Första Espressomaskinen - Lite besviken

andropen

Active member
Höj temperaturen också för att se om du kan få bort det sura. Innan sa du att det verkade som att den använder samma mängd bönor till enkel och dubbel - om du jämför puckarna efter märker du väl om de är olika stora/tunga. Kanske är så att "enkel" är espresso och "dubbel" en lungo, ungefär som med kapselmaskiner.. skulle undvika lungo i så fall.

Ja, det stämmer. Om man trycker på dubbelespresso-knappen blir det klart svagare. Den verkar som maskinen använder samma mängd bönor som när man bara gör en. Brukar därför alltid endast köra på en enkel espresso eller en enkel espresso + hett vatten (americano).

Hade just nu temperaturen inställd på det lägsta möjliga (1/4) går att ställa den på fyra nivåer. Ska prova ändra den till högsta tempinställningen och se om det gör någon skillnad.. :)

Edit: Att höja tempen till högsta (4/4) gjorde det lite bättre tror jag. Sedan tog de gamla bönorna slut och jag fyllde på med ny bönsort (Lavazza Gran Crema Espresso 60% robusta) men nu smakar det väldigt tunt istället, och då har jag ändå styrkan inställd på det högsta. Aja, kanske får bli att köpa en vanlig filterbryggare istället :mellow:
 
Senast ändrad:

Jokkepalm

Member
Aja, kanske får bli att köpa en vanlig filterbryggare istället :mellow:

Ge inte upp ännu! :ph34r:

Det kan va (som du säger) att du har ett måndagsexemplar - av din kvarn.
Med färdigmalet kaffe kan du enkelt felsöka om din kvarn är boven eller ej.

---

Testa gärna med Zoegas färdigmalda: Espresso della casa (23kr).
Jag skulle bli mäkta förvånad om du får ut något surt av den.

7086-280.jpg


Sen när du fått svaret så vet du förhoppningsvis ifall det är din kvarn eller
resterande steg i processen som behöver felsökas.
 
Senast ändrad:

andropen

Active member
@Jokkepalm: Okej, tack! Jag får ta och prova det först! :lol:

ETA: Tydligen har maskinen 15 bars pumptryck, det är väl inte så dåligt? Men när man kollar på när folk gör espresso ur maskinen på Youtube-videos så ser man att kaffet är mer trögflytande och det blir mer/tjockare crema än med min, trots att jag har malningen på lägsta inställningen och "styrkan" på det högsta. Så det kanske är något fel på min maskin ändå.
 
Senast ändrad:

Jokkepalm

Member
Jag har 15 bar på min maskin så det ska nog räcka. Vidare har din maskin fått mycket gott omdöme så jag antar att din maskin ska va bra.
Ser fram emot hut det går med det färdigmalda!
 

Jonken

Well-known member
15 bar är mer än vad maskinerna sannolikt använder, mer troligt att de är inställda på mellan 8-12 bar, men tillverkarna tycker att det ser snyggt ut att skriva ut vad pumpen klarar..
 

andropen

Active member
Fick ta med lite kaffepulver när jag var och träffade en kompis igår, Gevalia mellanrost. Så länge, innan jag provar Zoegas färdigmalda Espresso della casa.

Provade nyss att ha i en skopa av detta kaffepulver i kaffemaskinen, tog 1 full slätstruken skopa (skopsan följde med DeLonghi-kaffemaskinen och det står i bruksanvisningen att man absolut inte får ta mer än 1 skopa åt gången). Ställde in vredet för att göra en kopp med färdigmalet kaffe, och tryckte på "dubbelespresso"-knappen (för att få lite mer mängd än en espresso).

Kan ju säga att jag inte är så imponerad över resultatet. Kaffet blev svagt och blaskigt. Om man kollar i solen ser man att kaffet är lite genomskinligt och innehåller för mycket vatten (hade kadfet i en genomskinlig cappuccino-kopp i glas). Kaffet är inte helt svart. Blir godare kaffe ur kompisens billiga filterbryggare..
 
Senast ändrad:

Satyricon

Well-known member
Espressokaffe som man köper färdigmalt brukar vara för grovt för att ge bra resultat i espressomaskin. Det passar bättre till mokabryggare som man ställer på spisen.

Det är märkligt att du får så dåligt resultat med hela bönor – trots att du maler dem så fint som det bara går och med högsta ”styrkan” inställd. Det borde bli tjock crema och en krämig stråle, särskilt om du använder en blandning med mycket robusta, som den där Lavazzan du nämnde. Vet inte om du har Citygross i närheten, men de har en blandning som heter Amigos och som innehåller 90 % robusta och som bara kostar 38 spänn för ett halvt kilo. Blir det inte krämigt med den, är det fel på maskinen!
 

Jokkepalm

Member
Zoegas Della Casa kommer dock finmalt som florsocker, ska inte va några problem.

Steget efter Zoega är blir nog att väga med köksvågen antalet gram av kaffe in vs. kaffe ut.
 
Senast ändrad:

andropen

Active member
@Satyricon: Kanske därför Gevalia mellanrost kaffepulvret smakade så dåligt i esprepssomaskinen och så mycket godare i en 200kr-kaffebryggare? För grovmalt kanske och annan bryggmetod än i en kaffebryggare.

Har ett City Gross i närheten, faktiskt där jag köpte Lavazza-bönorna. Hittade inte Amigos sist (letade efter bönor med högre robusta-halt än arabica och Lavazza-börnorna var de enda bönorna jag hittade som uppfyllde det kriteriet. Får kolla nogare nästa gång. Tack för tipset.

Kaffet smakar som om något kanske är fel på maskinen (hur nu det smakar). Typ inte "som det ska smaka". I såna fall har jag "slösat" bort ett par kg kaffebönor som skulle kunna ha smakat godare :unsure:

@Jokkepalm: Har för mig jag sett en sån där Zoegas färdigmalt-påse i någon av de livsmedelsbutiker jag brukar handla på. Får nog kanske bli en sån nästa gång då, då det var en ganska liten förpackning och inte så dyrt. Tack för dina svar och hjälp.
 

andropen

Active member
Update: Dricker nu min första kopp gjord med Zoegas färdigmalade kaffe: Espresso della casa. Det smakar lite annorlunda, men inte starkare eller något, känns som skillnaden i smak mest är för att det är en annan kaffesort. Inte så imponerad dock. Vet inte hur jag ska förklara det annat än att det helt enkelt inte smakar så jättegott? Jag vet inte. Tror nästan jag föredrar espressot man kan få på McDonalds. Inte lika "överväldigande". Verkar dock som det blir ganska mycket koffein i brygden :lol: blir lite speedad.

Som vanligt, inte speciellt mycket eller tjock crema, tror jag (vet inte direkt hur det "ska" vara), och det verkade ganska lättrinnet, trots att detta ska vara en arabica/robusta-blandning, men det tog i alla fall ca 38 sekunder från att jag tryckte på espresso-knappen tills maskinen var klar (i eko-läget).

Kan jag då alltså utesluta att något skulle vara fel på kvarnen? Finns det något annat i maskinen det skulle kunna vara fel på? Tack på förhand.
 
Senast ändrad:

Jokkepalm

Member
Ja, det är sannolikt att din kvarn är fungerar som den skall.
Det är först och främst bryggningen som behöver felsökas nu.

Använd gärna det färdigmalda för att kalibrera din bryggning,
pulvret har ju ungefär samma hållbarhet som mjölk så passa på nu när påsen är nyöppnad och färsk.

Har du köksvåg? Ställ den under koppen du brygger till.

Jag vill minnas att du generellt vill få ut ca. dubbla vikten som du stoppar in (ca. 8-9g pulver -> 20-25g espresso)

På din maskin går det dels justera styrkan och hur mycket vatten som släpps ut:
Hoppa till 2min 47sek

https://www.youtube.com/watch?v=4YoaJ79sWm8

Med hjälp av "my cup" och att du kan få den att släppa så lite som 20ml vatten...
testa att släppa 20ml en gång för att se hur det smakar med 8g espressopulver.
Öka sen successivt alla steg till upp till 40 ml (20,25,30,35?).


Hoppas den här posten inte blev för rörig.

1. testa att justera vattenmängden mha "my cup"
2. testa sen med "extra strong" osv ifrån 20ml och upp.
 
Senast ändrad:

rannagarden

Well-known member
Nu har jag tittat på ett antal videos på när trådskaparens kaffeautomat används och jag har tyvärr bara sett blask komma ur munstyckena när det skall bryggas automatkaffemaskinernas variant av espresso. Slutsatsen jag drar av det är att det inte bör förväntas underverk ur dylik maskin.
Tidigare i tråden var några inne på att en helautomatkaffemaskin är en kompromiss mellan ett antal maskiner för att uppnå viss bekvämlighet och snabbhet när det kommer till att få kaffedryck i kopp. Kompromisser som visar sig i avkall på vissa saker. Så som att resultatet i koppen inte skall jämföras med vad som kan åstadkommas med dedikerad maskin, som tidigare nämnt.
Tror inte det är fel på kaffe, kvarn eller maskinen i övrigt utan att förväntningarna är för högt ställda. Med det inte sagt att det som maskinen presterar inte är kaffe eller kan upplevas som gott. Jag har flera bekanta med liknande maskiner och säger inte nej till en kopp när de vill bjuda. Men det är inte brygg-, press-, eller espressokaffe som erbjuds. Utan just helautomatkaffe.
/M
 

andropen

Active member
Ja, det är sannolikt att din kvarn är fungerar som den skall.
Det är först och främst bryggningen som behöver felsökas nu.

Använd gärna det färdigmalda för att kalibrera din bryggning,
pulvret har ju ungefär samma hållbarhet som mjölk så passa på nu när påsen är nyöppnad och färsk.

Har du köksvåg? Ställ den under koppen du brygger till.

Först och främst, tack så mycket för att du ville ta din tid till att skriva ditt inlägg. Ja, jag har köksvåg.
I delonghi-kaffemåttet som följde med och som måste användas (så det inte blir för mycket pulver) gick det i 8g färdigmalet kaffepulver från Zoegas-kaffet.

När jag sedan tryckte på enkelespresso-knappen hamnade innehållet i koppen på 44g (exklusive koppens vikt såklart). Så det är ju mer än vad du skrev att det borde vara.

Jag har inte samma maskin som den i videon du länkade. Det där ser ut som en äldre generation av Delonghi-apparater och kanske även en lite dyrare maskin (min har ingen inbyggd mjölkbehållare). Så vet inte om min maskin har alla de inställningarna, men minns i alla fall att man kan ställa in en annan vattenmängd. Ska läsa i instruktionsboken hur man gör. :sleep

@rannagarden: Det kanske är så! Tycker bara det är lite konstigt om jag bjuder hem någon som är van vid Gevalia mellanrost-bryggkaffe från en billig kaffebryggare som inte verkar tycka det är gott. När mina föräldrar varit här och smakat och jag har frågat om de verkligen tycker det smakar gott så har de sagt Ja mem det verkar inte som det på dem, att de verkligen tycker det :/ och samma med mig, blir nästan sugen på att köpa en vanlig kaffebryggare istället så vet jag i alla fall att jag får "gott bryggkaffe" :wub:
 
Senast ändrad:

Jokkepalm

Member
På påsen till Zoegas står det 6-8g för 3-4cl.
Sen givet att Espresso väger lite mindre än vatten på grund av koldioxiden kan du se om det går att
få ner vattenmängden till 30-35g (4 cl).

Jag tror att du ska kunna stoppa vattnet antingen genom att trycka på samma knapp igen under bryggning,
eller genom att du håller inne knappen hela tiden tills att lagom mycket vatten har släppts. Det behöver nog vara
under "my cup" ifall den inställningen finns. Fast instruktionsboken är din vän. :)

Smakar de fortfarande ingen vidare, testa bryggtemperaturerna.

Det sista du kan pröva är att ge en nypa eller två mer än delonghi-kaffemåttet (testa 9g).
Lite spelrum måste det finnas.
 
Senast ändrad:

andropen

Active member
@Jokkepalm: Vägde igen och denna gång vägde det mindre än vad jag skrev förut, och enligt instruktionsboken (kolla bifogad fil) står det att den är fabriksinställd på 40ml, så det är nog 4cl som blir när jag trycker på Espresso-knappen.

Ja, man kan enkelt stoppa maskinen genom att bara trycka på knappen igen, precis som du säger. Det verkade även ganska lätt att ställa in egen vattenmängd om man skulle vilja det. Om jag skulle vilja ställa in på mindre än 40ml. Det finns ingen "my cup" inställning på maskinen jag har då den inte har någon display med inställningar på, bara en display med ikoner. Man ställer in genom att hålla ned espresso-knappen intryckt i några sekunder, sedan kommer bryggningen startas, sedan trycker man på knappen igen för att stoppa, och då kommer den ihåg den nya inställningen till nästa gång. Men är inte 40ml ganska normalt och borde smaka bra ändå?

Har provat den lägsta och den högsta bryggtemperaturen hittills, men ingen mellan (2 inställningar jag inte provat). Kanske kan vara värt att testa det.

Tog nyss en kopp espresso från Lvazza-bönorna och jag tycker nog det smakar lite bättre än Zoegas färdigmalda, men ändå lite konstig smak. Smakar typ ganska saltigt(????) mem det kanske är så en espresso "ska" smaka? hmm.. Tack för ditt svar.

IMG_20170825_200932.jpgIMG_20170825_201555.jpgIMG_20170825_201717.jpg
 

Jonken

Well-known member
Hehe den här tråden bara fortsätter :)

Här kan du läsa detaljerat om hur du kan försöka korrigera smaken, åtminstone i en vanlig maskin. Blir ett resultat av många variabler så ändra bara en sak i taget. I slutändan blir det antagligen en kompromiss mellan surt/beskt smakrikt/tråkigt osv.

Det är svårt att räkna volym, så fram med vågen för att få bättre koll. 44g är för mycket från 8g i min mening, snarare café crema än espresso. Försök få ner det till ca 16-32g åtminstone, gärna på 20-30 sekunder och det borde vara så nära en semi-manuell maskin du kommer.
 

andropen

Active member
@Jonken: Tack för svaret :)

När jag avbryter bryggningen mycket tidigare, typ vid hälften mot vad den är inställd på när man trycker på Espresso-knappen (så det kanske blir 20ml typ), så blir det i alla fall drickbart med det Zoegas färdigmalda Espresso della casa. Så "problemet" är kanske då att det blir för svagt med det förinställda 40ml..

Men fattar ändå inte hur maskinen fått så otroligt bra omdömen överallt, om det nu inte är så att något är fel på min maskin. För jag har inte så höga "krav" ändå, jag kan ju t.o.m. tycka att snabbkaffe är okej. Men tack för all hjälp och alla svar här :blush:
 

Jacob

Well-known member
Mitt intryck och min fördom är att många som köper helautomatiska maskiner eller kapselmaskiner inte bryr sig så mycket om hur likt det smakar en espresso gjord i proffsmaskin av en duktig barista med bra bönor. Många nöjer sig nog med att den gör kaffe. Förväntningarna styr ju mycket hur nöjd man blir. Det kan förklara en del av betyget, men säkert finns det måndagsexemplar där som överallt annars. Du skriver ju att du inte har så höga krav ändå. Hoppas du hittar fram till nåt som blir bra!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Senast ändrad:

Satyricon

Well-known member
Men man kan inte kategoriskt avfärda helautomater. Jag har bjudits på espressi från helautomater som varit fullt i klass med det man kan få ut från halvautomatiska maskiner. En korrekt inställd och fungerande helautomat kan vara den kortaste vägen till en duglig espresso.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp