Vacker koreansk rostare - BocaBoca

Jonken

Well-known member
Beror också på vad du rostar till, espresso eller brygg. Scott Rao skriver om development time ratio på 20-25%, men som edtbjon säger ta det med en nypa salt.
 

Agathorn

Well-known member
Tack för input! Det blir till att labba vidare.
Jag provade förresten egenrostat kaffe i bryggaren i helgen. Två olika. Och till min stora förvåning så kändes smakerna väldigt "dova". Vattnigt.
Det slog mig nu precis dock: När jag rostar för espresso så får jag dra ner malgraden avsevärt på min kvarn (Nicke Zero, från 21 på skalan som jag har med da matteo blandningen ner till 17-18) för att espresson ska extraheras normalt. Undra om det är samma sak för bryggkaffe i mitt fall. Att jag får mala finare än jag i normala fall gör. Enda sättet är väl att köra en manuell pour over och mäta hur lång tid det tar för vattnet att rinna igenom. Nu körde jag bara med min Behmor Brazen bryggare, utan någon insyn alls.
 

Jonken

Well-known member
Till bryggaren skulle jag testa att köra en rost så snabbt som möjligt utan att dra ner på temperaturen mot slutet.
 

Agathorn

Well-known member
Tack för tipset. Jag provade att mala finare till bryggning men det höjde inte smakupplevelsen väsentligt.
Ska helt klart prova att rosta med högre temperatur!
 

Agathorn

Well-known member
Fått hem lite yirgacheffe att rosta ikväll! Bland färdigrostade kaffe så är yirgacheffe en av mina absoluta favoriter! Jag kan dock tänka mig att det är svårt att få fram de blommiga smakerna när man är noob-rostare som jag är. Men jag tänkte köra på max värme med "hatten" på hela tiden så får vi se! Tills jag tycker det ser ok ut!
 

Agathorn

Well-known member
Jag rostade yirgacheffekaffet på full effekt (12) med hatten på hela tiden. Avslutade rostningen en bit efter FC när det såg ok ut.
Bönorna blev dock rätt ojämt rostade och jag slängde så många av de ljusare bönorna.
Smaken efter en bryggning nu på morgonen är tyvärr en besvikelse. Den karakteristiska smaken av yirgacheffe är väldigt dämpad. Samt så infinner sig en obehaglig smak i munnen som jag inte kan sätta fingret på. Kan kanske vara resultatet av den ojämna rostningen.
Förslag på åtgärder inför försök nummer 2? Köra på effekt 11 genom hela rostningen kanske? Jag rostade förresten 140 gram bönor och det blev 117 gram rostade.
 

Jonken

Well-known member
Konstigt att det blev så ojämnt, jag brukade sikta på 9 minuter totalt med Behmor 1600. Den har ju lite annorlunda trumma och inkapsling men i övrigt samma sorts värmekälla. En nackdel med IR är att bönorna absorberar värmen snabbare mot slutet så att utsidan blir mörkare än insidan, men var inget större problem att få jämn rostning böna till böna. Du är nog inne på rätt spår att ta det lite varsammare till det andra försöket, möjligtvis till ljusare/mörkare för att hitta smaken du är ute efter.
 

Andreas Forsman

Well-known member
Värm trumman till minst 210 grader. Häll i bönorna (max 420 g eller minst 300g) och kör på full värme utan hatt tills första crack börjat rulla ordentligt. Dra sedan ner till 6 eller stäng värmen helt(vilket jag ofta gör) för sista delen av rostningen. Du har då tillräckligt med värme i trumman och bönorna för att rostningen ska fortsätta och du får mycket lättare att bedöma rostgraden visuellt. Lycka till.
 

Agathorn

Well-known member
152C3A41-DEFC-490C-8CE2-E651CEBCC004.jpg

Jag börjar misstänka att det är något fel på bönorna. Körde nu på effekt 10 rakt genom. 150.gram bönor blev 134 gram efter rost. FC vid 07:50. Rostade till 08:30. Hällde i bönorna när temperaturen var 200 grader.
Se resultatet på bilden. Väldigt många bönor är vita och fläckiga och går sönder när jag klämmer på dom.
Så ska det väl ändå inte bli?
 

Agathorn

Well-known member
Värm trumman till minst 210 grader. Häll i bönorna (max 420 g eller minst 300g) och kör på full värme utan hatt tills första crack börjat rulla ordentligt. Dra sedan ner till 6 eller stäng värmen helt(vilket jag ofta gör) för sista delen av rostningen. Du har då tillräckligt med värme i trumman och bönorna för att rostningen ska fortsätta och du får mycket lättare att bedöma rostgraden visuellt. Lycka till.

Tack för tipset, jag ska testa det. Jag har 250 gram versionen så jag brukar göra mellan 150-200 gram gröna bönor.
 

Agathorn

Well-known member
Värm trumman till minst 210 grader. Häll i bönorna (max 420 g eller minst 300g) och kör på full värme utan hatt tills första crack börjat rulla ordentligt. Dra sedan ner till 6 eller stäng värmen helt(vilket jag ofta gör) för sista delen av rostningen. Du har då tillräckligt med värme i trumman och bönorna för att rostningen ska fortsätta och du får mycket lättare att bedöma rostgraden visuellt. Lycka till.

Hmm det blev inget bra. Kolla bifogad bild. Bönorna blev rostade till hälften typ.
Jag hade en böna från Costa Rica nu. Då inte samma yirgacheffe som jag postade bild på innan dom blev lika misslyckad.

Det verkar bli extremt ojämnt rostat om jag inte kör på 9:an.
9A74E963-B013-48CD-A596-C2C2C99BB947.jpg
 

Jonken

Well-known member
Oj vad trist det ser ut :(

Vilken storlek har du? Forsmans råd är väl för den större rosten (500g)
 

Andreas Forsman

Well-known member
Mitt råd gällde 500g versionen av rostaren. Har du en 250g trumma gäller samma råd förutom att du får dra ner mängden bönor till 180 till max 200g
 

Agathorn

Well-known member
Provade en rost nu på 180 gram och 9:an med hatten på till FC. Sedan ner till 5:an utan hatt och ner ännu mer till 3:an. Körde rätt mörkt för att slippa ha halvrostade bönor och det blev godkänt när jag kör dem i aeropress. Jämnare röstning. De är kanske väldigt torra så jag måste köra på lägre temp?
 

Sir Anselm

Well-known member
Har lagt en beställning på 250-varianten av denna. Ser ut som en väldigt trevlig maskin. Ni som använder den, vilken rostgrad brukar ni sikta på? Jag dricker annars helst Koppi, Per Nordby och liknande. Jag förväntar mig inte att kunna nå deras nivå såklart, men kommer jag en bit på vägen är jag nöjd!
 

Andreas Forsman

Well-known member
Jag brukar sikta på mellanrost.
Har lagt en beställning på 250-varianten av denna. Ser ut som en väldigt trevlig maskin. Ni som använder den, vilken rostgrad brukar ni sikta på? Jag dricker annars helst Koppi, Per Nordby och liknande. Jag förväntar mig inte att kunna nå deras nivå såklart, men kommer jag en bit på vägen är jag nöjd!
 
Topp