Malning ABC

fringie

Member
Kan någon förklara lite grunder med malning? Jag har förstått att tex espresso ska vara mer finmalet än brygg tex.
Vilka grovlekar gäller för vad? Är det alltid motorstyrda kvarnar som gäller eller fungerar det lika bra med handkvarnar? Vad för handkvarnar räknas då som ok eller är det så att de inte är lika precisa som en elektrisk och endast duger till brygg? Turkiskt kaffe är väll om jag fattat det ännu mer finmalet än espresso (rätt? Fel?)
 

igroucho

Well-known member
Det går egentligen inte att tala om ngn specifik kornstorlek eftersom denna varierar mellan bönor och flera andra variabler, bl.a espressoapparaten. Så långt kan iaf sägas att i relation till brygg är espresso finare. För en ungefärlig vikt (jag relaterar här till en dubbel espresso) om 13-14 g (= 1/2 fyllt portafilter för dubbel espresso EFTER tampning, fast tryck med handen) så ska malningen av kaffet släppa igenom en "mussvans" kaffe, ung 5-6 cl, som bör ta ung 30 sek. Så det är det man ska uppnå genom att justera malningsgrad. Det kan låta svårt men med en bra kvarn hittar man det ganska snabbt. Enligt vad jag förstått kan man inte få till duglig malning till espresso med en handkvarn. Kvarnen anses vara den viktigaste investeringen för den som börjar och det är nog svårt att hitta hyfsad kvalitet under 5-6 tusen, nypris. Övriga frågor får ngn annan hjälpa till med.
 
Senast ändrad:

cizeta

Well-known member
Det finns handkvarnar som kan mala till espresso utan problem. Men det kan ta sin tid. Har själv en Orphan espresso lido som jag använder till espresso. Men det finns flera som klarar av det.
 

henrik82

Well-known member
Det går alldeles utmärkt att använda en handkvarn till espresso och det finns fler stycken som är gjorda enbart för just espresso men då bör man också tycka om att så och veva en massa, om du t.ex ska fylla ett 20g filter korg så tar det kanske ½-2 minuter att mala ner det beroende på vad du har för kvarn. Så det är ju inte den mest praktiska lösningen och jag hörde en som kör med Hario slim som han hade moddat lite.
När det kommer till hur grovt det ska vara så tycker jag att det är svårt att ge exempel men om du tittar i tabellen nedan så får du en liten hint i alla fall:
Micron tabell
Brygg metod / Micron μm 
Turkisk 100
Espresso 200
Mocka 300
Filter brygg 500
Syphon 600
Metallfilter 700
French press 800
Perkolator 900

Detta förutsätter att du har något att genomföra med som du vet är i de grovlek som du vill ha eller att du kan sikta det till rätt storlek. Dessa tal är bara ett cirka värde det vill säga att det är någonstans runt det som du bör ligga.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp