Hjälp mig att välja kvarn

nicko

Member
Hej!

Hjälp mig att välja kvarn!


I nuläget har jag en gammal billig Gaggio av okänd modell, men tror det är Gaggias billigaste och den har nog 10 år på nacken och jag har aldrig varit riktigt nöjd med den. Den låter väldigt mycket och verkar ha _väldigt_ ojämn storlek på malningen även vid malning för filterbrygg. Dessutom är uppsamlingskorgen (eller vad man kallar det) där de malda kaffebönorna väldigt svår att både rengöra och att tömma ur det malda kaffet tills vald tillredningsmaskin.

Idag maler jag främst för AeroPress och pressbryggare -- men när jag sparat pengar nog har jag tänkt investera i en espressomaskin och därför vill jag köpa en kvarn som även gör bra espressomalning.

Vill kunna få in kvarnen under skåpen på en normal köksbänk.


Började titta på Ranicilio Rocky, men efter en del forumläsning här och på engelskspråkiga forum så tycks de flesta överrens om att man kan få mer för pengarna i nästan samma prisklass.

Tror jag är ute efter doserless så att jag kan mala direkt i aeropressen eller presskannan.


Vad har ni för rekommendationer? Begagnat kan också vara ett alternativ.

Budget: 5000 kr är absolut övre gräns, men helst lite under.
 

svartvest

Well-known member
Titta efter en kvarn med steg..typ mahlkönig vario home eller en wilfa för brygg och sedan en kvarn för espresso...
 

AJ

Well-known member
Håller med, skulle också köpt två. En billigare enklare typ Wilfa för press och aero och en lite finare runt 3000:-för espresso. Väldit jobbigt att byta mellan de olika malningsgraderna annars.
 

edtbjon

Well-known member
Jag har en Mahlköning Vario Home som jag enbart körde för espresso och en Wilfa för brygg och Aeropress. Då jag nu mest kör brygg så tänkte jag att jag testar med att anvädla Vario'n till bryggkaffet (i en Hario V60) också. Slutsats... Wilfa'n är mycket prisvärd, men min Mahlkönig kan jag ha till allt! Det blir mycket jämnare malt i Vario'n. När jag ställer in för brygg (alltså drip), behöver jag inte finlira så mycket med finskalan på Vario'n, men den finns där för espresso när jag väl känner för det. Dessutom är Vario'n en mycket kompetent espresso-kvarn som står sig väl i sin prisklass. (... och ja,den kostar en bra bit under 5K.) Det kan till och med vara att du hittar W modellen, som går att ställa in på vikt, under 5K.
 

nicko

Member
Tack för svaren hitentills!

Vad är det som är krångligt med att ändra inställningar mellan olika malningar?

Hur hade ni rangordnat följande tre kvarnar?

- Mahlkönig/Baratza Virtuoso
- Mahlkönig/Baratza Virtuoso
- Macap M2M
 
Topp