Nybörjare söker köpråd [Budget 15000:-]

Viktor

New member
Hej allesammans!

Jag är en nybörjare som tröttnat på Espresso House och vill nu börja lära mig detta hantverk själv.
Har läst runt på detta eminenta forum, men känner mig ändå inte riktigt redo att välja utrustning som ska inhandlas.

Därför söker jag nu tips på utrustning och lite allmänna tips på vad man ska tänka på vid köp.
Min budget är 15 000:- kan tänka mig att äta nudlar i ett par månader om 5000:- ger "pang för pengarna".

Jag har framför allt kikat på två kvarnar:
  • Macap M4DR ca 8000:-
  • Mazzer Mini Electronic A ca 6700:-

Själv tycker jag Macap är en snygg kvarn bara lite dyr kanske...

Och sedan en maskin:
  • Nuova Simonelli Oscar II ca 8000:-

Tankar om dessa kvarnar och maskiner? Finns det någon annan kvarn/maskin ni skulle rekommendera istället? Övriga tips angående utrustning?

/ Viktor
 

skuggan

Active member
Du får en väldigt bra begagnad kvarn för mindre pengar om du har tålamod och kan tänka dig något begagnat... :)
Maskinen vet jag inget om.
Men en Silvia är en bra billig maskin som det går att göra riktigt bra espresso med.
(Speciellt en med pid :))
Dock är den lite jobbig om du vill skumma massa mjölk.
Brukar gå att hitta vettiga paket både nytt och begagnat.
 

edtbjon

Well-known member
En Mahlköning Vario Home ger också utmärkt resultat till lite billigare penning. Den (jag har) mal jämnt och bra utan en massa "boulders and fines" och den ger ett repeterbart resultat. Med en sådan får du några tusen extra till en stor kromad maskin. :)
 

Large

Well-known member
En OscarII för 8kkr känns som mycket maskin för pengarna, iaf om du tänkt dig att mest dricka espresso med mjölk. Två nackdelar med OscarII är att det endast finns förprogrammerade knappar och att det inte finns någon vattenkran för tex Americanos eller något lätt sätt att tömma kokaren på vatten vid avkalkning. (Kan dock finnas annan inbyggd lösning på avkalkningsproblemet).
 

magho403

Well-known member
Generellt sett skulle jag rekommendera att titta på begagnat. Du hittar 3-4 år gamla maskiner för halva priset.
Vill du köpa nytt skulle jag snegla på Eureka ATOM vad gäller kvarn.
 

Viktor

New member
Tack för era snabba svar!
Ber om ursäkt att jag dröjt, verkar som Epost notiser på tråden inte funkar för mig.

Du får en väldigt bra begagnad kvarn för mindre pengar om du har tålamod och kan tänka dig något begagnat... :)
Maskinen vet jag inget om.
Men en Silvia är en bra billig maskin som det går att göra riktigt bra espresso med.
(Speciellt en med pid :))
Dock är den lite jobbig om du vill skumma massa mjölk.
Brukar gå att hitta vettiga paket både nytt och begagnat.

En Mahlköning Vario Home ger också utmärkt resultat till lite billigare penning. Den (jag har) mal jämnt och bra utan en massa "boulders and fines" och den ger ett repeterbart resultat. Med en sådan får du några tusen extra till en stor kromad maskin. :)

Generellt sett skulle jag rekommendera att titta på begagnat. Du hittar 3-4 år gamla maskiner för halva priset.
Vill du köpa nytt skulle jag snegla på Eureka ATOM vad gäller kvarn.


Jag ska hålla utkik efter begagnat även om nytt alltid är roligare :lol: Jag kollar själv på blocket och riktigtkaffe.se finns det något annat ni kan rekommendera?

Intressant! Jag läste på CoffeeGeek att av en budget på 15000:- bör man lägga 27% (4-5000:) på kvarn. Men samtidigt är det väldigt många som understryker vikten av en bra kvarn, är jag ute och cyklar om jag köper t.ex en Silvia för 5000:- och en Macap M4DR för 8000:-?

Om ni undrar så är jag mest intresserad av att kunna göra ett par grymma skott/koppar espresso och cappuccino.

Har du någon erfarenhet av en Eureka ATOM magho403? Tyckte den var snygg!

En OscarII för 8kkr känns som mycket maskin för pengarna, iaf om du tänkt dig att mest dricka espresso med mjölk. Två nackdelar med OscarII är att det endast finns förprogrammerade knappar och att det inte finns någon vattenkran för tex Americanos eller något lätt sätt att tömma kokaren på vatten vid avkalkning. (Kan dock finnas annan inbyggd lösning på avkalkningsproblemet).

Ser problematiken med de förprogrammerade knapparna, jag såg det mer som ett hjälpmedel för mig som nybörjare att kontrollera bryggtiden.
Tänker jag tokigt? Vattenkran för att tömma kokaren är något jag inte tänkt på men det är ju också ett problem om det nu inte finns nån smidig lösning.

Har du något tips på en alternativ maskin?
 
Senast ändrad:

magho403

Well-known member
Jag äger en Eureka ATOM sedan några veckor tillbaka. Det är den bästa kvar jag haft då den maler helt utan klumpar och statisk elektricitet, är extremt tyst och dessutom ser (enligt mig) riktigt snygg ut. Du nämnde Mazzer Mini. Jag hade en sådan och de ser snygga ut men jag hade mycket problem med klumpar i kaffet.
 

magho403

Well-known member
Du behöver nog inte gå så högt som 8000:- för kvarnen men om din totalbudget är 15 000:- så bör kvarnen motsvara minst 4000/5000:- av de pengarna om du köper nytt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp