Första Espressomaskinen - Lite besviken

andropen

Active member
Hej alla, jag är ny här på forumet. Jag är helt nybörjare när det kommer till espressomaskiner och har i mitt liv enbart använt kaffebryggare. Men jag uppskattar allt en god kopp kaffe.

Jag är 20 år och flyttade ganska nyligen hemifrån. Först tänkte jag köpa mig en vanlig kaffebryggare men bestämde mig istället för att köpa en Espressomaskin på Netonnet, nämligen en Delonghi Magnifica S ECAM 21.117.B..

Jag har haft den i ungefär en vecka nu och har använt den dagligen, bryggt många koppar varje dag och har skött den väldigt noga när det kommer till rengöring osv. Jag gjorde vattentestet som följde med och har ställt in maskinen på vattenhårdheten där jag bor, gjort allting rätt.

Problemet är bara att hittills är jag lite besviken på hur kaffet smakar. Jag har provat alla möjliga olika inställningar, hur grovmalet eller finmalet på kvarnen, olika styrka m.m. men ändå tycker jag inte riktigt att kaffet smakar GOTT. Nästan så jag föredrar bryggkaffe hittills, eller t.o.m. pulverkaffe..

Hittills har jag bara provat med kaffebönorna "Melitta Kaffe Bella Crema Espresso" och "Melitta Kaffe Bella Crema LaCrema" men införskaffade mig idag även kaffebönorna "Arvid Nordquist Espresso Nero" som jag tänkte att jag kunde prova med.

Men vad kan orsaken vara till att kaffet inte smakar så bra (enligt mig)? Är det till största del kaffebönorna som avgör smaken, eller kan det vara maskinens "fel" i sig? Tack på förhand.

//andropen
 

Friskusen

New member
Hej!

Du kan säkert få en annan smak i koppen med andra bönor. Själv har jag aldrig smakat en espresso ur en helautomatisk maskin som kan jämföra sig med en gjord ur en halvautomatisk. Spelar ingen roll hur lyxig den helautomatiska är, den får ändå stryk av tex en Rancilio Silvia. Det man köper sig med en helautomatisk maskin är enkelhet, dvs "ett tryck" på knappen och kaffet är i koppen, men espresso är det inte....

Mitt råd är att prova med olika bönblandningar och se om du hittar något som passar dig i smaken. Blir du inte nöjd så satsa på en halvautomatisk maskin med en bra kvarn till. Lägg hellre lite mer pengar på kvarnen än maskinen så kan du troligtvis i framtiden nöja dig med att uppgradera kaffemaskinen om du blir fast i "kaffeträsket" :).

/ Friskusen
 

andropen

Active member
Tack för ditt svar, Friskusen.

Jag är ingen jättefinsmakare direkt, är typ van med bryggkaffe, så tycker denna maskin borde duga åt mig. Gillar enkelheten med att bara kunna trycka på en knapp för att få sig en kopp, men visste faktiskt inte att halvautomatiska kaffemaskiner fanns, om jag skulle ha vetat det innan jag köpte denna skulle jag nog ha kollat på såna alternativ också.

Men jag får helt enkelt prova med olika kaffebönor och olika inställningar av styrkan osv. Just nu tycker jag att trots att styrkan är inställt på max så blir kaffet lite svagt or lite blaskigt typ, det är vad jag ogillar mest. Inte som jag vill att det ska smaka, hehe. Men det finns ju även möjlighet att använda färdigmalet kaffe i maskinen, så kanske kan prova det också sen. Men det är nog kanske bönorna. Jag gillar inte riktigt hur de luktar och smaken är typ som de luktar. :blush:

Tillägg: Hmm, verkar som att någon mer har samma problem som jag: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?37443-Vattnigt-kaffe-från-delonghi ..
 
Senast ändrad:

andropen

Active member
Har nu även provat Arvid Nordquist Espresso Gusto och (vad som nu är i kvarnen) Noir Barista. Det är ju gott och, om inte starkare, så är det ju mycket mer olika smaker än t.ex bryggkaffe typ. Hmm, är ganska nöjd ändå.

En sak jag inte fattar är varför den använder samma mängd kaffebönor till en enkel espresso som till en dubbel espresso. Det resulterar ju i att kaffet blir hälften så starkt om man gör två koppar istället för en kopp, men kanske ska vara så.
 

Bengan

Well-known member
När jag började med espresso körde jag Mauro de luxe (orangea påsar) och tyckte det var gott och hyfsat lätt att lyckas med.

Om det används samma mängd bönor till en enkel som en dubbel måste det vara nåt fel. Och att kaffet är svagt och blaskigt låter också märkligt, det är ju nån slags motsats till vad espresso ska vara.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

andropen

Active member
Ja, det verkar som det i alla fall. Har räknat och kvarnen maler lika länge (ca 7-8 sekunder) oavsett om jag trycker på en espresso eller två espresso-knapparna. Det får mig att tro att lika mycket kaffebönor används för en respektive två koppar espresso, för det blir svagare när man gör två istället för en. Kanske är något fel på den då. Tack för ditt svar.
 

rannagarden

Well-known member
Nu beror det hela en del på vad man skall jämföra med. En helautomatisk maskin har två fördelar framför allt - den är snabb och den är helautomatisk. Därtill kommer ett antal nackdelar - den kan inte göra bryggkaffe och den kan inte göra espresso. Att jämföra någondera och anta att det som blir i koppen är detsamma som med dedikerad maskin är att lura sig själv. Jag har inte sprungit på en helautomatisk maskin som kan leverera en jämförbar kopp kaffe. Och då är jag vare sig kräsen eller hukar för tveksamma brygder. Man kan eller ska heller ej jämföra. Det blir helt enkelt inte rättvist. Har man det klart för sig är man mer förberedd på resultatet. Kort sagt: glöm brygg- och espressokaffe. Du får 'helautomatkaffe'. Drickbar brygd av kaffe men enligt mig en kraftig kompromiss för att uppnå bekvämlighet. Med lite tweakande kan man uppnå acceptabelt resultat, men ett stycke från äkta vara.
Inte min avsikt att vara trist. Läste topic och har upplevt exakt detsamma.
/M
 

andropen

Active member
Okej, jag förstår. Tack för informationen rannagarden. Om jag skulle ha vetat det innan skulle jag säkert ha köpt en manuell maskin och en kvarn men är ganska nöjd med hur resultatet smaker nu ändå så det får duga just nu, och som du säger är det smidigt med en helautomatisk också.
 

andropen

Active member
Har Lavazza Caffé Espresso Kaffebönor i maskinen just nu. Gillar inte hur det smakar.. Någon som har något tips på kaffebönor som finns att köpa i vanliga butiker som t.ex. Elgiganten eller netonnet eller i en vanlig matbutik som jag prova till nästa gång?

Har provat:
Melitta Bella Crema Espresso
Melitta Bella Crema laCrema
Arvid Nordquist Espresso Nero
Noir Barista Kaffe
Lavazza Caffé Espresso

men aldrig riktigt varit nöjd med hur det smakar. Kanske är maskinen då trots allt. Var och träffade mina föräldrar igår som bjöd på en kopp vanligt Gevalia Mellanrost bryggkaffe som de hade bryggt i deras 300kr-bryggare, tyckte nästan det var godare?
 

Ampalang

Well-known member
Eftersom du redan vet att din maskin inte gör just bryggkaffe och att det kanske är bryggkaffe du vill ha så tror jag inte att andra bönor är lösningen.

Varför måste bönorna handlass i fysisk butik? Utbudet är så mkt större med näthandel.
 

andropen

Active member
Eftersom du redan vet att din maskin inte gör just bryggkaffe och att det kanske är bryggkaffe du vill ha så tror jag inte att andra bönor är lösningen.

Men jag vet inte om det är bryggkaffe jag vill ha, hehe. Tror inte det. Jag tänkte att kanske är just bönorna som jag har provat med som inte fallit mig i smaken.

Varför måste bönorna handlass i fysisk butik? Utbudet är så mkt större med näthandel.

Jaha, det visste jag inte. Har du tips på någon bra sida där man kan gå in och kolla?
 

Ampalang

Well-known member
Jag handlar i princip uteslutande hos http://www.baristashopen.se. Fraktfritt över 300:- och en fantastiskt bra service har gjort mig till en trogen kund.

Dem har högst troligt lite högre kvalitet på sitt kaffe än vad du provat tidigare och om priset skrämmer dig är det bara att googla efter någon annan butik som har vad du söker.
 

andropen

Active member
Du har rätt, priset skrämde mig lite på några av sorterna men kanske kan vara värt att prova en gång.

Är allt kaffe på baristashopen arabica-bönor? Hittar ingen info om det.
 

Ampalang

Well-known member
Är det kaffe avsett för brygg (droppkaffe) så är det högst troligt Arabica eller någon undervariant. Espressobönor finns det allt ifrån blandningar till ren Arabica. Tror inte dem har någon ren robusta men vad vet jag då det inte är en böna jag suktar efter.
 

andropen

Active member
Råkade bli en påse Arvid Nordquist Espresso Giusto idag när jag handlade på ICA då kaffet var helt slut och jag inte orkar vänta på onlineleverans för att kunna dricka kaffe hemma igen. Sen får vi se hur den smakar..
 
Senast ändrad:

igroucho

Well-known member
@rannagarden: Jag måste ge stor kred till ditt inlägg som jag råkade läsa först nu! Just dina åsikter om olika varianter av kaffe. Jag tycker det är mer än fånigt med snobbismen på området. Man kan se saken som att det finns en massa typer av vad vi kallar kaffe och ibland är det ung som man säger om kameror: bästa sorten är den du har med dig! Jag brukar säga om "espresso" gjort på andra sätt en genom maskin med E61 grupp etc att visst kan man väl tycka om det, helt ok men espresso är det inte. Och enkelheten väger tungt. Inte alla orkar köra en "riktig" espresso en tidig morgon innan jobbet.
 
Senast ändrad:

andropen

Active member
@igroucho: Hej, jag förstår inte riktigt vad du menar.

Jag brukar säga om "espresso" gjort på andra sätt en genom maskin med E61 grupp etc att visst kan man väl tycka om det, helt ok men espresso är det inte. Och enkelheten väger tungt. Inte alla orkar köra en "riktig" espresso en tidig morgon innan jobbet.

Förstår jag din poäng rätt om du menar att kaffe från en helautomatisk espressomaskin som jag har är "espresso" - helt ok men inte mer - och kaffe gjord från en halvautomatisk maskin är "riktig" espresso?
 

igroucho

Well-known member
Nej, precis som rannagarden säger borde det eg. kallas kaffe från helautomatisk maskin vilket förstås e helt ogörligt :) Nestlé kallar sin fuskvariant för nespresso o det e väl en bra variant ist f "riktig espresso". Jag menar att man kan tycka dryck från en helautomatisk maskin e acceptabelt, gott eller t.o.m föredra det framför vad man kallar espresso eller tycka att detta är en god variant av varm dryck dom ggr man inte vill ha (el orkar fixa) en espresso. Just nu dricker jag pulverkaffe - inte jättegott men får duga eftersom jag inte släpar med mig utrustningen på resor. Om man ska sammanfatta det: "espresso" från en helautomatisk maskin kan aldrig (m reservation för tekniska framtida innovationer) smaka som, el jmfras med en espresso gjord med en manuell bättre espressomaskin!
 
Topp