Köpa "färdigmalet" kaffe till Bialetti Venus moka-bryggare

Volatyle

Member
Hej Forumet,

Jag inser att svaret på min fråga lär bli något i stil med "rosta själv, mal själv" men jag är inte riktigt på den nivån ännu och min första mokabryggare skickas från tyskland idag vilket innebär att jag har den om någon vecka (Bialetti Venus 4 koppars).

Nu skulle jag vilja ligga bra till och se till att ha kaffe hemma när väl den anländer så jag kan få brygga lite gott kaffe! Vad jag har hört ska kaffet till mokabryggare vara lite som espressokaffe, men lite mer grovmalet.

Min fråga blir helt sonika, finns det färdigmalet kaffe att köpa i en ordinarie butik som passar till denna mokabryggare? Om nej, går det att få tag på i en kaffebutik (ska man be om någon speciell malning?).

Jag vill gärna börja 'enkelt' dvs, helst av allt köpa kaffet i min vanliga livsmedelsbutik - om möjligt. Givetvis inser jag att det går att få godare kaffe och bättre resultat genom att rosta själv och mala själv, men jag måste börja någonstans.

Så, någon som har några tips här?

Vol
 

svartvest

Well-known member
Förr hade Zoegas bunnkvarnar ute i butikerna. Jag tror att de är borta nu kanske med undantag någon större butik. Espressomalet blir i min smak för fint och brygg lite för grovt. Skulle jag välja skulle jag ta bryggmalet. Skulle de finnas en kvarn så skulle jag köpa 3 påsar med lite kaffe i varje och be att få dem malda på tre olika inställningar mellan brygg och espresso. Nästa gång mala från den bästa inställningen. Då vet vet du vad du sätter upp på önskelista till tomten....
 

Volatyle

Member
Förr hade Zoegas bunnkvarnar ute i butikerna. Jag tror att de är borta nu kanske med undantag någon större butik. Espressomalet blir i min smak för fint och brygg lite för grovt. Skulle jag välja skulle jag ta bryggmalet. Skulle de finnas en kvarn så skulle jag köpa 3 påsar med lite kaffe i varje och be att få dem malda på tre olika inställningar mellan brygg och espresso. Nästa gång mala från den bästa inställningen. Då vet vet du vad du sätter upp på önskelista till tomten....

Tack. Om vi då tar en följdfråga på det - om jag skulle vilja skaffa en kvar för att mala kaffe till mokabryggaren men inte vill gå stort in med några större summor - vad rekommenderar ni då? Vanlig handkvarn för espresso?

Vol
 

Volatyle

Member
Att rekommendera Wilfa WSCG-2 är väl standard på det här forumet för allt kaffe utom espresso :)
Har också förstått det, men det gäller väl mest för bryggkaffe? Nu är ju givetvis inte mokabryggare en espressobryggare men vad jag förstår är malningen till mokabryggare ändock rätt likt espresso? Så om jag endast avser mala till mokabryggaren (droppkaffe kan jag leva med fördigmalt kaffe) vad bör man då satsa på för kvarn?

Vol

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 

Ampalang

Well-known member
Min Wilfa klarar inte av att mala tillräckligt fint för min mokabryggare.
Använder istället en begagnad espressokvarn modell budget (nypris ca 1500:) som jag fick på köpet när jag köpte min espressomaskin.

Har du inte superbråttom med kvarn kan du komma över en för strax över en femhundring som klarar att mala till mokabryggaren utan problem.
 

Volatyle

Member
Min Wilfa klarar inte av att mala tillräckligt fint för min mokabryggare.
Använder istället en begagnad espressokvarn modell budget (nypris ca 1500:) som jag fick på köpet när jag köpte min espressomaskin.

Har du inte superbråttom med kvarn kan du komma över en för strax över en femhundring som klarar att mala till mokabryggaren utan problem.

Hej,

Och exempel på en sådan kvarn är?
 

Ampalang

Well-known member

Volatyle

Member
Jag tänker ju isåfall endast mala till mokabryggaren givetvis, det handlar om två koppar (mig och sambon) - men det kanske ändå är övermäktigt att göra för hand?
 

Ampalang

Well-known member
Från mig så får du ett rungande JA på den frågan.
Jag kör mitt droppkaffe på 16g kaffe (2.5dl vatten) och det orkar jag verkligen inte mala till och tanken på att mala 20g tillräckligt fint för mokabryggaren vill jag inte ens tänka på.

Detta gäller mig personligen så har du möjlighet att prova någon handvevad sak skulle jag rekommendera det.
Annars är det bättre att spara och investera i något riktigt än att köpa något som bara är tillfredsställande för stunden.
 

Volatyle

Member
Tack! Då känner jag att jag har lite kött på benen, jag tror jag får börja med att köpa lite färdigmalet från butik och sedan börja kika på kvarn framgent! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp