Wifi timers t ex Belkin Wemo

DrDim

Active member
Håller på och kollar på lite wifi-timers då jag planerar att byta upp mig ifrån min Gaggia Classic (snabb uppvärmingstid) till förmodligen en dubbelkokare med E61-grupp (lång uppvärmingstid). Så tänkte att det vore perfekt att ha en wifi-timer, Wemon verkar på pappret väldigt bra men lider av en stor brist nämligen att den är för stor så den kommer med största förmodan täcka andra uttaget där kvarnen kommer sitta. Finns det någon wifi-timer med liknande funktionalitet som Wemon som inte täcker två uttag?
 

luddast

Member
Håller på och kollar på lite wifi-timers då jag planerar att byta upp mig ifrån min Gaggia Classic (snabb uppvärmingstid) till förmodligen en dubbelkokare med E61-grupp (lång uppvärmingstid). Så tänkte att det vore perfekt att ha en wifi-timer, Wemon verkar på pappret väldigt bra men lider av en stor brist nämligen att den är för stor så den kommer med största förmodan täcka andra uttaget där kvarnen kommer sitta. Finns det någon wifi-timer med liknande funktionalitet som Wemon som inte täcker två uttag?

Jag kör också wemo, dock bara deras lampor. Funkar bra och är smidigt att man kan använda i både taklampor och golvlampor. Jag tror att Wemo insights är lite mindre än deras vanliga switchar. Om den är tillräckligt liten vet jag inte då jag inte har testat den själv. Man kan dessutom få lite info och statistik om energiförbrukning osv. Vilket alltid är skoj. http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/209056-belkin_wemo-insight_switch&atcl=search:live
 

DrDim

Active member
Problemet är att den verkar vara för stor ifrån de bilder jag sett och en recension. I ett vanligt svenskt uttag med två kontakter så blockar den ena. Vill ju helst slippa att ha någon skarvsladd eller något sånt.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Drenalin

Active member
Jag letar också efter någon sådan lösning, mina tider är oregelbundna så det skulle inte fungera med en vanlig timer tyvärr.
Ilandsproblem:p
 

hne

Well-known member
Jag kör Nexa-brytare styrd med Tellstick. Med horisontella trippeluttag blir det inte helt kört att koppla in mer.
 

DrDim

Active member
Har köpt en Tp-link hs110, rätt liten faktiskt kan ha den i uttaget och ha en mindre kontakt inkopplad samtidigt. Tyvärr är det kvarnens kabel som är lite för stor, skulle eventuellt kunna skära bort lite plast men kör med förgrening nu. Testat den lite grann och den funkar kanon.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

duenorth

Well-known member
Jag kör också en nexa brytare men jag kör en raspberry pi med egen kod som styr när och hur saker tänds/sätts på/släcks. Även en ios app som kan styra alla lampor och uttag.
Rekommenderas starkt.
 

phrusher

Member
Jag har brytare med z-wave och domoticz på en raspberry pi som kontrollerar logiken. Förutom att styra via en app går det att skapa alla möjliga typer av scheman plus rolig logik som att slå på maskinen automatiskt när en mobil kopplat upp sig på wifi eller befinner sig inom ett visst område osv. Får även grafer med strömförbrukning som bonus om jag vill se sånt.
 
Senast ändrad:

DrDim

Active member
Får statistik över strömförbrukning för min med. Har egentligen inget annat jag vill styra så därav strök jag nexa och z-wave.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp