Gaggia Baby Twin - Stopp överallt :-(

Idag köpte jag en beg. Gaggia Baby Twin på Blocket och såg fram mot att börja göra riktigt kaffe. Maskinen har stått oanvänd ett antal år, men fungerade när den ställdes in i förrådet. Tyvärr var det nu totalstopp, och jag fick inte fram något vatten genom den. Pumpen går, värmaren fungerar men vattnet flödar inte igenom oavsett om jag använder skummaren, trycker på bryggning eller kör manuellt. Någon som kan ha en bra ide om vad som är stopp. Finns ju någon ventil i dom. Är det något som kan ha fastnat? Med då borde jag få vatten i något läge, tycker jag... ) Andra ideer? Filtret ovanför kaffehållaren var nästan helt igensatt, men det torde väl vara från själva bryggningens slutskede, inte från det tena vatten som finns "tidigare i maskinens delar".

Till saken hör att jag gillar att skruva, och nu står den som ett spännande projekt "lätt demonterad". Det gör inget att jag fick börja min nya "kaffekarriär" som reparatör, men lite hjälp med felsökningen vore bra.

Tack för ett fantastiskt forum!

Johan
 

hne

Well-known member
Pumpar den vatten? Du borde se om det kommer tillbaka till tanken via övertrycksventilen. Det borde dessutom höras om pumpen storknar.
 
Den pumpar vatten, och efter att ha haft isär den fungerar det nu att göra espresso. Det var väldigt mycket avlagringar inne i värmaren och ventilen ( solenioden ) var helt igensatt. Solenoiden gjorde jag rent med en nål och svag citronsyralösning och sparade 500:- på att köpa ny ( Klarar man att ta loss den, klarar man också att göra rent den ) Hade jag inte haft isär värmaren och gjort rent den hade det snart varit samma problem igen, både med en ny och gammal solenoid.

Tyvärr lossade vredet till ångmunstycket när maskinen var isärskruvad, och jag vet inte riktigt grundläget på den så jag kan inte ånga just nu, och andra funktioner med den funkar inte heller. Manuellt går det dock, och jag fortsätter felsökningen. Lite omständigt att experimentera både med att göra godd kaffe och att få fart på Gaggian, men det är fortfarande roligt. Mer tips och frågor om vad jag kan kolla mottages tacksamt.
 
Dricker nu, 24 timmar försenad, min första espresso, och kan övergå från att vara tekniker till mina första stapplande steg mot barrista :)

Felet var i grund och botten kalk. Dels hade det satt igen solenoidventilen, dels de "gångar" som leder ut ut ur själva värmaren. Inuti den fanns så mycket löst kalk så ett byte eller rengöring av ventil hade omedelbart lett till nya stopp. Det var dock inga problem att göra rent, inte ens det fina hålet i ventilen. En ny solenoid kostar väl 500:-, men kan man skruva så mycket så man kan byta den är nästan hela jobbet gjort. Rengöringen tig ca 5 minuter med en nål, samt citronsyralösning i kastrull där ventilen fick bada.

Ventilen till ångan var också ganska lätt att ställa in. Det var bara att stänga den helt så hittade man grundläget.,Sedan fick man finjustera en liten "spak/arm" så den kom i rätt höjd för att starta varmvattenflödet ur ångpipen.

Det är inget jobb jag rekomenderar för den som inte är van att skruva, eller är mycket metodisk. Jag tillhör väl den senare gruppen, och är road av att fixa trasiga saker :) Nu ser jag fram mot att lära mig mer om kaffet, och få prova fram olika sorter och malningar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp