Första Espressomaskinen - Lite besviken

andropen

Active member
Okej, tack för infon! Nu vet jag till framtiden att det är en halvautomatisk maskin som gäller för riktig espresso.

Om jag skulle vetat detta som jag nu vet, tack vare er här, när jag kollade på kaffemaskiner så skulle nog ha köpt en manuell maskin istället. Men priset kändes ganska lagomt för min plånbok och den hade fått så bra recensioner så jag slog till, och från att endast ha erfarenhet av vanliga kaffebryggare så hade jag ganska höga förväntningar på att få "bättre kaffe" från denna nya apparat. Men man lär sig så länge man lever :)
 

andropen

Active member
Har börjat få misstankar om att det kanske är något fel på min maskin ändå.

Hur ska sumppuckarna se ut i sumpbehållaren? Är något fel om det inte blir perfekt runda puckar?
 

andropen

Active member
Fel är kanske inte rätt ord så tillvida det inte har skett en förändring över tid?

Nej men det blir lite olika varje gång beroende på vilken styrka jag har den inställd på osv, men det blir nästan aldrig perfekta puckar.

Kollade omdömena på kaffemaskinen på Elgiganten och nästan alla hade gett 5 stjärnor och tyckte kaffet smakade jättebra förutom någon enstaka person som tyckte som jag att det smakade lite blaskigt osv, så tänkte att denna person som jag kanske har fått ett måndagsexemplar?? Men den funkar ju, så jag vet inte.
 
Senast ändrad:

Ampalang

Well-known member
Jämför med något som smakar ännu sämre gör den säkert fantastiskt kaffe.
Recensioner av människor jag inte har en aning om vad kaffe är ska man nog ta med en nypa salt.
Med tanke på vad den kostar så är det inte så jättesvårt att tänka sig vad tillverkningskostnaderna ligger på och i dem ingår det inte direkt någon precision vilket gör att toleranserna blir stora.
Den här tråden har gett dig en hel del kött på benen inför framtida bruk av denna maskin och du vet nu dess begränsningar, alternativt tankar om ett köp av en framtida maskin av vilken sort det nu må vara.
 

andropen

Active member
Uppdatering

Hej alla!

Är fortfarande missnöjd med hur mitt kaffe smakar. Kaffet smakar bittert, och bara inte gott.. Och tror inte jag är så "känslig" heller egentligen då jag kan tycka att t.o.m. snabbkaffe smakar okej.

Såhär ser en "dos" espresso ut direkt efter bryggning:
DSC_0003.jpgDSC_0004.jpgDSC_0005.jpg

Creman är inte så tjock trots att jag har på finaste malningsgraden. Har bryggtempen på lägsta, men har provat alla temperaturer man kan ställa in den på. Konstigt om man kollar omdömen på t.ex. prisjakt där de flesta verkar vara väldigt nöjda med hur kaffet smakar med denna maskinen. Kan jag ha ett måndagsexemplar? Eller kan det vara kaffet jag kör med? Har provat många olika sorter (köpta på ICA) men aldrig tyckt jag fått till det så det blir GOTT. Några tips? Tack på förhand.
 

Jonken

Well-known member
Du kan nog inte förvänta dig bättre från automaten, borde vara så att den har trycksatt filter för att kontrollera flödet istället för att du själv justerar med dos och malningsgrad för olika bönor som på en semi-automat/manuell. Då får du tunn, ljus "crema" oavsett vilket kaffe du använder är jag rädd.

Kanske dags att sälja maskinen till någon av de som ger höga betyg? :unsure: Och sen antingen spendera ganska mycket tid svett och tårar för att få till bättre kaffe med en mer manuell maskin och kvarn, eller mer förlåtande metoder som t.ex. presskanna/filter/aeropress :)
 

Satyricon

Well-known member
Kanske söker du kaffe i mer italiensk stil. Det är antagligen fullt möjligt att pressa ut ur din maskin, men då måste du välja andra bönor. De där mainstreamblandningarna du nämner i början av tråden klarar nog inte det. Dessutom är de antagligen 100% arabica-blandningar. För fullautomater passar det bättre med blandningar som har en hög andel robusta; sådana växer dock inte på träd i arabicakramarnas Sverige. Men åk till närmaste Citygross och köp en påse Amigos, den kostar bara 38 kr för ett halvkilo och innehåller massor med robusta. Blir du inte nöjd med det kan du sälja maskinen!
 

andropen

Active member
Du kan nog inte förvänta dig bättre från automaten, borde vara så att den har trycksatt filter för att kontrollera flödet istället för att du själv justerar med dos och malningsgrad för olika bönor som på en semi-automat/manuell. Då får du tunn, ljus "crema" oavsett vilket kaffe du använder är jag rädd.

Haha, samma sak som förut. Borde inse vid det här laget att jag kanske inte kan förvänta mig mer av en sån här helautomatisk maskin. :closedeyes:
Maskinen jag har är en Delonghi Magnifica S ECAM 21.117.B,
och man ställa in malningsgraden på apparaten, och man kan även ställa in styrkan/dosen(?) och jag brukar ha styrkan på max. Man kan även ställa in vilken mängd kaffe som ska komma och bryggtemperaturen.
Så man kan ställa in ganska mycket och jag har provat ändra vissa grejer men tycker ändå kaffet blir så bittert ändå. Har alltid haft malningsgraden på finaste inställningen men ändå rinner kaffet igenom värsta lätt typ.

Kanske dags att sälja maskinen till någon av de som ger höga betyg? :unsure: Och sen antingen spendera ganska mycket tid svett och tårar för att få till bättre kaffe med en mer manuell maskin och kvarn, eller mer förlåtande metoder som t.ex. presskanna/filter/aeropress :)

Ha ja, kanske kan sälja den och köpa en Moccamaster-bryggare istället, då vet jag att jag får gott bryggkaffe i alla fall..

Kanske söker du kaffe i mer italiensk stil. Det är antagligen fullt möjligt att pressa ut ur din maskin, men då måste du välja andra bönor. De där mainstreamblandningarna du nämner i början av tråden klarar nog inte det. Dessutom är de antagligen 100% arabica-blandningar. För fullautomater passar det bättre med blandningar som har en hög andel robusta; sådana växer dock inte på träd i arabicakramarnas Sverige. Men åk till närmaste Citygross och köp en påse Amigos, den kostar bara 38 kr för ett halvkilo och innehåller massor med robusta. Blir du inte nöjd med det kan du sälja maskinen!

Det är sant, har mestadels kört 100% arabica-bönor och aldrig provat någon blandning med mer procent robusta än Arabica! Så tack för tipset, det måste jag definitivt prova :) Man kan även ha i färdigmalet kaffe i apparaten så kanske kan prova att ha i kaffepulver och se hur det blir innan jag ger upp denna kaffemaskin.

Tack så mycket för era svar!
 

andropen

Active member
Alltså, jag vet inte. Jag tycker inte är kaffet ur min espressomaskin smakar -äckligt-, mer "annorlunda", men då brukade jag alltid dricka bryggkaffe förr och jag kanske inte vet hur en bra espresso "ska" smaka? Smaken är liksom överväldingande, så mycket på en gång och lite bittert typ. Det kanske är så det "ska" smaka?

Om man kollar på typ amazon och andra ställen har apparaten jag har fått riktigt bra recensioner även där och alla skriver att espresson från apparaten blir väldigt god och vissa av dem jämför med andra dyrare maskiner.

Men det kan ju vara bönorna också. Jag brukar handla mina bönor på ICA (där de kanske inte är så färska de skulle kunna vara) och oftast kört med 100% arabacia-blandningar hittills när jag hört att blandningar med hög % robusta passar bäst till helautomatiska maskiner.

Annars är det rea på en kaffebryggare just nu som jag tycker verkar "bra", men det kanske blir en nedgradering dock? Och känns lite onödigt med mer än en maskin för kaffe då jag endast bor i en etta. Eller kan "bra" bryggkaffe bli godare än helautomatisk espressomaskin-kaffe?

Någon som har något tips om hur jag borde göra eller tips på inställningar jag kan göra på espressomaskinen för att få godare kaffe? Eller så är det inget fel på maskinen bara att jag tycker det smakar konstigt för jag inte är "van" vid espresso-kaffe? :huh: Tack på förhand.
 

Jonken

Well-known member
En sak du skulle kunna prova är ett antal "single origin" från olika länder, t.ex. Brasilien, Indonesien, Colombia, Etiopien, Guatemala osv. På så vis framhävs skillnaderna, en del kommer kanske smaka värre men har du tur hittar du något som du tycker passar extra bra i maskinen. Själv provar jag alltid bönor i presskanna först för att få en uppfattning om karaktären. Tycker du att det blir godare i automaten kan vi ju kalla det en framgång, i slutändan är det ju du som ska dricka det :lol:

Något jag har lärt mig är att espresso inte alls behöver vara överväldigande, men om den kommer ut så kan man ofta få en aromatisk americano om man spär ut med lite varmt vatten.
 

andropen

Active member
Tack för tipset, Jonken!

Något jag har lärt mig är att espresso inte alls behöver vara överväldigande, men om den kommer ut så kan man ofta få en aromatisk americano om man spär ut med lite varmt vatten.

Jo, jag brukar göra så. Det smakar väl ganska gott men tycker att smaken borde kunna bli bättre än så. Det är inte så att jag tycker att en espresso är för stark, men det är bara hur det smakar som jag stör mig på, typ lite bittert och småsurt kanske, men samtidigt med inslag av goda smaker :huh: när jag istället gör en americano så känner man ju att det typ är samma smak bara inte lika stark.. Haha, jag vet inte.. :blush:
 

Mokambo

Active member
Har du provat och göra en dubbel espresso istället? Jag tycker det är svårt på min halv automatiska maskin att få till en bra enkel espresso och kör därför alltid dubbel, vet inte hur det är på en helautomatisk. Du kan ju också kanske besöka några bättre kaffe ställen i stan för att se om det är smaken från din maskin som du inte gillar eller om du helt enkelt inte gillar espresso smaken. Visserligen kan det ju va så att det är bönan som skiljer sig på kaféet men det kan man ju fråga om. Jag har försökt introducera flera till espresso (jag tycker det är fantastiskt gott) men en del gillar det inte helt enkelt, precis som vissa inte gillar vanilj eller blåbär, inget konstigt. Det finns en väldig variation bland espresso smaken (bittert, syrligt, toner av choklad, nötter osv) men en gemensam nämnare är just är det är intensivt oftast, pga bland annat kaffe-vatten förhållandet.
 

Patrik033

New member
Var tvungen att bli medlem just för att jag hittade denna tråden. Har vart inneboende hos en kompis som köpte en likadan maskin som trådskaparen. Blev lite impad när han hällde i bönorna, klinkade lite på maskinen och tryckte på knappen och fick en rykande god kopp kaffe. När det var min tur att smaka så kände jag direkt "det har var ju inte så bra"... men man kunde inte krossa polaren så det var bara att nicka och klistra på ett leende.
Jag tycker verkligen inte dessa maskiner gör gott kaffe. Var på Ikea nyligen och espresson där var faktiskt mycket bättre. Trixat lite med inställningarna men resultatet är alltid någon halvblaskig kopp som är lite småsur.

Kommer följa denna tråden då jag måste inköpa någon vettig maskin/press/(vad ska man ha?)
 

andropen

Active member
@Mokambo: Ja, jag gör en dubbel ibland men brukar inte bli så mycket bättre. Jag har druckit espresso på vissa ställen för ett tag sedan och vad jag kan minnas har jag aldrig tyckt att det *inte* varit gott.

Har en nyinköpt påse med Lavazza Gran Crema Espresso som är en blandning 60% Robusta. Hittills har jag typ enbart kört med 100% Arabica-blandningar då det typ är det enda som finns i vanliga livsmedelsbutiker. Ska prova med det när det tagit slut med bönor i kvarnen.

@Patrik033: Har fått lite samma intryck av vänner som varit hemma hos mig och fått sig en kopp. De säger attt det är gott men de vill aldrig ha en till :unsure:

Funderar på att köpa denna filterbryggaren istället:
Melitta Look Therm Selection 4.0
Den verkar vettig och har många finesser för att vanlig kaffebryggare (Aroma selector, inställning av vattenhårdhet, avkalkningsprogram osv). Tror jag kanske skulle uppskatta smaken av gott bryggkaffe. Jag får se hur jag gör.. :blush:
 
Senast ändrad:

Jokkepalm

Member
Är själv nybörjare på espresso, ett års erfarenhet.

Om det smakar surt och blaskigt så kan det va för grovmalet?
Är kvarnen i maskinen verkligen reliabel till att mala "duglig" espresso?

Om ni vill komma bort från både blaskigt och surt, testa Zoegas färdigmalda espresso de la casa (23kr på ICA, Hemköp & Coop)
Det är en rökig mörkrost - så pass att du kan vilja sänka temperaturen på vattnet ett snäpp.


@Patrik033
Jag kan varmt rekommendera den instegmaskin som jag fick för ett år sedan:
Delonghi EC680

Enkel att använda, rengöra och leverar ofta mycket gott kaffe - godare än de flesta caféer i stan.
Det finns även en uppdaterad version EC685 tror jag den kallas - har ingen erfarenhet av den dock.
 
Senast ändrad:

Satyricon

Well-known member
Upplevs espresson som ”blaskig” kan kaffet vara för grovmalet, då rinner vattnet för snabbt genom pulvret. Jag känner inte till den här maskinen, men går det inte att ställa in malningsgraden manuellt? Man behöver nog pröva sig fram till rätt inställning. Och nog borde en italiensk de Longhi kunna åstadkomma en korrekt espresso. Jag kollade som hastigast på recensioner av De Longhis maskiner på italienska Amazon och de flesta är väldigt nöjda, även om somliga säger att det tog en vecka att få till rätt inställningar.
 

andropen

Active member
Är själv nybörjare på espresso, ett års erfarenhet.

Om det smakar surt och blaskigt så kan det va för grovmalet?

Det verkar ju vara en möjlig orsak, dessutom då det knappt blir någon tjock crema när jag gör espresso med den, det är bara det att jag har ställt in den på den lägsta malningsgraden som går.

Är kvarnen i maskinen verkligen reliabel till att mala "duglig" espresso?

Om ni vill komma bort från både blaskigt och surt, testa Zoegas färdigmalda espresso de la casa (23kr på ICA, Hemköp & Coop)
Det är en rökig mörkrost - så pass att du kan vilja sänka temperaturen på vattnet ett snäpp.

Jag vet inte. Har kvarnen som sagt på lägsta malningsgraden och på den står det 1 (är det mm kanske? ).

Tack för tipset, det måste provas! Denna maskin jag har har ju ett eget fack där man kan fylla på med kaffepulver om man vill använda färdigmalet kaffe, så det kan jag ju prova.

Upplevs espresson som ”blaskig” kan kaffet vara för grovmalet, då rinner vattnet för snabbt genom pulvret. Jag känner inte till den här maskinen, men går det inte att ställa in malningsgraden manuellt? Man behöver nog pröva sig fram till rätt inställning. Och nog borde en italiensk de Longhi kunna åstadkomma en korrekt espresso. Jag kollade som hastigast på recensioner av De Longhis maskiner på italienska Amazon och de flesta är väldigt nöjda, även om somliga säger att det tog en vecka att få till rätt inställningar.

Ja, det är det som är konstigt. Maskinen har ju fått så bra recensioner men ändå är jag inte nöjd med hur det smakar. Kanske har jag fått ett måndagsexemplar?

Nej, espresson blir inte blaskig, den smakar mycket, men inte direkt så man tycker det smakar gott. Ingen tjock crema och kaffet rinner ner lätt trots lägsta möjliga malningsgrad. Surt, är nog den bästa beskrivningen. Något som jag inte gillar med smaken. Om jag jämför mot bryggkaffe från en 300 kr Melitta filterbryggare så tycker jag bryggkaffet smakar "fullare" typ.

Tack för era tips :)
 

Jonken

Well-known member
Höj temperaturen också för att se om du kan få bort det sura. Innan sa du att det verkade som att den använder samma mängd bönor till enkel och dubbel - om du jämför puckarna efter märker du väl om de är olika stora/tunga. Kanske är så att "enkel" är espresso och "dubbel" en lungo, ungefär som med kapselmaskiner.. skulle undvika lungo i så fall.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp