Sidan 18 av 20 FörstaFörsta ... 81617181920 SistaSista
Resultat 137 till 144 av 160
    Har också haft sönder en trumma och beställt två(så att man har en i reserv) nya från Korea. Löste det via mail till kontaktadresser på deras hemsida.

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2020
    Hej,

Det här är en gammal tråd men hoppas ngn kan svara. Funderar på en BocaBoca men Behmor 1600 och Gene Cafe har också fångat mitt intresse. Ni verkar vara erfarna och ännu mer nu då tråden är gammal. Är det ngn som har ngt klokt att säga? Gått fr den ena modellen till den andra? +/- synpunkter? Jag bor i lgh utan möjlighet att rosta eller kyla utomhus.

Citat Ursprungligen postat av evamsl Visa inlägg
    Hej,

Det här är en gammal tråd men hoppas ngn kan svara. Funderar på en BocaBoca men Behmor 1600 och Gene Cafe har också fångat mitt intresse. Ni verkar vara erfarna och ännu mer nu då tråden är gammal. Är det ngn som har ngt klokt att säga? Gått fr den ena modellen till den andra? +/- synpunkter? Jag bor i lgh utan möjlighet att rosta eller kyla utomhus.
    Hur bra köksfläkt har du? Det blir en del os från rostaren i slutet på rostningar, se det är viktigt att köksfläkten kan hålla undan. Om du inte kan kyla utomhus är det nog bäst att köpa till kylaren till BocaBoca.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Bäst att köpa den mindre versionen så blir det mer hanterbart med rök. Jag rostar 200g åt gången i min Quest, brukar bli minst tre satser på raken och klarar mig hyffsat under köksfläkten (som inte innehåller någon fläkt utan bygger på en tjusigare version av självdrag). Ska tillägga att jag sällan rostar mörkt - vill man ta bönorna ända till franskrost blir det mycket mer rök och man får vara försiktig så att oljan och skalen inte fattar eld.

Behmor har efterbrännare som eliminerar mycket rök - 500g luktade ändå mindre och då behövde jag inte ens ha den under "fläkten". För att den ska fungera optimalt på 1600(+) måste man acceptera väldigt långsam kylning tyvärr, dvs. offra kvalité.

Vad man än väljer kommer det lukta nyrostat kaffe hemma, men i bästa fall mest behagligt.
    Senast redigerat av Jonken den 2020-01-31 klockan 14:42.

Intressant. Klarar den 250 g/sats?
    Vad är SM-G920F via Tapatalk
    Köpte du via den Koreanska hemsidan?

Senior Member Gholams avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Behmoren kör en ca 12min lång kylsekvens efter varje rostning för att låta bönorna kallna men som Jonken skriver så tar det ändå lång tid innan bönorna faktiskt blir kalla. Jag öppnar luckan direkt när rostningen är klar och blåser kall luft in i trumman. Då går det betydligt fortare men är ändå inte optimalt (även om man ska bortse från att all skal som flyger i luften). Av förklarliga skäl går jag i uppgraderingstankar. Men det är inte lätt att hitta en som uppfyller alla krav och som man har råd med

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Så länge man kan vara utomhus öppnar sig många möjligheter till en billig rost utan att behöva bekymra sig över rök och skal som flyger överallt. Jag är lite sugen på att göra något likt https://www.youtube.com/watch?v=LivLKX9L6Rk till landstället. Ska gå att rosta en 200-400g så lite bättre kapacitet än en popcornmaskin.

Senior Member Gholams avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Kul setup!

Liknande ämnen

1. Säljes: BocaBoca 250 kafferost
    Av Agathorn i forum Köp och sälj
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-09-24, 07:31
  2. Köpes Rostare
    Av vincent i forum Köp och sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-30, 09:29
  3. Nybliven rostare
    Av bulle i forum Rostning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-11-20, 10:56
  4. Faema faema e92, bra eller bara vacker?
    Av Lucifer i forum Espressomaskiner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 21:57
  5. Kopa rostare
    Av lennart i forum Rostning
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 10:47

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg