Anfim ks

fediwu

Member
Hej allla kunniga!

Är det något skillnad på Anfim Ks och Anfim ks self?

Vad tror ni om kvarnen annars? Är det bra kvalitet?

Vill ha en kvarn till espresso till en rimlig peng
 

larsa

Well-known member
Anfim KS Self finns inte.
Det finns Anfim KS och Anfim Haus Self. Se Anfims hemsida http://www.anfim.it.
Jag har haft båda kvarnarna och Anfim Haus Self malde bättre trots att de ser lika dana ut inuti. Haus Self har ett stabilare hölje.
Jag köpte en KS själv och fick sen med en Haus Self i köpet av en beg bryggare. Då upptäckte jag att Haus Self malde mycket bättre än min KS vilket berodde på att malskivorna på min KS inte var parallella. Jag har pillat med min KS och justerat så att de nu är nästan parallella och maler OK. Det verkar som om Haus Self var mer noggrannt tillverkad än KS. Att justera KS är inget jag rekommenderar för det är joxigt.
Under flera år har inte Anfim haft med KS på sin hemsida men nu är den med igen. ECM Casa verkar vara identisk med Anfim KS.
Med min erfarenhet så rekommenderar jag att du köper en Haus Self. Den maler riktigt bra dvs fint.
Sen skall du skruva bort skruven på näsan så den går att ta bort, så kan du lätt rensa ut gammalt kaffe i kvarnen.
Dom är inte snabba och jag önskar att jag skulle kunna släppa portafiltret under malning för att kunna göra annat under tiden den malt färdigt. Jag häller bara i den mängd kaffe i kvarnen jag skall brygga för tillfället.
En fördel är att de tar liten plats och det är lätt att rensa kvarnen när man kan lossa näsan.
Min KS har jag haft länge och bara bytt malskivor en gång.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp