Vacker koreansk rostare - BocaBoca

Agathorn

Well-known member
Idag kommer jag hämta ut min BocaBoca 250 på posten :) Det är dock födelsedagspresent så eg. ska jag inte använda den ännu på många veckor tyvärr, hehe. Får se hur det blir med det :)

Så inköp av gröna bönor samt kanske behållare också stundar nu. Jag tänkte spara lite gamla påsar med envägsventil vilket väl iofs borde duga fint.

Har någon tips varifrån man kan köpa gröna bönor? När det kommer till pour over så gillar jag etiopiskt, gärna yirgacheffe. För espresson föredrar jag t.ex. brasilianare och inte så mycket syra. Mer nöt och chokladtoner än fruktsyra.

Några bra tips vid rosning med BocaBoca:n?
 

edtbjon

Well-known member
Jag handlar ofta från rostakaffe.se . Ett grundtips är att du börjar med ett bra centralamerikanskt tvättat kaffe. Det brukar vara väldigt snällt och förutsägbart när man rostar. (Det jag menar är att du vill till att börja med lära dig maskinen utan att samtidigt behöva hantera ett något lynnigt kaffe...)
Lycka till!
 

Agathorn

Well-known member
Tack för inputen och tipsen! Det blir spännande detta :)

Någon bra rostprofil man kan börja med innan man börjar laborera mera själv? Jag köper oftast kaffen från koppi, da matteo, solde och andra svenska rosterier så jag tror de jag brukar dricka och gilla klassas som ljus till ljus-medium rost.
 
Senast ändrad:

Andreas Forsman

Well-known member
Filmen var intressant. De har utvecklat rostaren en del sedan jag köpte min. Huven ovanpå trumman är nytt liksom kopplingen för att leda bort rök via kylaren. Skulle vara av intresse att få veta hur mycket kylaren lever om då en av de stora fördelarna med själva rostaren är att den är så tyst. Vad gäller att kyla bönorna nog fort manuellt så har jag inte haft problem med det då jag har nära till dörren och utomhustemperaturen för det allra mesta räcker för att få rostningen att stanna av.
 

Brunabönor

Well-known member
Gjorde en beställning igår på 500 modellen + kylare. Pengar drogs men fick mail inatt med detta meddelande.. Någon av er som beställt som råkat ut för samma?

"This is from Gmarket Global Safety Transaction Center.
Your account will be temporarily blocked until your payment verification is completed.
We've confirmed your ID and it seems your previous overseas payment was never confirmed by us.
payment confirmation have to be made to this transaction.
We need approval number to confirm that card holder is the one who is making the transaction.
please contact your bank and request approval number(Authorization ID) for the order number (xxxxxxxxxx)
Even if order was cancelled, approval number still exist.
Once approval number is verified, we will release your Gmarket ID.
We apologize for your inconvenience and thank you for your cooperation."

Det ska alltid krångla och hålla på.. Aldrig får man vara glad..
Ville ha kylaren då detta är min 40 års present då jag jubilerar om några månader..
 

Brunabönor

Well-known member
Pratade just med banken, och då det är söndag är det ju inte så många som jobbar men kvinnan hade ett "control number" på 6 siffror som jag nu mailat vidare och hoppas det räcker. Hon var inte helt säker på detta.

Ni andra kanske använt paypal? Jag använde kortet direkt.. Snart är det typ nyårsfirande i Korea så i början av februari är det en veckas stiltje..
 

Andreas Forsman

Well-known member
Jag råkade inte ut för dettavare sig när jag beställde 250g rostaren eller när jag beställde 500g modellen. Mins inte om jag använde paypal eller ej. Vad säger ni övriga?
 

Brunabönor

Well-known member
Verkar som det räckte med "control number". Nu hoppas jag att det hinner gå iväg innan alla är ledig en vecka.. Men jag får räkna med en månad va?

Såg att de satt kollivikten på 12 kg när man la den i varukorgen. I övrigt tycker jag att det saknas en spec och är otydligt vad som exakt ingår osv då olika bilder ger sken av med eller utan grejer.

Summan blir ganska exakt 8 papp när jag lägger på 25% avgift för tull.
 

Agathorn

Well-known member
Vilken temp/inställning på tempvredet kan vara bra att rosta på? Läste något om att man ska skruva ner tempen efter första crack också. Stämmer det?
 

Jonken

Well-known member
Man kan skruva ner temperaturen lite efter första crack, men gör det försiktigt - tanken är att förlänga karamelliseringen men samtidigt undvika att temperaturen sjunker.
 

Brunabönor

Well-known member
Rosten kom igår varvid jag hämtat ut den idag... Jag visste att detta skulle hända.. Glaset är trasigt!

Förbannat, jag råkar alltid ut för liknande grejer. Det går väl knappast få ersättning för detta då det gått i så många led och ingen kan påvisas ha ansvar för detta?
Jag tänker i vart fall skicka bilder till leverantören. Tycker det är väldigt knapphändig information om allting så man tar ju så klart en risk när man handlar så här. En kollega till mig som har kunskaper inom glasmästeri påstod att glaset är inget märkvärdigt att det behöver man inte eg göra större besvär att behöva köpa dyrt från Korea. Men kan man ha tur att få en ny kanske? Läste tidigare i tråden att det kostade en tusenlapp som reservdel..

Ja då var den här helgen, veckan, månaden förstörd!
Nåja, jag är van så det är bara bryta ihop och komma igen.
 

Jonken

Well-known member
Tycker inte det borde vara omöjligt att få ersatt. Nyfiken, hur såg inpackningen ut? Vilket företag skickades den med?
 

Brunabönor

Well-known member
Rosten och kylaren låg i varsin snygg kartong som var tätt packad med skumgummi, bara det att trumman låg på plats utan något emballage inuti så att säga, och tyvärr är det just det som är enda enda svaga delen om paketet handskas ovarsamt. Så det blir ett "gråtbrev" nu till Korea och hoppas att jag kan få en ny skickad utan kostnad.
Om jag inte får den gratis så kommer jag nog ordna glaset själv. Har hittat ett företag som gör labbglas och tänker kolla vad det kostar så har jag nog råd med säkert 2-3 st till samma pris.
Skulle priset vara bra så skulle jag kunna ordna fler om någon annan behöver? Det går bara köpa som företagskund och jag jobbar i samma fastighet som en glasmästare, och jag kommer kolla med dem hur som helst.


Jag hade igår både brev från tullen samt avi postnord att hämta ut det från mitt ombud så vår populära postnord var d et som tagit hand om det. Fick lösa ut det med tullens samt postnords avgifter som var 1164 kr, hade räknat på 1600 kr när jag la på 25%.
 
Senast ändrad:

Brunabönor

Well-known member
Fick svar inatt att jag får ett nytt glas skickat och så här skriver han:


broken glass is so bad news
i guess something heavy stuff hit bocaboca box
don't worry anything
send me your adress
i'll send you new glass (2ea)
in korea everycustomer use 2 glass
because cleaning glass, not for broken
you need cleaning glass evey 8 or 10 times roasting


Helgen känns bättre nu även om min rostnings bonanza får skjutas till framtiden.
Jag kommer hinna köpa en 1 meters aluminiumslang och klammer för att sätta på kylaren då jag tänkt ha hela anläggningen på ett bord utmed spisen och suga allt under fläkten. Blir en enkel anordning så röret vinklas uppåt från spisens mitt. Öppnar inga fönster vintertid med -25 och kallhyra i lägenheten :)
 

Andreas Forsman

Well-known member
Det var ju goda nyheter. Jag har själv lyckats ha sönder ett glas och beställde två nya från Korea. Vore intressant att få se bilder på din lösning med kylaren när det är på plats. Lycka till med rostaren. När du väl fått glasen och rostat ett tag kommer de att byggas beläggning på insidan. När detta blir allt för mycket brukar jag skruva isär trumman och lägga alla delar förutom termometern i ett varmt bad av ättiksprit och vatten. Efter någon timme tar jag sedan en grov tvättsvamp och skrubbar bort beläggningarna.

Hur går ni andra tillväga när ni rengör era trummor?

Fick svar inatt att jag får ett nytt glas skickat och så här skriver han:


broken glass is so bad news
i guess something heavy stuff hit bocaboca box
don't worry anything
send me your adress
i'll send you new glass (2ea)
in korea everycustomer use 2 glass
because cleaning glass, not for broken
you need cleaning glass evey 8 or 10 times roasting


Helgen känns bättre nu även om min rostnings bonanza får skjutas till framtiden.
Jag kommer hinna köpa en 1 meters aluminiumslang och klammer för att sätta på kylaren då jag tänkt ha hela anläggningen på ett bord utmed spisen och suga allt under fläkten. Blir en enkel anordning så röret vinklas uppåt från spisens mitt. Öppnar inga fönster vintertid med -25 och kallhyra i lägenheten :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp