Sidan 8 av 16 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 57 till 64 av 127
    Junior Member
    Reg.datum
    sep 2018
    Tack så mycket!

Citat Ursprungligen postat av Lotta Visa inlägg
    Tack så mycket!
    Lotta har du fått hem din rostare ännu?

Ger liv i tråden då jag för en tid sedan fastnat för denna som min tilltänkta första riktiga rost. Har rostat i popper och ugn en tid och kräsenheten har tagit överhanden över att inte vara helt tillfredsställd med resultatet då jag vet att det kan bli bättre. Den här livsstilen med kaffeintresse har inget slut, tvärtom eskalerar det..

Så det kommer att bli 500 modellen.

Ni som beställt denna, kommer tullen automatiskt när den anländer? Postnord?
    Hur lång tid har det tagit att få hem den?

Om jag räknar rätt så landar den på ca 6500 kr med kylare, då med 25% påslag.

Funderat lite om detta och läst i tråden om synpunkterna att kylaren kanske inte behövs. Om jag tar mina erfarenheter från ugnsrostningen så är ju snabb kylning viktigt då jag upplever att när man tar ut plåten så hinner det bli mer än jag från början önskat.
    Och då kanske det är bra ha denna manick utmed? jag kör ju med rostfria behållare och springer ut i vinterkylan nu vilket funkar ok särskilt då man kan förkyla allt.
    Sedan ser jag ju på på denna nya video att de monterat en slang + klammer för att leda ut röken samtidigt som de kör kylningens utsug. Någon som gjort likadant eller kan säga något om detta?

https://www.youtube.com/watch?v=4i8hwxuzxpc

Jag funderar på göra likadant och på något sätt försöka få röken så nära fläkten som möjligt för att skapa utrymme att jobba på antingen diskbänken eller ett bord utmed.

Som det ser ut blir det ju svårt ha rosten på kylaren och direkt under fläkten, blir ju som ingen marginal då den ser väldigt hög ut.
    Man vill ju inte krångla till det, men samtidigt kunna ha utrymmet att komma åt och göra allt smidigt.

Är timern endast på 10 min som jag uppfattar att man blir tvungen slå igång minst 1 gång då den slocknar?
    Kanske bra säkerhetsgrej och svårt missa detta då den slår av.
    Senast redigerat av Brunabönor den 2019-01-16 klockan 05:43.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Tullverket brukar skicka faktura efter några dagar, men exakt hur de räknar kan man inte vara säker på innan.

Om du tycker att det fungerar att kyla i nuläget i bunkar kan du ju köra vidare med det, själv har jag bara lyckats få ner temperaturen tillräckligt snabbt så genom att duscha lite vatten över bönorna, något som påverkar smaken. Annars kan man bygga en egen låda billigare men det blir ju snyggt och enhetligt med BocaBocas.

Idag kommer jag hämta ut min BocaBoca 250 på posten Det är dock födelsedagspresent så eg. ska jag inte använda den ännu på många veckor tyvärr, hehe. Får se hur det blir med det

Så inköp av gröna bönor samt kanske behållare också stundar nu. Jag tänkte spara lite gamla påsar med envägsventil vilket väl iofs borde duga fint.

Har någon tips varifrån man kan köpa gröna bönor? När det kommer till pour over så gillar jag etiopiskt, gärna yirgacheffe. För espresson föredrar jag t.ex. brasilianare och inte så mycket syra. Mer nöt och chokladtoner än fruktsyra.

Några bra tips vid rosning med BocaBoca:n?
    Kaffe is da shit - Hemsida med bilder

Reg.datum
    apr 2017
    Grattis! Brukar mest handla från:

rostakaffe.se
    humle.se/kaffe/rakaffe/

Inte så noga med behållare om du rostar i samma takt som förbrukningen, fördel med en mindre rost

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Jag handlar ofta från rostakaffe.se . Ett grundtips är att du börjar med ett bra centralamerikanskt tvättat kaffe. Det brukar vara väldigt snällt och förutsägbart när man rostar. (Det jag menar är att du vill till att börja med lära dig maskinen utan att samtidigt behöva hantera ett något lynnigt kaffe...)
    Lycka till!

Reg.datum
    apr 2017
    Håller med, speciellt bönor från Guatemala, lätt att lyckas med. https://shop.humle.se/kaffe/rakaffe/...etenango-500-g har mild smak men ändå tillräckligt med syra för att inte vara trist.

Brasilianskt kaffe tycker jag också är hyffsat lättrostat generellt men med lite försiktigare värme.
    Senast redigerat av Jonken den 2019-01-25 klockan 11:50.

Liknande ämnen

1. Faema faema e92, bra eller bara vacker?
    Av Lucifer i forum Espressomaskiner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 20:57
  2. Kopa rostare
    Av lennart i forum Rostning
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 09:47
  3. Ny rostare ???
    Av BengtL i forum Rostning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 08:46
  4. Komersiella rostare