andelen robusta, i Neapel säljer en 20/80 blandning bäst. Vi har faktiskt även en 100% Robusta påse, Bravi Blu, men det är kanske inget jag rekommenderar i Sverige. Du kan beställa kaffet på näte hos www.vitvaruexperten.com och från Jan/Feb 2017 finns vi hos de stora elektronik handlarna. Vår egen webshop öppnar i början av Januari. Titta gärna in hos oss på www.bravicaffe.se

// Anders
 
Senast ändrad:

mts

Well-known member
+1 på danesi som dessutom har riktigt coola koppar :)

Mauro Deluxe, Arcaffe rotonda mm, finns mycket bra blandningar. La Bomba från J&N om du föredrar svenskt kaffe :)
 

Satyricon

Well-known member
Bravi fanns förr på MediaMarkt, på den tiden de hade ett bra utbud av espressokaffe. Jag köpte faktiskt Bravi Blu ibland på MediaMarkt i Kalmar, som robustadyrkare fann jag mig väl till rätta med den blandningen. Väl i nivå med Mokaflors Dolceforte, också den 100 % robusta. Trevligt om Bravi kommer tillbaka till elektronikladorna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp