Wilfa WSP-1a fråga! snälla hjälp =)

rovbin

Well-known member
Hej alla!
Jag har nyss inhandlat en Wilfa kaffemaskin och tycker den är helt underbar. Men jag har en fråga angående Flow control (vridfunktionen just nedanför filtret) som jag undrar och det är hur den funkar helt enkelt =) Det står att man kan välja mellan 1-12 koppar via att vrida.. men om jag sätter den mellan 1 till 5 koppar så droppar det inte ens 1 droppe så jag förstår inte riktigt.

Är det någon som har en Wilfa som har koll på vad man ska ställa in ?

Tack
 

edtbjon

Well-known member
Jag antar att just det vredet fungerar som på den Wilfa-bryggaren jag har hemma hos min särbo. Alltså att med fullt öppet rinner allt igenom ganska snabbt och när det är stängt så är det stängt.
Personligen försöker jag att efterlikna hur jag brygger manuellt med min HarioV60, alltså att jag först förblöter filtret, utan kaffe och låter lite varmvatten (från kran) rinna igenom. Häll bort det vattnet från kannan, häll i det malda kaffet och tryck på knappen. Jag har "flow control" helt stängt och låter typ 20% av vattnet komma ner i filtret medan jag rör om med en tesked så att allt kaffe blir genomblött. Ca 30 sekunder efter att första dropparna vatten kommit öppnar jag helt och låter bryggaren köra klart. "Adjust to taste...".
 

UbbeK

Well-known member
Hej
Min tratt släpper igenom flöde ned till ett klick mindre än 0,5 liters markeringen på tratten, denna är då för 0,25 liter.
Resterande 3 klicken så tätar gummit flödet på min tratt.
Här är min metod för bryggning 5dl eller mindre mängd. Laddar tratten med kaffe och stänger tratten helt och brygger upp vattnet i tratten, rör runt i kaffeslurryn. Öppnat tratten efter total bryggtid ca 2:30.
 

edtbjon

Well-known member
Hej
Min tratt släpper igenom flöde ned till ett klick mindre än 0,5 liters markeringen på tratten, denna är då för 0,25 liter.
Resterande 3 klicken så tätar gummit flödet på min tratt.
Här är min metod för bryggning 5dl eller mindre mängd. Laddar tratten med kaffe och stänger tratten helt och brygger upp vattnet i tratten, rör runt i kaffeslurryn. Öppnat tratten efter total bryggtid ca 2:30.
Då blir det ju som en "Clever Drip", vilket ju i och för sig inte är så dumt. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp