Vacker koreansk rostare - BocaBoca

Andreas Forsman

Well-known member
Nu har 500g rostaren anlänt. Första intrycket är mycket gott och de två första rostningarna har gått bra. Måste säga att jag uppskattar att kunna se vad temperaturen är inne i rostaren under processen(en funktion som inte 250g rostaren har). Då jag vill bekanta mig med den körde jag en mörkrostning av Mzuzu för att se när de olika stadierna infaller och hur jag kan påverka dem. När temperaturen i trumman vid första crack nådde 200° öppnade jag spjället på trumman och drog ner elementet till lite under hälften vilket gjorde att temperaturen stannade stabilt på 200° under resten av rostningen vilket betyder att temperaturen kan sänkas genom att dra ner elementet ytterliggare. Måste även köpa större siktar för att inte tappa så mycket bönor vid kylningen.
 
Senast ändrad:

triss

Active member
Se riktigt spännande ut. Är ute efter en rostare istället för min Gene Café och den här verkar intressant. Har kollat på Bullet R1 men den blir nog för dyr. Hur beställde du denna och vad blev pris/leveranstid? Skulle vara väldigt roligt med lite mer utlåtanden när du kört ett tag.
 

Andreas Forsman

Well-known member
Jag köpte den via global.gmarket.co.kr där tillverkaren säljer direkt till kund. gmarket är Koreas eBay. Själva rostaren kostade just under 3200kr men då tillkommer tull som för mig blev 1153kr. Vilket totalt blir ungefär 2000kr mindre än att köpa via mellanhand.
 

Nanook

Well-known member
Hur ser temperaturmätningen ut på 500g rostaren?
Lite sugen blir jag allt på en dylik rost, dels verkar den vara funktionel men framför allt är den ju skitsnygg.
 

Andreas Forsman

Well-known member
Hur ser temperaturmätningen ut på 500g rostaren?
Lite sugen blir jag allt på en dylik rost, dels verkar den vara funktionel men framför allt är den ju skitsnygg.

Sitter en analog termometer på ena änden av trumman. Jag tror att man lätt skulle kunna modda 250g med en liten analog termometer genom att borra ett litet hål i ena änden.
 

Andreas Forsman

Well-known member
Nu har jag kört 500g rostaren ett tag och experimenterat med batcher från 150g upp till 500g med olika bönor och olika rostgrader. Det går bra att rosta även små mängder men man får se till att inte dra på värmen lika hårt annars går rostningen väl fort och kan även bli lite ojämn. håller man koll på temperatur och tid är det dock inga problem att rosta så små mängder som 150g. I andra änden av skalan hade jag förväntat mig att 500g rostaren likt 250g modellen skulle fungera bäst om man inte fyllde i bönor ända till maxvikten. Jag gjorde ändå ett experiment med bönor jag inte var så rädd om och körde en full city+ rostning med 500g i rostaren. Resultatet blev inte lika jämnt som när jag rostar 450g men helt klart inom acceptabla gränser. Inget var för mörkt och inget var för ljust om än variationen mellan de rostade bönorna som sagt var större än om jag använt lite mindre mängd bönor än max i rostaren.
 

Nanook

Well-known member
Sådär, nu beställde även jag en 500 gr rostare från Bocaboca. Det skall bli spännande att lära sig den:lol:

//Henrik
 

Andreas Forsman

Well-known member
Efter en tids användande av 500g rostaren har jag två punkter som jag stör mig (lite) på jämfört med 250g rostaren. Ändarna på trumman är platta på 500g modellen vilket gör att bönor av lite klibbigare slag gärna kletar fast mot metallen och lämnar beläggning efter sig när de ramlar ner. Inget stort problem men det leder till tätare rengöringar än på 250g rostaren som har koniska ändar som gör det svårare för saker att fastna. Det andra är att den större och tyngre trumman är svårare att sätta tillbaka i rostaren efter bönorna tömts ut och man står där med en varm glastrumma som man inte direkt kan lägga ifrån sig var som helst. på den mindre rostade var det inga problem att sätta tillbaka den tömda trumman med en hand men den större kräver två händer och ögonen på det man gör. En sista svag punkt är luckan till trumman som känns som att man behöver hantera med försiktighet, men det samma gäller lucka på 250g modellen. Dessa är små klagomål på en rostare som jag är mer än nöjd med och som pryder sin plats i köket. Riktigt roligt att Henrik/Nanook investerat i en BocaBoca och det är bara att gratulera till ett bra köp som verkligen appellerar till allt som gör kafferostning så givande. Jag ser fram emot ett utbyte av erfarenheter här på forumet.
 

Nanook

Well-known member
Nu har jag använt min 500 grams Bocaboca i ett par veckor. Överlag är jag väldigt nöjd med rostaren även om jag inte till 100% lärt känna den ännu (det lär väl ta lång tid).
Stort tack till Andreas som tipsade om denna rostare och som dessutom haft en del tips och tankar längs vägen.
Alla rostare har såklart sina egenheter och kräver tillvänjning och rutin innan man kan leverera ett jämt och konstant resultat.
Jag är glad att jag valde 500 grams varianten eftersom det gör kaffedrickandet lite enklare, jag kör kaffet antingen i min aeropress eller i min Europiccola och gör av med 7-800 gram i veckan (inräknat aeropressen på jobbet). Konkret innebär det att jag gör av med en 500 grams "Aeropressrostning" på 7-8 dagar och en "espressorostning" inom 14 dagar.
Inom rostningen finns det en jäkla massa olika tumregler och tankar om vad som funkar bäst etc. jag har väl kommit fram till en egen "Basprofil" för min rost.

Jag börjar med att förvärma rostaren till 200 grader innan jag häller i min 500 grams batch med bönor, rostaren står här på full effekt. Efter 3-3:30 når jag en turningpoint på 110-120 grader, med fortsatt full effekt får jag här en RoR på ca 10 grader per min vilket jag kör på upp till 150 grader då jag drar av på effekten så att jag får en RoR på 5 grader per minut. Jag kör på den inställningen fram till first crack, som normalt kommer efter 15-16 minuter. Med bibehållen effekt på rosten använder jag mig av en development time på 20% för aeropress eller 22-23% för espresso vilket gör att hela rostningen tar 18-20 minuter. Synpunkter på detta?

När det gäller synpunkter på själva rostaren så är de övervägande positiva med några undantag.

-Placeringen av termometern gör att denna följer med trumman när trumman roterar, vilket i sin tur gör att det inte blir ett riktigt mätvärde på böntemperaturen utan på någon slags medeltemperatur mellan bönorna och trummans innetemperatur. Rent praktiskt spelar detta möjligen mindre roll men temperaturen blir bara ett referensvärde för att jämföra olika rostningar på samma rostare.
-Trumman är av glas vilket är trevligt på många sätt men jag är redan orolig för vad som händer när jag spräcker glaset:( Vet inte var och hur jag får tag i en ny glastrumma?
-Det finns inget sätt att hantera rökgaserna vilket innebär att jag i dagsläget rostar på altanen i väntan på att ha fixat till en ordentlig fläktlösning till garaget.

Bortsett från dessa mindre anmärkningar så måste jag säga att jag är väldigt positivt överraskad av denna rostare, den ger ett bra och jämt resultat, den är väldigt enkla att hantera och den är oerhört prisvärd.
Det som jag saknar är kanske främst möjligheten att styra och mäta via datorn. I dagsläget loggar jag rostningarna via Coffe Roaster vilket funkar rätt väl men det känns nog som att det lurar en "riktig" rostare med full styrning och läggning i framtiden...
//Henrik
 

Andreas Forsman

Well-known member
Kul att du delar dina erfarenheter med oss Henrik. Vad jag förstår av ditt inlägg kör 500g per rostning vilket är maxkapaciteten. Hur lyckas då få ett jämt resultat då. Själv upplever jag att jag behöver backa ner till ca 450g för att få jämn rostning. Är det må hända för att du förvärmer och sedan bromsar RoR lite? Trummor finns att köpa löst här: http://www.bocaboca.co.kr/product/detail.html?product_no=34&cate_no=42&display_group=1 Har dock ännu inte krossat någon trumma(ta i trä).
 

Nanook

Well-known member
Tack för länken till trumman!
Jag vet faktiskt inte vad det är som gör att mina rostningar blir rätt jämna trots att jag ligger på 500 gram, jag skulle väl gissa att det beror på en lägre RoR och därmed helt enkelt en längre rostning som kanske jämnar ut eventuella ojämnaheter i rostningsgrad.
Jag upplever inte att det blivit någon skillnad i jämnheten mellan de 300 grams rostningar jag körde i början och de senaste 3-4 500 grams rostningarna:lol:
 

lojander

Member
Efter rostat i ugn några gånger har tankarna gått om att skaffa en Gene Cafe, men börjar svänga över mot BocaBoca 500 sen jag snubblade över denhär tråden. Beställde ni på gmarket Nanook och Deadlus?
Jag ser två artiklar BocaBoca 500, en som kostar 580000 och en som kostar 430000. Antar att man måste få något för sina 150000 koreapesetas men hittar inte vad skillnaden är? Ser ut som att kyldelen ingår på båda?
http://gsearch.gmarket.co.kr/Listview/Search?keyword=boca%20boca
http://item2.gmarket.co.kr/English/detailview/item.aspx?goodscode=1231803687
http://item2.gmarket.co.kr/English/detailview/item.aspx?goodscode=954702205

Fler frågor till Andreas och er andra med BocaBoca. Rostar ni inomhus, går det bra? På en av youtubevideorna såg det ju ut som de behövde ringa brandkåren...
Och vart köper ni greens?
 

Jonken

Well-known member
Det är samma bild, men om du väljer komponenter ser du att det är kyldelen du får för 150k won extra.

Sista beställningarna har jag gjort på rostakaffe.se och humle.se (som nu har slut på det mesta)
 

edtbjon

Well-known member
Efter rostat i ugn några gånger har tankarna gått om att skaffa en Gene Cafe, men börjar svänga över mot BocaBoca 500 sen jag snubblade över denhär tråden. Beställde ni på gmarket Nanook och Deadlus?
Jag ser två artiklar BocaBoca 500, en som kostar 580000 och en som kostar 430000. Antar att man måste få något för sina 150000 koreapesetas men hittar inte vad skillnaden är? Ser ut som att kyldelen ingår på båda?
http://gsearch.gmarket.co.kr/Listview/Search?keyword=boca%20boca
http://item2.gmarket.co.kr/English/detailview/item.aspx?goodscode=1231803687
http://item2.gmarket.co.kr/English/detailview/item.aspx?goodscode=954702205

Fler frågor till Andreas och er andra med BocaBoca. Rostar ni inomhus, går det bra? På en av youtubevideorna såg det ju ut som de behövde ringa brandkåren...
Och vart köper ni greens?

Angående gröna bönor... Jag har handlat ganska ofta från rostakaffe.se och det funkar bra, med bra kaffe. Sedan finns det väl åtminstone två rosterier i Göteborg. Du kanske kan fråga lite försiktigt om de har några kilo att sälja. Dessutom är det en upplevelse att besöka ett rosteri om de tillåter det, det är ju trots allt en arbetsplats och inget café...
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp