Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 41 till 46 av 46
    Som andra redan svarat är det med eller utan kylare. Vad gäller plats för rostning så rostar jag under köksfläkten och kyler sedan bönorna utomhus vilket osar en hel del. Har du en bra köksfläkt kan du gott rosta i köket. Om inte kan ju annan plats än köket vara att föredra. Vad gäller bönor så köper jag främst från rostakaffe.se

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Lite fundersam över hur stora springorna är längs sidan, vill försöka rosta korn men de skulle ramla ut ur en Behmor. Skulle det fungera i en BocaBoca tro?

Bifogar en bild på ett korn med en liten böna Mokha Mattari och en stor Monsun Malabar som skala

IMG_20180407_172706.jpg

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Lite fundersam över hur stora springorna är längs sidan, vill försöka rosta korn men de skulle ramla ut ur en Behmor. Skulle det fungera i en BocaBoca tro?

Bifogar en bild på ett korn med en liten böna Mokha Mattari och en stor Monsun Malabar som skala

IMG_20180407_172706.jpg
    Tänker att det kan tänkas smita ut vid luckan där den hakas fast i trumman.

Junior Member
    Reg.datum
    mar 2018
    Ahh tack för hjälpen, det var inte helt lätt att se att kylaren ingick i den ena. Har ni köpt med eller utan kylare då? Andreas har jag förstått kör utan men ni andra?
    Jag har lite svårt att bestämma mig för om jag tror det är värt pengarna (ca 1200 sek). Jag kyler med rostfria bunkar på uteplatsen idag och inbillar mig nästan att det blir bättre kyleffekt än det hade blivit med Boca-coolern, åtminstone de månader då utetemperaturen är lägre än innetemperaturen (dvs typ alltid). Kanske något omständigare dock..

Har på något sätt helt missat rostakaffe.se, där fanns det bättre utbud och lite billigare än humlans ekolager/kaffecompagniet mm. Tack för tipset, ska lägga en beställning.

@Jonken vad ska du ha rostat korn till? Stout?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Andreas: tråkigt att höra, hur stor är glipan ungefär?

Lojander: ja, gärna till lite ljusare öl också, finns en lite riskabel metod där man rostar kaffe och malt tillsammans - https://beerandbrewing.com/roast-on-...lighter-beers/

Sen är det ju alltid kul att ha möjlighet att experimentera, kanske göra caffè d'orzo?

Kylaren är kanske värt det om den fungerar bra och man gillar att den passar ihop, annars kan du bygga en egen billigare med en fläkt om du tröttnar på att kyla manuellt.
    Senast redigerat av Jonken den 2018-04-08 klockan 13:44.

Minst 2,5 mm vid haken där luckan trycks fast.

Liknande ämnen

1. Faema faema e92, bra eller bara vacker?
    Av Lucifer i forum Espressomaskiner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 20:57
  2. Kopa rostare
    Av lennart i forum Rostning
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 09:47
  3. Ny rostare ???
    Av BengtL i forum Rostning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 08:46
  4. Komersiella rostare