Problem med ångkokaren Alex Duetto

BloodyMezzo

Well-known member
När jag skulle byta vatten i ångkokaren som jag tycker om att göra emellanåt hade jag så dålig fart genom tevattenkranen. Det brukar spotta och fräsa och spola på ordentligt. Att fylla en enliterskanna går normalt på nån halvminut. Nu rann det i saktare än vanligt. Tyckte också jag hade problem i andra fasen av mjölkskumningen, fick inte nån bra virvel. Men det kan ha varit inbillning.

Använder normalt inte manometern, men vid 124 grader på PIDen så säger manometern 1,25 bar, vilket är mitt i det gröna fältet på mätaren. Är det en bra siffra?
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Ja. Manometern och PIDen är överens med de siffror du nämner.
Varför byter du vatten i ångkokaren? Vill du vara säker på att få in färsk kalk?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ja. Manometern och PIDen är överens med de siffror du nämner.
Varför byter du vatten i ångkokaren? Vill du vara säker på att få in färsk kalk?
Haha! :) Jag bara tänker att vatten som står stilla blir äckligt med tiden. Tänk typ hur det luktar om vatten som kommer ur en sprinkleranläggning. Kanske finns nåt magiskt men kaffemaskinener som hindrar det. Typ om man hettar upp vattnet många gånger i veckan. Det är rätt sällan jag kör ångkokaren dock då vi dricker svart för det allra mesta.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

hne

Well-known member
Lukta på vattnet. Jag skulle tro det luktar fint. Det kokas ju ändå direkt det fylla på samt därefter med jämna mellanrum.
 

Manonwheels

Active member
Intressant tråd! Hur mycket går trycket ner när du skummar mjölk? Tycker själv att ångan i min Duetto Mk1 tappat orken lite men vet inte om jag bara inbillar mig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp