Nybörjare söker köpråd [Budget 15000:-]

Viktor

New member
Hej allesammans!

Jag är en nybörjare som tröttnat på Espresso House och vill nu börja lära mig detta hantverk själv.
Har läst runt på detta eminenta forum, men känner mig ändå inte riktigt redo att välja utrustning som ska inhandlas.

Därför söker jag nu tips på utrustning och lite allmänna tips på vad man ska tänka på vid köp.
Min budget är 15 000:- kan tänka mig att äta nudlar i ett par månader om 5000:- ger "pang för pengarna".

Jag har framför allt kikat på två kvarnar:
  • Macap M4DR ca 8000:-
  • Mazzer Mini Electronic A ca 6700:-

Själv tycker jag Macap är en snygg kvarn bara lite dyr kanske...

Och sedan en maskin:
  • Nuova Simonelli Oscar II ca 8000:-

Tankar om dessa kvarnar och maskiner? Finns det någon annan kvarn/maskin ni skulle rekommendera istället? Övriga tips angående utrustning?

/ Viktor
 

skuggan

Active member
Du får en väldigt bra begagnad kvarn för mindre pengar om du har tålamod och kan tänka dig något begagnat... :)
Maskinen vet jag inget om.
Men en Silvia är en bra billig maskin som det går att göra riktigt bra espresso med.
(Speciellt en med pid :))
Dock är den lite jobbig om du vill skumma massa mjölk.
Brukar gå att hitta vettiga paket både nytt och begagnat.
 

edtbjon

Well-known member
En Mahlköning Vario Home ger också utmärkt resultat till lite billigare penning. Den (jag har) mal jämnt och bra utan en massa "boulders and fines" och den ger ett repeterbart resultat. Med en sådan får du några tusen extra till en stor kromad maskin. :)
 

Large

Well-known member
En OscarII för 8kkr känns som mycket maskin för pengarna, iaf om du tänkt dig att mest dricka espresso med mjölk. Två nackdelar med OscarII är att det endast finns förprogrammerade knappar och att det inte finns någon vattenkran för tex Americanos eller något lätt sätt att tömma kokaren på vatten vid avkalkning. (Kan dock finnas annan inbyggd lösning på avkalkningsproblemet).
 

magho403

Well-known member