Renovering av brasilia century maskin

Mattias

Member
Hej!

Jag har nyligen köpt en begagnad Brasilia century från 1999-2000 som är i behov av renovering och som är tänkt att bli mitt lilla höstprojekt.
Jag har aldrig renoverat någon espressomaskin innan men är taggad till tusen :)
Den är bestyckad med två espresso kranar (om de nu heter så) och en inbyggd kaffekvarn.

Brasilia 1.jpgBrasilia 2.jpg

Den har stått i minst två år och är I renoveringsbehov.

Det jag nu undrar över är om någon vet vart man kan få tag på sprängskisser till maskinen, har googlat en del men finner ingen någonstans.
Sen så undrar jag om över elektroniken och då det är 3 fas 400~ 16a om det går att ändra det till 230v 16a?

Tacksam för all info som jag kan få tag på för detta projekt.
Soliga hälsningar från Götet
Mattias
 

igroucho

Well-known member
Om det funkar som en vanlig vitvara, typ spis el dylikt borde det inte vara ngt problem att koppla för 230V, det blir bara sämre effekt på maskin vilket jag antar inte betyder nåt i hemmiljö.
 

Mattias

Member
Tack för informationen.
Får se hur det går, har börjat demontera den och får ta det elektriska när den skall sättas ihop igen.
 

Mattias

Member
Har rengjort maskinen och håller på att sätta ihop den men har stött på patrull.
Muttern för givaren gick av och sitter nu i tanken, se bilder.
Har ni några tips att få ur den så tas det emot tacksamt.
Även om det går att få tag på en ny alt begagnad någonstans.
WP_20161004_18_04_12_Pro.jpgWP_20161004_18_04_49_Pro.jpgCapture.JPG
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Är det den gängade delen som gått av så försök med en s.k svinpitt, en konisk vänstergängad gängtapp
 

igroucho

Well-known member
Murphy har varit på besök, känner igen han från bilskruvarbranschen :). Alltid bra att köra med lite gaslåga först (typ kockdito räcker) INNAN man lägger för mkt kraft på bultar som sitter hårt! Håller f.ö med föreg talare om sk svinpitt.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp