Problem med ECM Giotto

AJ

Well-known member
Min Giotto har fungerat fint i flera år men har nu börjat krångla. Maskinen värmer som den ska och fungerar fint men ibland tappar den trycket och manometern går ner till noll. Då funkar ingenting längre.
Slår jag ifrån den och sen till igen, då börjar den att värma på igen. Men efter ett tag så står manometern på noll igen. Det här kan variera från 5 till flera timmar, ibland funkar den hela dagen. Avkalkad för ett par veckor sedan, hör inget pysande, finns inget läckage.

Någon som har tips på var man börjar felsöka?
 

Large

Well-known member
Låter som elektronikbox eller möjligtvis pressostaten lite beroende på vad som menas med "Då funkar ingenting längre.".

Om det är så pump och lampor omfattas av "Då funkar ingenting längre." så är det nog elektronikboxen.
Din beskrivning om att maskinen startar igen efter från- och tillslag tycker jag också pekar på elektronikboxen men gå för säkerhets skull även över och felsök kontakterna i kablaget först.

Om pump och lampor fungerar men maskinen inte värmer så kan det också bero på pressostaten. Felsök då denna först då den troligtvis är betydligt billigare än en ny elektronikbox.
 

AJ

Well-known member
Pumpen fungerar inte men lampan lyser. När man drar upp brygghandtaget så aktiveras inte pumpen.
 

AJ

Well-known member
Verkar vara ett relä i elektronikboxen som spökar. Ngn som bytt bara relät och inte hela boxen och vet vilken del som ska bytas ut samt var man kan beställa den? Elfa?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp