Isomac Super Giada - dåligt tryck

fsanden

New member
Hej!

Ber på förhand om ursäkt för ett par nybörjarfrågor.. Har försökt kolla runt på forumet men inte riktigt hittat svaret.

Jag köpte en begagnad Isomac Super Giada som enl. säljaren funkade bra och var nyservad med nya packningar etc. När jag nu ska testa den så når den enligt manometern bara ca 5-6 bar. Läste i instruktionsboken att det kunde bero på för grovt malt kaffe samt för mjukt packat. Har dock testat packa riktigt hårt samt tom dubbelmala men tyvärr utan något resultat på trycket. Verkar som den ger samma tryck oavsett hur hårt jag tampar eller vilken grad jag maler på.

Någon som har en susning om vad detta kan bero på? Kan avkalkning hjälpa vid denna typ av tryck-problem?

Bonusfråga: När maskinen står på och är uppvärmd står trycket på 0, är det korrekt?

Enormt tacksam för svar!

Hälsningar,
Filip
 

petrush

Well-known member
Hej,

Jag har lite gamla inlägg här på forumet om en Brio som är samma som Giadan fast med kvarn, kan vara värt att titta på dem. Hade en hel del strul i början :)

här

och här

och här också


Det låter märkligt att den bara visar 5-6 bar. Om du har espressokaffe och det rinner sakta så borde den visa rätt högt tryck, har för mig att den gick upp till typ 15 bar. Du får ett tryckfall över den fjäderbelastade ventilen som sitter mellan kokhuset och kaffefiltret så detta är inte fullt så illa som det verkar, jag tror att det faktiska trycket över kaffet är ett par bar lägre. Hur låter pumpen när du gör detta?


Och ja, när maskinen inte brygger är det inget tryck i kokaren.
 

fsanden

New member
Hej,

Stort tack för ditt svar, uppskattas något enormt i besvikelsen kring mitt nya inköp..

Jag ska kika genom länkarna du skickade och se ifall det gör mig något klokare. Jag har sedan senaste inlägget testat olika malningsgrader och tom varit och köpt riktigt finmalet espressokaffe men tyvärr utan resultat. Har även avkalkat maskinen vilket möjligen gjorde lite skillnad (främst på mjölskummarens ångtryck) men ingen markant förbättring.

Spelade in en film som visar hur det ser ut/låter. På filmen kom jag upp i 7 bar vilket är rekord..

https://www.youtube.com/watch?v=AI6jh5fi-sc

Som sagt, väldigt glad för alla svar!

Hälsningar,
Filip

Hej,

Jag har lite gamla inlägg här på forumet om en Brio som är samma som Giadan fast med kvarn, kan vara värt att titta på dem. Hade en hel del strul i början :)

här

och här

och här också


Det låter märkligt att den bara visar 5-6 bar. Om du har espressokaffe och det rinner sakta så borde den visa rätt högt tryck, har för mig att den gick upp till typ 15 bar. Du får ett tryckfall över den fjäderbelastade ventilen som sitter mellan kokhuset och kaffefiltret så detta är inte fullt så illa som det verkar, jag tror att det faktiska trycket över kaffet är ett par bar lägre. Hur låter pumpen när du gör detta?


Och ja, när maskinen inte brygger är det inget tryck i kokaren.
 

rannagarden

Well-known member
Prova att sätta i ett blindfilter och se vad trycket kommer upp i.
Mal kaffet så fint att maskinen inte orkar trycka vatten genom pucken. Arbeta och mal baklänges tills vattnet kommer igenom. Använd färskt kaffe. Går vattnet igenom på finaste malgraden maler kvarnen för grovt alt kaffet är gammalt?
/M
 

fsanden

New member
Hej!

Tack för svar!

Jag har testat att ha färskt kaffe och mala så fint att det mer eller mindre är pulver men det gör tyvärr ingen skillnad. Hur fint kaffe jag än har samt hur hårt jag än tampar så rinner kaffet enkelt igenom. Kanske ett tecken på att trycket ändå inte är så dåligt? Kan kanske vara mätaren som är dålig? Får testa köpa ett blindfilter idag som du tipsade om.

Allt gott!
Filip

Prova att sätta i ett blindfilter och se vad trycket kommer upp i.
Mal kaffet så fint att maskinen inte orkar trycka vatten genom pucken. Arbeta och mal baklänges tills vattnet kommer igenom. Använd färskt kaffe. Går vattnet igenom på finaste malgraden maler kvarnen för grovt alt kaffet är gammalt?
/M
 

petrush

Well-known member
På filmen ser det ut som det inte är finmalt nog eller gammalt kaffe. Kan vara enklare att få till i början med ett kaffe med robusta i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

TheDude

Well-known member
Min gissning är att kvarnen inte är tillräckligt bra d.v.s. att den inte kan mala tillräckligt fint. Vad använder du för kvarn?

I ditt första inlägget står ordet "dubbelmala" om det betyder att mata in det malda kaffet en gång till genom kvarnen så är det ett no, no. Det fungerar inte alls.

Det första jag skulle försöka ta reda på om det är kvarnen eller espressomaskinen som är problemet. Om du känner någon i närheten som har en bra espressokvarn, så kanske du kan be honom/henne att ta med sig kvarnen hem till dig. Då kan ni använda den och se om det går bättre att brygga espresso med kaffe malt av den.
 

fsanden

New member
Ni har båda helt rätt, det berodde på malningsgraden. Trodde att jag lyckades få det riktigt finmalet, testade även köpa färdigmalet kaffe som det på paketet stoltserades med skulle vara extra fint malet. I dag gjorde jag dock ett sista försök och gick till butiken Lagamati som malde åt mig. Promenerade hem med mitt nyköpta kaffe, tampade och slog med nervös hand igång strömbrytaren - vipps så var manometern uppe i 12 bar!

STORT tack för era tips och tålamod med mina bristande kunskaper. Nu har man lärt sig vikten av rätt malning, dags att köpa ny kvarn också!

Trevlig kväll!


Min gissning är att kvarnen inte är tillräckligt bra d.v.s. att den inte kan mala tillräckligt fint. Vad använder du för kvarn?

I ditt första inlägget står ordet "dubbelmala" om det betyder att mata in det malda kaffet en gång till genom kvarnen så är det ett no, no. Det fungerar inte alls.

Det första jag skulle försöka ta reda på om det är kvarnen eller espressomaskinen som är problemet. Om du känner någon i närheten som har en bra espressokvarn, så kanske du kan be honom/henne att ta med sig kvarnen hem till dig. Då kan ni använda den och se om det går bättre att brygga espresso med kaffe malt av den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp