Sidan 14 av 14 FörstaFörsta ... 4121314
Resultat 105 till 109 av 109
    Fått hem lite yirgacheffe att rosta ikväll! Bland färdigrostade kaffe så är yirgacheffe en av mina absoluta favoriter! Jag kan dock tänka mig att det är svårt att få fram de blommiga smakerna när man är noob-rostare som jag är. Men jag tänkte köra på max värme med "hatten" på hela tiden så får vi se! Tills jag tycker det ser ok ut!
    Kaffe is da shit - Hemsida med bilder

Jag rostade yirgacheffekaffet på full effekt (12) med hatten på hela tiden. Avslutade rostningen en bit efter FC när det såg ok ut.
    Bönorna blev dock rätt ojämt rostade och jag slängde så många av de ljusare bönorna.
    Smaken efter en bryggning nu på morgonen är tyvärr en besvikelse. Den karakteristiska smaken av yirgacheffe är väldigt dämpad. Samt så infinner sig en obehaglig smak i munnen som jag inte kan sätta fingret på. Kan kanske vara resultatet av den ojämna rostningen.
    Förslag på åtgärder inför försök nummer 2? Köra på effekt 11 genom hela rostningen kanske? Jag rostade förresten 140 gram bönor och det blev 117 gram rostade.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ledsen för dåligt råd hur lång tid tog det?

First Crack vid 06:45. Jag avslutade vid 8 minuter.
    Det blir till att labba vidare

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Konstigt att det blev så ojämnt, jag brukade sikta på 9 minuter totalt med Behmor 1600. Den har ju lite annorlunda trumma och inkapsling men i övrigt samma sorts värmekälla. En nackdel med IR är att bönorna absorberar värmen snabbare mot slutet så att utsidan blir mörkare än insidan, men var inget större problem att få jämn rostning böna till böna. Du är nog inne på rätt spår att ta det lite varsammare till det andra försöket, möjligtvis till ljusare/mörkare för att hitta smaken du är ute efter.

Liknande ämnen

1. Faema faema e92, bra eller bara vacker?
    Av Lucifer i forum Espressomaskiner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 20:57
  2. Kopa rostare
    Av lennart i forum Rostning
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 09:47
  3. Ny rostare ???
    Av BengtL i forum Rostning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 08:46
  4. Komersiella rostare