Söker tips efter ny kaffebryggare

rovbin

Well-known member
Hej! Min perkulator dog för 1h sen och blir lite tokig just nu eftersom ja inte kan göra kaffe.

Jag har en wilmakvarn men söker nu en ny kaffebryggare. Priset får väl max kosta 3000 kr skulle ja säga.
Någon som har tips? Vore så jävla gött =)
Tack på förhand.
 

svartvest

Well-known member
Så bra att den är död för en död perkulator är en bra perkulator. Förmodar att det är en elektrisk bryggare du söker eller är du villig att ta steget ner i kaninhålet...
 

rovbin

Well-known member
Så bra att den är död för en död perkulator är en bra perkulator. Förmodar att det är en elektrisk bryggare du söker eller är du villig att ta steget ner i kaninhålet...

Att gå ner i kaninhålet innebär att ja måste snöa in mig mycket antar jag? =)

Men jo ja vill nog ha en elektrisk bryggare. Eller är det sämst? :D
 

svartvest

Well-known member
Jag instämmer med föregående talare. Två bra bryggare har provat Moccamastern men de är bra. Våg och en handbrygg och du är nere i kaninhålet!!
 

henrik82

Well-known member
Ingen orsak :) Men glöm inte en våg ;), för det är många som glömmer bort att man ska ha en även till elbryggare. Kaffemått kan vara fina att titta på men helt odugliga till att mäta mängden kaffe med.
 

rovbin

Well-known member
Ingen orsak :) Men glöm inte en våg ;), för det är många som glömmer bort att man ska ha en även till elbryggare. Kaffemått kan vara fina att titta på men helt odugliga till att mäta mängden kaffe med.


Jahaaa.. Jag har ingen våg.. jag går bara efter mått!

Vad kostar ett vettig våg?
 

svartvest

Well-known member
Vad har ni för erfarenheter att beställa från Aliexpress? Jag såg en kallbryggningstorn som jag blev sugen på..men på hemsidan så ecocoffee så är priserna borttagna och nerstängda... men öppet på Aliexpress...sedan hittade jag en annan sida ecocoffetools.. och där fanns den...luddigt??
 

asharidu

Well-known member
Vad har ni för erfarenheter att beställa från Aliexpress? Jag såg en kallbryggningstorn som jag blev sugen på..men på hemsidan så ecocoffee så är priserna borttagna och nerstängda... men öppet på Aliexpress...sedan hittade jag en annan sida ecocoffetools.. och där fanns den...luddigt??
Jag har beställt en del prylar från aliexpress tycker det har fungerat bra. Det är väldigt safe och beställa därifrån. Om du inte är nöjd med produkten så kan du alltid starta dispute du får antigen en ny produkt eller pengarna tillbaka.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

TheDude

Well-known member
Jag har beställt bl.a. en aeropress ifrån ecocoffee på Aliexpress. Det var inga problem alls, men som med allt man beställer ifrån AliExpress så är frakttiden ganska lång.
 

rovbin

Well-known member
Har nu testat bryggaren med våg å hela köret..
Blev ju helt fantastiskt kaffe :D :D

Tack så mycket för tipsen!
 

idea

Well-known member

rovbin

Well-known member
Har en fråga om flow control step .. Låt oss säga att ja ska göra en kopp.. Jag har hällt i nog med vatten för 1 kopp(0,25), har nog med bönor för 1 kopp(15g).. Men vad ska jag ha på "flow control?"

Sätter jag den på 1 kopp så rinner det knappt nå vatten igenom filtret ! Jag måste välja 0,5 liter innan det börjar rinna..

Så vad ska ja välja om ja vill bara ha 0,25 liter? Fattar itne =(
 
Senast ändrad:

Ampalang

Well-known member
Vår smak är olika så det gäller i slutändan att prova sig fram.
Smakar det gott så är det gott helt enkelt oavsett hur du gör.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp