Sidan 13 av 14 FörstaFörsta ... 311121314 SistaSista
Resultat 97 till 104 av 109
    Jag har nu rostat några batchar med lite varierande resultat. För-förra batchen blev bra och då körde jag på 200 gram gröna bönor enl. "receptet" som någon här tipsade om: Full effekt på förvärmning med hatten på (ska man sluta förvärma när tempen är uppe i 250 grader eller hur gör ni?). I med bönorna och hatten av och temp på 9:an till första crack. Sedan ner till 5:an tills färgen ser ok ut.
    Jag försökte göra samma sak med samma böna igår fast ökade till 230 gram. Development time blev nu mycket kortare (runt 15% total rosttid) emot förra batchen (där låg den runt 25%) men jag gjorde på så liknande sätt jag kunde. Bönorna blev mer ojämt rostade med en del på gränsen till brända och en del rätt ljusa. Totala tiden låg här på runt 15 minuter. Förra batchen var på 13 minuter. (här såg "genomsnittsbönan" ut att ha ungefär samma färg/rostgrad).

Ska jag kanske hålla mig till 200 gram framöver och om development time blir för kort kanske dra ner tempen efter FC ännu lägre än till 5:an?

Hur ska man räkna FC förresten? Är det verkligen från att den första bönan crackar eller räknar ni när crackandet "peakar" som mest? Läste att man försöker sätta development time på runt 25% för att få bra resultat så därav att jag frågar.
    Kaffe is da shit - Hemsida med bilder

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Vad gäller FC, brukar det komma några lite i förtid, för att sedan sätta igång på riktigt. Det samma gäller i slutet av FC, vanligtvis är det inte ett tvärt slut, utan snarare att det avtar och att det kommer några väldigt sent.
    Bönorna som crackar i förtid är (om man antar att man har ett ”perfekt” kaffe) felaktiga, det kan vara ”floaters” eller något annat mindre fel. Det samma gäller bönor som crackar väldigt sent.
    När man lär sig dom här begreppen är det bra att jobba med ett snällt kaffe (ur rostningssynpunkt), t ex ett bra tvättat centralamerikanskt kaffe. Det brukar vara bra kvalitetskontroll och kaffet brukar vara väldigt förutsägbart för en rostare. De olika faserna brukar bli väldigt tydliga och lätta att markera. När man väl lärt sig hur det ”ska vara”, kan man ta sig an andra kaffen, t ex en torkad Brasilianare, vilken direkt uppför sig lite annorlunda. Med torkade kaffen blir det lite luddigare gränser. Mest extremt blir det vanligtvis med asiatiska kaffen, där man ibland inte ens hör att FC är igång... då är det bra att ha med sig erfarenheten av hur det ”ska vara” och att man kan förlita sig på att läsa färg och doft etc.

Det enda jag ännu så länge har rostat är en colombiansk böna och jag skulle tro att den är tvättad. Det är ju dock sydamerika så den är kanske inte så "snäll".

Om jag upplever att development tiden (FC -> slutet av rostningen) är för kort så är väl det enda att göra att sänka värmen ytterligare?

Rostning är ju verkligen en djungel av variabler att hålla koll på

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Tvättat colombianskt kaffe är bra och brukar bete sig som förväntat.
    Jag har ju bara sett hur rosten ser ut och beter sig i denna tråd. (Jag har en helt annan rost...) Men det är helt rätt att du ska sänka ännu mer. Sedan funkar det här med dev.time olika med olika rostar. Det som avgör vad som är rätt och fel är dock dina egna smaklökar och inte en graf med tider och temperaturer.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Beror också på vad du rostar till, espresso eller brygg. Scott Rao skriver om development time ratio på 20-25%, men som edtbjon säger ta det med en nypa salt.

Tack för input! Det blir till att labba vidare.
    Jag provade förresten egenrostat kaffe i bryggaren i helgen. Två olika. Och till min stora förvåning så kändes smakerna väldigt "dova". Vattnigt.
    Det slog mig nu precis dock: När jag rostar för espresso så får jag dra ner malgraden avsevärt på min kvarn (Nicke Zero, från 21 på skalan som jag har med da matteo blandningen ner till 17-18) för att espresson ska extraheras normalt. Undra om det är samma sak för bryggkaffe i mitt fall. Att jag får mala finare än jag i normala fall gör. Enda sättet är väl att köra en manuell pour over och mäta hur lång tid det tar för vattnet att rinna igenom. Nu körde jag bara med min Behmor Brazen bryggare, utan någon insyn alls.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Till bryggaren skulle jag testa att köra en rost så snabbt som möjligt utan att dra ner på temperaturen mot slutet.

Tack för tipset. Jag provade att mala finare till bryggning men det höjde inte smakupplevelsen väsentligt.
    Ska helt klart prova att rosta med högre temperatur!

Liknande ämnen

1. Faema faema e92, bra eller bara vacker?
    Av Lucifer i forum Espressomaskiner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 20:57
  2. Kopa rostare
    Av lennart i forum Rostning
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 09:47
  3. Ny rostare ???
    Av BengtL i forum Rostning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 08:46
  4. Komersiella rostare