Vacker koreansk rostare - BocaBoca

Andreas Forsman

Well-known member
Som andra redan svarat är det med eller utan kylare. Vad gäller plats för rostning så rostar jag under köksfläkten och kyler sedan bönorna utomhus vilket osar en hel del. Har du en bra köksfläkt kan du gott rosta i köket. Om inte kan ju annan plats än köket vara att föredra. Vad gäller bönor så köper jag främst från rostakaffe.se
 

Jonken

Well-known member
Lite fundersam över hur stora springorna är längs sidan, vill försöka rosta korn men de skulle ramla ut ur en Behmor. Skulle det fungera i en BocaBoca tro?

Bifogar en bild på ett korn med en liten böna Mokha Mattari och en stor Monsun Malabar som skala :)

IMG_20180407_172706.jpg
 

lojander

Member
Ahh tack för hjälpen, det var inte helt lätt att se att kylaren ingick i den ena. Har ni köpt med eller utan kylare då? Andreas har jag förstått kör utan men ni andra?
Jag har lite svårt att bestämma mig för om jag tror det är värt pengarna (ca 1200 sek). Jag kyler med rostfria bunkar på uteplatsen idag och inbillar mig nästan att det blir bättre kyleffekt än det hade blivit med Boca-coolern, åtminstone de månader då utetemperaturen är lägre än innetemperaturen (dvs typ alltid). Kanske något omständigare dock..

Har på något sätt helt missat rostakaffe.se, där fanns det bättre utbud och lite billigare än humlans ekolager/kaffecompagniet mm. Tack för tipset, ska lägga en beställning.

@Jonken vad ska du ha rostat korn till? Stout? :)
 

Jonken

Well-known member
Andreas: tråkigt att höra, hur stor är glipan ungefär?

Lojander: ja, gärna till lite ljusare öl också, finns en lite riskabel metod där man rostar kaffe och malt tillsammans - https://beerandbrewing.com/roast-on-roast-the-subtle-art-of-adding-coffee-to-lighter-beers/

Sen är det ju alltid kul att ha möjlighet att experimentera, kanske göra caffè d'orzo?

Kylaren är kanske värt det om den fungerar bra och man gillar att den passar ihop, annars kan du bygga en egen billigare med en fläkt om du tröttnar på att kyla manuellt.
 
Senast ändrad:

MiC

Well-known member
Har kikat på den här från och till och nu börjar jag bli rejält sugen på att rosta kaffe ordentligt igen.
Ni som har den här läckerbiten; kan ni inte lägga upp lite bilder och fler tankar kring hur ni upplever den?
 

MiC

Well-known member
Tänker hur stökigt det blir när man rostar med skalen osv. Har inte så mycket plats här hemma så undrar hur stor skillnaden är mellan 250 och 500 är och hur det ser ut i riktiga hem så att säga. :)
Hur snabbt kommer den upp i temp. Hur snabbt svalnar den ned till "skåpstemp". Har någon lyckats slita ut eller göra sönder glasbehållaren?
 

Jonken

Well-known member
Verkar riktigt smidigt att en BocaBoca 250 väger in på 2,5kg. Behmor 1600 och Quest M3 är nästan 5 gånger tyngre och den sistnämnde håller värmen ett bra tag.
 

Andreas Forsman

Well-known member
500g modellen är marginellt större än en brödrost som tar fyra brödbitar. Den blir varm på ett par minuter. Att bli nog kall för att ställa bort tar just under en timme. Vad gäller skräpighet så följer det mesta fnaset med bönorna när du tömmer trumman. Så om du kyler mellan durkslag eller stålbunkar utomhus är det där som skräpet kommer att hamna. Jag kyler på gräsmattan och där försvinner skräpet ner i gräset och försvinner. På vintern håller jag till på uppfarten och ser det som gratis sandning. Vad sådant som kan gå sönder så har jag bytt en säkring på en 250g rostare och det var inga problem. Jag har också haft oturen att ha sönder glaset på 500g rostaren på grund av egen klumpighet när jag rengjorde den. Mailade då BocaBoca och fick köpa nytt glas som kom med posten en vecka senare.
 

MiC

Well-known member
500g modellen är marginellt större än en brödrost som tar fyra brödbitar. Den blir varm på ett par minuter. Att bli nog kall för att ställa bort tar just under en timme. Vad gäller skräpighet så följer det mesta fnaset med bönorna när du tömmer trumman. Så om du kyler mellan durkslag eller stålbunkar utomhus är det där som skräpet kommer att hamna. Jag kyler på gräsmattan och där försvinner skräpet ner i gräset och försvinner. På vintern håller jag till på uppfarten och ser det som gratis sandning. Vad sådant som kan gå sönder så har jag bytt en säkring på en 250g rostare och det var inga problem. Jag har också haft oturen att ha sönder glaset på 500g rostaren på grund av egen klumpighet när jag rengjorde den. Mailade då BocaBoca och fick köpa nytt glas som kom med posten en vecka senare.

Lysande, tackar. Svårt att uppskatta storleken på den här rosten då det inte finns så många videos och bilder konstigt nog.

Bor i lägenhet och ibland funkar det inte jättebra att skräpa ned på balkongen. Funderar på att slanta upp för bönkylen också, eller bygga någon liknande själv.
 

Brunabönor

Well-known member
Ger liv i tråden då jag för en tid sedan fastnat för denna som min tilltänkta första riktiga rost. Har rostat i popper och ugn en tid och kräsenheten har tagit överhanden över att inte vara helt tillfredsställd med resultatet då jag vet att det kan bli bättre. Den här livsstilen med kaffeintresse har inget slut, tvärtom eskalerar det..

Så det kommer att bli 500 modellen.

Ni som beställt denna, kommer tullen automatiskt när den anländer? Postnord?
Hur lång tid har det tagit att få hem den?

Om jag räknar rätt så landar den på ca 6500 kr med kylare, då med 25% påslag.

Funderat lite om detta och läst i tråden om synpunkterna att kylaren kanske inte behövs. Om jag tar mina erfarenheter från ugnsrostningen så är ju snabb kylning viktigt då jag upplever att när man tar ut plåten så hinner det bli mer än jag från början önskat.
Och då kanske det är bra ha denna manick utmed? jag kör ju med rostfria behållare och springer ut i vinterkylan nu vilket funkar ok särskilt då man kan förkyla allt.
Sedan ser jag ju på på denna nya video att de monterat en slang + klammer för att leda ut röken samtidigt som de kör kylningens utsug. Någon som gjort likadant eller kan säga något om detta?

https://www.youtube.com/watch?v=4i8hwxuzxpc

Jag funderar på göra likadant och på något sätt försöka få röken så nära fläkten som möjligt för att skapa utrymme att jobba på antingen diskbänken eller ett bord utmed.

Som det ser ut blir det ju svårt ha rosten på kylaren och direkt under fläkten, blir ju som ingen marginal då den ser väldigt hög ut.
Man vill ju inte krångla till det, men samtidigt kunna ha utrymmet att komma åt och göra allt smidigt.

Är timern endast på 10 min som jag uppfattar att man blir tvungen slå igång minst 1 gång då den slocknar?
Kanske bra säkerhetsgrej och svårt missa detta då den slår av.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Tullverket brukar skicka faktura efter några dagar, men exakt hur de räknar kan man inte vara säker på innan.

Om du tycker att det fungerar att kyla i nuläget i bunkar kan du ju köra vidare med det, själv har jag bara lyckats få ner temperaturen tillräckligt snabbt så genom att duscha lite vatten över bönorna, något som påverkar smaken. Annars kan man bygga en egen låda billigare men det blir ju snyggt och enhetligt med BocaBocas.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp