Bygga en egen trumrostare

bauta

Well-known member
Hmm, är det inte enklare att köpa en Behmor eller Gene Cafe? Du ska ha rotationsmotor, nåt som fångar upp agnarna etc.
Dyker ibland upp beg.
 

svartvest

Well-known member
Jag är böjd att hålla med. Det dyker upp rostar med jämna mellanrum alt att spara till lite till till en Gene eller Behmor...
 

Andreas Forsman

Well-known member
Det är framför allt den totala kostnaden på ca 1100kr(grill och trumma) som gör att det vore ett intressant experiment (funkar det inte så har man en mini ugn att grilla kyckling i eller så går den sälja till någon trångbodd via blocket.). Det vore alltså ingen jätte risk ekonomiskt. Hög värme, justerbar fläkt och justerbar rotation kan alla erbjudas av en DYI lösning av det här slaget. Dock inget man kan köra i köket är jag rädd. De amerikanska förlagorna tycks ge hyggliga resultat men givetvis är en dedikerad rost att föredra och något jag fortsatt letar efter, om än jag inte har så mycket att lägga på en sådan för närvarande.

https://www.youtube.com/watch?v=Ra0kOgXy9Ow
 

Coriander

Well-known member
Jag byggde en egen rost utav en gammal ugn och en rosttrumma liknande en sån från filmen. Som värmekälla hade jag först elektrisk värme från ugnen. Senare bytte jag till ett gasolelement för att få lite mer fräs på det hela. Det har varit lite upp och ner kan man väl säga, ibland funkar det och ibland funkar inte. Det är alltid meckigt när man bygger något själv, det är svårt att få det fungera felfritt. När det har funkat så har man dock varit ganska nöjd med sig själv. För tillfället är det modifiering som gäller, för att kunna rösta större mängd åt gången. Om du inte vill mecka själv så ska du nog satsa på en begagnad hemmarost. Den är tots allt byggd för ett ändamål, att rosta kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp