Vacker koreansk rostare - BocaBoca

Andreas Forsman

Well-known member
Har hittat en koreansk rost som heter BocaBoca. Den finns i lite olika modeller men gillar den nätta som kör 250g per rostning. Då sydkorea har samma elstandard som svergie behövs ingen adapter till eluttaget heller. Ruggigt elegant men dyr... ...om man inte hittar den på brittiska ebay förståss. Runt 2500kr utan bönkylare och tusen kr till med.
https://youtu.be/ClxClHfaoZA
 

bauta

Well-known member
Relativt kompakt, ja, men ingen rökgasminimering el manick som tar hand om agnarna(chaff)?
2500 låter billigt jmfrt med Behmor och Gene, om det är nypris
 

Andreas Forsman

Well-known member
Relativt kompakt, ja, men ingen rökgasminimering el manick som tar hand om agnarna(chaff)?
2500 låter billigt jmfrt med Behmor och Gene, om det är nypris

Lägger man på 1000kr får man en bönkylare som också tar hand om agnarna. Jag väljer nog bort den dock då jag kan bli av med agnarna när jag kyler bönorna utomhus. Priset varierar villt beroende på om den skickas från sydkorea eller om det går via mellanhänder.
 

bauta

Well-known member
Agnsepareringen är mer relevant under rostningen? Risken ökar att de fattar eld tänker jag
 

Andreas Forsman

Well-known member
Det kommer aldrig i direkt kontakt med värmekällan då trumman är i glas. Jag får hem den om si så där 10 dagar. Jag kan återkomma några dagar efter det med information baserad på egen erfarenhet. Finns några video snuttar med denna på youtube där de visar rostning och kylning, samt monterar isär den och visar de huvudsakliga delarna.
 

Andreas Forsman

Well-known member
Via brittiska ebay. Priserna där har dock varit allt från nästan åtta tusen ner till två och ett halvt tusen. Har även sett den på annat håll men då anpassad för amerikansk elstandard vilket är mindre fiffigt.
 

Andreas Forsman

Well-known member
Nu har jag fått hem rostaren. Det första jag slogs av var hur otroligt tyst den är. Inga ljud förutom rasslet från bönorna. Chaf skickades ut under rostaren och bort från värmekällen vilket inte ger mer os än köksfläkten klarar. Det röda skenet gör dock färgbedömning lite lurigt men långt ifrån omöjligt. Att höra första och andra crack var inga bekymmer. Första crack vid 11 min andra vid 14 min. Att rosta 250g gav lite ojämnare resultat men med 210g i rostaren var resultatet jämnt och fint. Ställbar timer och värmereglage som gör det möjligt att dra ner på värmen efter första crack om så önskas.20161017_194306.jpg
 

Gonk

Member
Känns som att min Behmor håller på att gjort sitt. Hur bra har den här fungerat i praktiken efter ett tag? Fanns en lite större modell såg jag som klarar dubbla kapaciteten. Nackdelen som jag ser det är att det är en IR-värmare, samma princip som Behmoren, men kanske att värmarna täcker en större yta så att det blir jämnare resultat. Blir inte glastrumman skitig efter tag? Hur är underhållsbehovet? Kyldelen känns lite onödig överkurs, brukar gå utomhus och hälla bönorna mellan två långpannor några gånger.

Hur är effektregleringen? Är effekten momentan, eller slår det till och från med flera sekunders periodtid?
 

Andreas Forsman

Well-known member
Har kört den flera gånger i veckan i snart ett år. Den har fungerat över förväntan bra. Den har två vred. Varav en reglerar ir-värmaren som svarar ögonblickligen när man vrider på det steglösa vredet. Det andra vredet är en timer som man behöver vrida på ett par gånger under rostningen för att rostaren inte ska stänga av sig(ett sätt att se till att rostaren stänger av sig ifall den skulle bli obevakad). Då rostaren är oerhört tyst är det förhållandevis lätt att höra både första och andra crack. Att trumman är i glas gör det också lättare att se bönorna under rostning. Vad gäller underhåll så monterar jag isär trumman när glaset blivit allt för skitigt. Jag blötlägger glastuben och ståldelarna i lika delar varm ättiksprit och vatten över natten och skrubbar sedan bort beläggningarna med svinto och trumman blir som ny. Förutom att jag någon gång rengjort trumman har jag fått byta en säkring i rostaren vid ett tillfälle. Det är en vanlig glassäkring som kan köpas i tiopack för 30kr. Den är lättåtkomlig bakom ett litet skruvlock i plast på rostarens undersida. Jag har inte ångrat att jag struntade i att köpa kylaren. Jag har däremot bittert ångrat att jag inte köpte modellen med trumman som tar 500g. Den mindre modellen kan rosta de flesta bönor med enhetligt resultat men då aldrig med mer än 225g bönor i trumman åt gången. Rostaren behöver också vila/kylas ner 45min mellan rostningar för att den inte ska slå ifrån mitt i nästa rostning. Jag köpte min via eBay.co.uk och då den levererades från Sydkorea som har samma elstandard som Sverige behövdes inge modifikationer utan det var bara att sticka i kontakten och ställa rostaren under köksfläkten. BOCBOCA gör riktigt eleganta okomplicerade och lättarbetade rostare som ger god kontroll över förloppet och så är de ju snygga också. Har du fler frågor är det bara att du hör av dig.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Jag är nyfiken på massa detaljer om du orkar svara :wub::
Hur lång tid tar det att rosta 225g? Till första crack?
Om du sänker temperaturen med vredet, vad är det för fördröjning innan den går ner inne i behållaren?
Har du haft någon brand? Hur går det med otvättad kaffe med mycket silverskinn?

Har en Behmor själv, börjat reglera temperaturen genom att öppna luckan efter första crack för att förlänga tiden till andra, nyfiken på hur effektivt spjällen på Bocaboca fungerar för det. Annars är det kylning och uppfångning av skinn som jag uppskattar mest i slutändan, så man får lata sig lite också :)
 

Andreas Forsman

Well-known member
Kan inte svara för tiden i 500g rostaren då min har en 250g trumma. I min erfarenhet varierar tiden till första crack beroende på hur hårda bönorna är och hur mycket fukt som finns kvar i dem. Skulle uppskatta att det normalt rör sig om mellan 12 och 15 minuter. Glastrumman behåller en hel del värme om än värmeelementet svarar direkt. Det är dock fullt möjligt att påverka tiden mellan första och andra crack genom att exempelvis dra ner vredet för elementet till hälften när första crack börjat rulla och därmed få ett längre glapp mellan första och andra crack. Spjällen på den lilla modellen som jag har är dock inte ställbara under rostningen. Tror dock att spjällen på den stora kan justeras. Jag har rostat väldigt mycket under det gång året och har aldrig haft en brand. Rostar dock aldrig helt förbi andra crack i syfte att även i framtiden slippa en brand i rostaren. En del av skinnet från bönorna trängs ut genom trummans ändar och kommer på så sätt inte i kontakt med värmeelementet utan samlas under rostaren och kan torkas upp med en trasa efter rostningen(innan jag ställer bort rostaren brukar jag skaka den lite över diskhon för att det sista skräpet ska singla ut). De skinn som följer med när man tömmer ut bönorna ur trumman blir jag av med genom att hälla bönorna mellan två siktar några gånger utomhus. Skräpet gömmer sig i gräsmattan och bönorna blir kylda i samma veva. BOCABOCAS kyllåda gör samma jobb på ett elegantare sätt men tycker inte det är värt pengarna.
 
Senast ändrad:

Nanook

Well-known member
Jag är nyfiken på om du fortfarande är lika nöjd?
Jag är själv sugen på att skaffa mig en rost och Bocabocan verkar vara en riktigt het kandidat.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Andreas Forsman

Well-known member
Jag är fortfarande över förväntan nöjd. Som sagt är det enda jag ångrar att jag inte köpte den större modellen som tar 500g då jag rostar en hel del åt andra. Detta rättar jag dock till och väntar leverans av den större bocaboca rosteren om en vecka eller två.
 

Nanook

Well-known member
Då ser vi fram emot ett nytt utlåtande om den nya maskinen när du fått den, jag måste säga att det du skrivit tidigare fått mig väldigt intresserad av att skaffa mig en Bocaboca. Den verkar ju vara både snygg och framför allt väldigt välfungerande, har du några planer på att sälja din gamla är jag absolut spekulant :lol:
Tack för en inspirerande tråd!
 

Andreas Forsman

Well-known member
Det finns ett par spekulanter på den varav ett par vänner. Om ingen av dem nappar lägger jag ut den till försäljning. När den större rostaren anlänt och jag bekantat mig med den kan jag dela mina tankar om den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,378
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp