Första Espressomaskinen - Lite besviken

andropen

Active member
Hej alla, jag är ny här på forumet. Jag är helt nybörjare när det kommer till espressomaskiner och har i mitt liv enbart använt kaffebryggare. Men jag uppskattar allt en god kopp kaffe.

Jag är 20 år och flyttade ganska nyligen hemifrån. Först tänkte jag köpa mig en vanlig kaffebryggare men bestämde mig istället för att köpa en Espressomaskin på Netonnet, nämligen en Delonghi Magnifica S ECAM 21.117.B..

Jag har haft den i ungefär en vecka nu och har använt den dagligen, bryggt många koppar varje dag och har skött den väldigt noga när det kommer till rengöring osv. Jag gjorde vattentestet som följde med och har ställt in maskinen på vattenhårdheten där jag bor, gjort allting rätt.

Problemet är bara att hittills är jag lite besviken på hur kaffet smakar. Jag har provat alla möjliga olika inställningar, hur grovmalet eller finmalet på kvarnen, olika styrka m.m. men ändå tycker jag inte riktigt att kaffet smakar GOTT. Nästan så jag föredrar bryggkaffe hittills, eller t.o.m. pulverkaffe..

Hittills har jag bara provat med kaffebönorna "Melitta Kaffe Bella Crema Espresso" och "Melitta Kaffe Bella Crema LaCrema" men införskaffade mig idag även kaffebönorna "Arvid Nordquist Espresso Nero" som jag tänkte att jag kunde prova med.

Men vad kan orsaken vara till att kaffet inte smakar så bra (enligt mig)? Är det till största del kaffebönorna som avgör smaken, eller kan det vara maskinens "fel" i sig? Tack på förhand.

//andropen
 

Friskusen

New member
Hej!

Du kan säkert få en annan smak i koppen med andra bönor. Själv har jag aldrig smakat en espresso ur en helautomatisk maskin som kan jämföra sig med en gjord ur en halvautomatisk. Spelar ingen roll hur lyxig den helautomatiska är, den får ändå stryk av tex en Rancilio Silvia. Det man köper sig med en helautomatisk maskin är enkelhet, dvs "ett tryck" på knappen och kaffet är i koppen, men espresso är det inte....