Hjälp köket spricker av maskinen

coffegeek

Well-known member
Hej

Har en Brewtus och har nu märkt en spricka i skåpet under den arbetsyta som maskinen står på. Sprickan går uppifrån och ner, någon annan som varit med om detta? Lösningar? Om ni har en speciell möbel vad har ni då. Jag har max en yta på 120x52 om en annan möbel krävs.

Tacksam för hjälp

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
 

coffegeek

Well-known member
aa9391dc48356036c1bdeb1226aca8b2.jpg


Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
 

svartvest

Well-known member
Konstig skada... fortsätter köksinredningen eller är det en ytterkant.. Skivan borde fördela vikten, mitt tips är att du tar en bit elband, håligt band av metall och skruva fast den längs sidan. Alternativ en trälist som ger stöd.
 

coffegeek

Well-known member
Det är den yttersta delen men på sidan inåt resten av köksinredningen. Menar du att jag ska skruva fast den över sprickan?

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
 

duenorth

Well-known member
Hur skulle kaffemaskinen kunna orsaka det där?
Fukt kan ju inte tränga igenom din bänkskiva och ned dit utan att du skulle upptäcka det innan.
Tyngden fördelas ju på bänkskivan som sedan fördelas på skåpets sidor.
Tror inte att en 35kg maskin kan göra en sådan där skada om den inte fanns där från början.
 

svartvest

Well-known member
Jag tänker en list som går tvärsöver sprickan längst upp. Köksinredningen är oftast en ram och det är i den du kan skruva fast en list, alt en list upp och en list under första hyllan... är det någon skada på utsidan? Konstig skada, känns inredningen svajig?

Jag tror att det kan vara en spänning i skivan, kanske redan från tillverkningen och med tiden så har den spruckit... svårt att säga...tyngd uppifrån borde fördelas i bänkskivan...hoppas jag som har Duetton och K30 brevid varandra....
 

coffegeek

Well-known member
Stort tack, jag började googla på maxbelastning på skåp och det brukar vara lägre. Jag vet inte om det funnits innan. Hade maskinen mer åt vänster så vikten fördelades säkert inte jämt

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
 

rannagarden

Well-known member
Har spånskivan svällt är det utan tvekan fukt. Jag tycker att det ser svullet ut på bilden. Gissar att du har en skarv i bänkskivan just ovanför skadan. Vatten har letat sig ned där. Täta skarven och låt skåpet torka ut.
/M
 

coffegeek

Well-known member
Har inte sett något men det är fullt möjligt. Det är en skarv just där men det är långt från vatten

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
 

rannagarden

Well-known member
Då är det troligen en äldre skada. Skåpet kan ha fått sig en knäck vid uppsättningen. Det ser ut dom om sprickan går längs hålen där skivan är försvagad. En microspricka som fått väta på sig vid något tillfälle. Skåpet beter sig inte så av belastningen ovanifrån. Tror dit kök är safe.
/M
 

coffegeek

Well-known member
Då är det troligen en äldre skada. Skåpet kan ha fått sig en knäck vid uppsättningen. Det ser ut dom om sprickan går längs hålen där skivan är försvagad. En microspricka som fått väta på sig vid något tillfälle. Skåpet beter sig inte så av belastningen ovanifrån. Tror dit kök är safe.
/M
Tack för svaret :)

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp