Sidan 11 av 17 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 81 till 88 av 131
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Använder samma som till espressomaskin, https://www.kaffecompagniet.se/baris...xpress-900-gr/

..fast till metall-trummor. Inte lika miljövänligt visserligen, men man behöver inte skrubba så länge det inte är riktigt tjock beläggning.
    Senast redigerat av Jonken den 2019-02-09 klockan 15:54.

Kör du det medlet även på glaset?
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Använder samma som till espressomaskin, https://www.kaffecompagniet.se/baris...xpress-900-gr/

..fast från metall-trummor. Inte lika miljövänligt visserligen, men man behöver inte skrubba så länge det inte är riktigt tjock beläggning.

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Forsman Visa inlägg
    Kör du det medlet även på glaset?
    Har rengjort glas och plast också, men alltså inte en BocaBoca. Räcker ganska långt med en tesked per liter.

Igår kom glastrummorna, jo jag fick 2 st och dem var hela tack och lov.. Fick dock lösa ut dem för 135 kr med tull + postnord trots att de inte kostade något? Skitsamma, han var ju jävligt bussig och bjöd på 2 st som hade kostat skjortan köpa separat..

Jag har eg inte tid med detta just nu men vart så sugen testa den när kl var 00:15

Hade det filmats så hade det varit värsta parodin på hur man inte ska göra. jag glömde det ena och det andra och lyckades gå förbi mellanrost som den bönan ska vara.. 300 gram körde jag och jag följde tillverkarens tips från videon som jag postade för ett tag sedan längre upp.
    Dvs preheat till 200 på max dvs 12an, sedan ner med 300 gram bönor och dra ned värmen till 9an till första crack för att dra ner till 6an.
    1a crack kom strax över 7 min, sedan tycker jag det gick fort på något sätt.. Den steg verkligen på mätaren över 200 grader och tyckte det var dags avbryta det hela på 11.30.. Ett byxskott i början för att bli en debut i lite besvikelse..

Nåja. Lät maskinen vila i en timma för ett nytt försök. Den här gången drog jag ned värmen till 5an efter 1a crack som rostningen innan kom efter 7 min, och lyfte av "hatten" som täcker trumman ovanpå allt. Då steg den från 175 till 200 grader där den också stannade. Tills jag kände att jag ville avbryta efter 13 min..
    Finns som ingen vettig guide på denna, utan det är att ta läropengen med att rosta sig fram.
    Jag tar gärna synpunkter och tips från er som kan mer. Har ju läst hela tråden och tagit åt mig av vad som skrivits.

En grej som var vanligt förekommande i min ugn var att bönorna brändes ibland rejält (se bild).
    Nu har det blivit några på båda rostningarna. Hur vanligt är detta? Och kan man undvika det?

Lösningen jag har nu med röret från kylaren är tillfälligt där jag bara hängt upp mot fläkten som ni kan se på bild. Även om den suger bra så hamnar det ju en del doft när locket åker av. Men den kyler tämligen effektivt må jag säga. Snabbare än -20 ute så till sommaren känns denna bra att ha. har inga problem med detta och det är ingen direkt rökos i lägenheten, det doftar kafferost helt enkelt.
    rost1.jpg
    bönor.jpgböna.jpgrost2.jpg
    Senast redigerat av Brunabönor den 2019-02-21 klockan 20:21.

Reg.datum
    apr 2017
    En sak att tänka på med en IR-rost är att ju mörkare bönorna blir desto lättare absorberar de värme, så det är klokt att dra ner lite. Se bara upp att det inte blir för mycket, du vill att temperaturen hela tiden ska öka - hellre lite för snabbt än för långsamt går jag efter, försöker följa https://petedenison.net/2014/09/09/c...ime-ratio/amp/

Jag ska också snart prova att rosta i min. En bra startpunkt kan då kanske vara som du testade Brunabönor med:
    Full effekt (12) för att förvärma. Sedan i med bönor och direkt ner till 9:an. Sedan lyfta på "hatten" och ner till 5:an vid första crack och köra vidare så tills de känns klara. Har jag förstått det korrekt då?
    Jag hoppas att det räcker att ställa rostaren på spisen med köksfläkten igång. Annars får jag nog bråttom att få ner alla brandvarnare där hemma, hehe. Jag har aldrig rostat förut ska tilläggas
    Kaffe is da shit - Hemsida med bilder

Reg.datum
    apr 2017
    Försök inte med skånerost första gången så ska det nog gå bra

Citat Ursprungligen postat av Agathorn Visa inlägg
    Jag ska också snart prova att rosta i min. En bra startpunkt kan då kanske vara som du testade Brunabönor med:
    Full effekt (12) för att förvärma. Sedan i med bönor och direkt ner till 9:an. Sedan lyfta på "hatten" och ner till 5:an vid första crack och köra vidare så tills de känns klara. Har jag förstått det korrekt då?
    Jag hoppas att det räcker att ställa rostaren på spisen med köksfläkten igång. Annars får jag nog bråttom att få ner alla brandvarnare där hemma, hehe. Jag har aldrig rostat förut ska tilläggas
    Prova där.. Och för att slippa skånerost, var inte rädd att det känns för tidigt.

Jonken> den där länken var jävligt givande, då jag körde en ljusare rostning för en fruktigare böna jag gillar att addera i blandningarna. Det stämde hyffsat bra. Känns som hela förrådet jag har av bönor blir "studiemedel"..
    Funderar mer på det här med längre rostningtider, hur avgörande har det egentligen? Ungefär som att låta bönorna ligga kvar på eftervärme litegrann?
    Fan om man hade tiden att labba med sånt här på heltid.. Men jag kanske inte ska uppfinna hjulet igen heller..

Liknande ämnen

1. Faema faema e92, bra eller bara vacker?
    Av Lucifer i forum Espressomaskiner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 20:57
  2. Kopa rostare
    Av lennart i forum Rostning
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 09:47
  3. Ny rostare ???
    Av BengtL i forum Rostning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 08:46
  4. Komersiella rostare