Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 17 till 24 av 65
    Råkade bli en påse Arvid Nordquist Espresso Giusto idag när jag handlade på ICA då kaffet var helt slut och jag inte orkar vänta på onlineleverans för att kunna dricka kaffe hemma igen. Sen får vi se hur den smakar..
    Senast redigerat av andropen den 2016-10-17 klockan 21:17. Anledning: typo

Member
    Reg.datum
    jul 2007
    @rannagarden: Jag måste ge stor kred till ditt inlägg som jag råkade läsa först nu! Just dina åsikter om olika varianter av kaffe. Jag tycker det är mer än fånigt med snobbismen på området. Man kan se saken som att det finns en massa typer av vad vi kallar kaffe och ibland är det ung som man säger om kameror: bästa sorten är den du har med dig! Jag brukar säga om "espresso" gjort på andra sätt en genom maskin med E61 grupp etc att visst kan man väl tycka om det, helt ok men espresso är det inte. Och enkelheten väger tungt. Inte alla orkar köra en "riktig" espresso en tidig morgon innan jobbet.
    Senast redigerat av igroucho den 2016-10-18 klockan 09:38.

@igroucho: Hej, jag förstår inte riktigt vad du menar.

Citat Ursprungligen postat av igroucho Visa inlägg
    Jag brukar säga om "espresso" gjort på andra sätt en genom maskin med E61 grupp etc att visst kan man väl tycka om det, helt ok men espresso är det inte. Och enkelheten väger tungt. Inte alla orkar köra en "riktig" espresso en tidig morgon innan jobbet.
    Förstår jag din poäng rätt om du menar att kaffe från en helautomatisk espressomaskin som jag har är "espresso" - helt ok men inte mer - och kaffe gjord från en halvautomatisk maskin är "riktig" espresso?

Member
    Reg.datum
    jul 2007
    Nej, precis som rannagarden säger borde det eg. kallas kaffe från helautomatisk maskin vilket förstås e helt ogörligt :-) Nestlé kallar sin fuskvariant för nespresso o det e väl en bra variant ist f "riktig espresso". Jag menar att man kan tycka dryck från en helautomatisk maskin e acceptabelt, gott eller t.o.m föredra det framför vad man kallar espresso eller tycka att detta är en god variant av varm dryck dom ggr man inte vill ha (el orkar fixa) en espresso. Just nu dricker jag pulverkaffe - inte jättegott men får duga eftersom jag inte släpar med mig utrustningen på resor. Om man ska sammanfatta det: "espresso" från en helautomatisk maskin kan aldrig (m reservation för tekniska framtida innovationer) smaka som, el jmfras med en espresso gjord med en manuell bättre espressomaskin!

Okej, tack för infon! Nu vet jag till framtiden att det är en halvautomatisk maskin som gäller för riktig espresso.

Om jag skulle vetat detta som jag nu vet, tack vare er här, när jag kollade på kaffemaskiner så skulle nog ha köpt en manuell maskin istället. Men priset kändes ganska lagomt för min plånbok och den hade fått så bra recensioner så jag slog till, och från att endast ha erfarenhet av vanliga kaffebryggare så hade jag ganska höga förväntningar på att få "bättre kaffe" från denna nya apparat. Men man lär sig så länge man lever

Har börjat få misstankar om att det kanske är något fel på min maskin ändå.

Hur ska sumppuckarna se ut i sumpbehållaren? Är något fel om det inte blir perfekt runda puckar?

Senior Member
    Reg.datum
    jul 2007
    Fel är kanske inte rätt ord så tillvida det inte har skett en förändring över tid?

Citat Ursprungligen postat av Ampalang Visa inlägg
    Fel är kanske inte rätt ord så tillvida det inte har skett en förändring över tid?
    Nej men det blir lite olika varje gång beroende på vilken styrka jag har den inställd på osv, men det blir nästan aldrig perfekta puckar.

Kollade omdömena på kaffemaskinen på Elgiganten och nästan alla hade gett 5 stjärnor och tyckte kaffet smakade jättebra förutom någon enstaka person som tyckte som jag att det smakade lite blaskigt osv, så tänkte att denna person som jag kanske har fått ett måndagsexemplar?? Men den funkar ju, så jag vet inte.
    Senast redigerat av andropen den 2016-11-01 klockan 13:00.

Liknande ämnen

1. Första espressomaskinen
    Av jngn83 i forum Espressomaskiner
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 08:02
  2. Besviken på Espressino!
    Av MightyMike i forum Stockholm
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 18:55
  3. Råd om första espressomaskinen
    Av fredrikv i forum Hårdvara
    Svar: 10