Profitec PRO 700

Drenalin

Active member
Av elen som går år till uppvärmningen är det ju en del som värmer upp huset, så lite glädje får man ju av spillvärmen.
 

TheDude

Well-known member
Det är ganska så lätt, det går åt en massa energi att varma upp närmare 3 liter vatten (förvisso fördelat på 2 tankar), men när vattnet är varmt så går det åt väldigt lite energi att hålla temperaturen. Då jag har en sous vide har jag testat med hjälp av en elmätare hur mycket ström det går åt att varma upp 10 l vatten från 20 C till 60 C och det dra ca lika mycket ström som att köra den i 24 h på 60 C, uppvärmnings tiden där va ca 20-30 min. Slutsats det går åt mindre ström att hålla en temperatur än att gå från 20 C till runt 93 C (på brygg kokaren), sen har du steam tanken också som ska upp i 120-130 C (rätta mig om jag har fel på temp).

Kan inte tänka mig annat än att det blir samma sak med en espresso maskin som dessutom har en massa metall och isolering runt sig som hjälper till att hålla temperaturen stabil.

Om jag tolkar dig rätt så säger du att det går åt mycket mindre energi att värma upp vatten en grad från säg 59 grader till 60 grader än det skulle gå åt att värma upp samma mängd vatten en grad från 19 grader till 20 grader. Så är det inte, har man läst lite fysik på gymnasienivå så inser man att det inte är så.

Att ligga och hålla temperaturen på en hög nivå kommer ju också innebära att man har en större kylning av omgivningen, så det drar mer energi att ligga och hålla temperaturen på en högre nivå än omgivningen.

Med reservation för att jag har tolkat ditt inlägg fel, det kanske inte alls det är så du menade.
 

henrik82

Well-known member
Nej det är inte så jag menar, det kräver mindre ström att hålla 90 C vatten runt 90 C än att värma upp vatten från 20 C till 90 C, särskilt med en PID styrd maskin.
Visst att du har än mycket lägre temperatur runt om, men vi pratar om en maskin som är byggd av mestadels metall som håller värmer väldigt bra sen är tankarna oftast isolerade som hjälper till att hålla värmen inne och kylan ute, så där ser jag inte något problem.
Det är ju bara att kolla hur mycket det kosta att värma upp ett hus på vintern och hur mycket det sen kostar att håla det värmt.
 

TheDude

Well-known member
Nej det är inte så jag menar, det kräver mindre ström att hålla 90 C vatten runt 90 C än att värma upp vatten från 20 C till 90 C, särskilt med en PID styrd maskin.

Vad en PID gör är ju att när temperaturen gått ner någon grad slå på värmeelementet och värma upp det så det blir 90 grader igen. Det blir många små uppvärmingar av vattnet, då och då. Att värma från 20 grader till 90 grader är samma sak som att lägga alla dessa små uppvärmningar efter varandra.

Exempel:
Om vi i detta exempel räknar bort att kylningen är större då man ligger och håller en temperatur på 90 grader. Säg att vi har två espressomaskiner. Vi värmer upp båda till 90 grader. Sedan låter vi den ena stå och hålla 90 grader, medans den andra får sakta låta temperaturen gå ner till 20 grader, när den precis når 20 grader så slår vi på värmeelementet och låter den värma upp till 90 grader. Om man räknar ihop energin som maskinen med PID har förbrukat (genom att PIDen har slagit på värmeelementet flertalet gånger under tiden) så blir den samma som den andra maskinen.
 

henrik82

Well-known member
Jag fick inte det resultatet med min sous vide som också har en pid, men okej då fungera en sous vide och espresso maskin helt olika. För när jag värmde upp vattnet med suos viden från 20 C till 60 C så gick det åt lika mycket ström på 20 - min som uppvärmningen tog som den sen förbrukade under resten av användningen som va ca 24 h. kan förvisso varit fel på mätutrustningen som jag använde mig av.
 

TheDude

Well-known member
Jag fick inte det resultatet med min sous vide som också har en pid, men okej då fungera en sous vide och espresso maskin helt olika. För när jag värmde upp vattnet med suos viden från 20 C till 60 C så gick det åt lika mycket ström på 20 - min som uppvärmningen tog som den sen förbrukade under resten av användningen som va ca 24 h. kan förvisso varit fel på mätutrustningen som jag använde mig av.

Det spelar ingen roll om det är en espressomaskin, eller vad man värmer vatten med. Det handlar om naturlagar och hur värden vi lever i fungerar.
Jag skulle rekommendera att stänga av espressomaskinen då man inte ska använda den på ett tag, om man vill spara ström.
 

Drenalin

Active member
Jag skrev till kaffekompagniet igår och frågade om profitecen, men har inte fått svar så det får bli att försöka få tag på dom idag i telefon istället.
Nu när kvarnen är på väg är det ju spännande, längtar till att få pyssla lite med kaffe:coffee:
 

martink78

Well-known member
Frågan är om din sou vide skulle svalna till 20 grader om du lät den stå i 24h?
Metall leder värme så det är mest en nackdel när maskinen bara står för då svalnar den fortare. Sedan påverkar isolering och skillnad i temp mot omgivningen hur mycket det kostar att hålla varmt (hur mycket värme man tappar).
 

henrik82

Well-known member
Det är en sirkulator som jag har så ja så temperaturen går ner väldigt fort då den står i en plastbehållare på 10 liter och är öppen upptill.
sv.jpg
Kanske inte den bästa bilden men du ser ju hur upplägget är :p
 

martink78

Well-known member
Det är ju rätt många parametrar här, en 10l dunk har ju mindre yta i förhållande till volym än en kokare på nån liter så den kyls långsammare bara därför, + en massa rör från kokaren som avleder värme, sedan har kokare högre temp i förhållande till omgivningen och det gör också att kylningen går fortare. Å andra sidan kanske kokaren är isolerad...
Summa sumarum tror jag att om man inte råkar jobba med det här så är det enda säkra att mäta.. Men det är inte givet att det ena automatiskt är bättre än det andra vill jag i alla fall påstå.

En annan aspekt på det hela är att det alltid finns en risk för brand med elprylar. Men å andra sidan har man ju ändå så mycket saker som står på standby etc...
 

Ampalang

Well-known member
Om vi i detta exempel räknar bort att kylningen är större då man ligger och håller en temperatur på 90 grader. Säg att vi har två espressomaskiner. Vi värmer upp båda till 90 grader. Sedan låter vi den ena stå och hålla 90 grader, medans den andra får sakta låta temperaturen gå ner till 20 grader, när den precis når 20 grader så slår vi på värmeelementet och låter den värma upp till 90 grader. Om man räknar ihop energin som maskinen med PID har förbrukat (genom att PIDen har slagit på värmeelementet flertalet gånger under tiden) så blir den samma som den andra maskinen.
Det där stämmer inte riktigt om man räknar på det enligt Stefan-Boltzmanns lag.

Värmen försvinner fortare vid högre temperaturer osv...

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/stefan.html
 

magho403

Well-known member
Det där stämmer inte riktigt om man räknar på det enligt Stefan-Boltzmanns lag.

Värmen försvinner fortare vid högre temperaturer osv...

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/stefan.html

Framför allt borde väl skillnaden i temperatur mellan vattnet i kokaren och temperaturen i rummet där maskinen står spela otroligt stor roll. Att konstant hålla en maskin på 90 grader borde dra mer energi då du har en större förlust till omgivningen än om du låter den svalna till 20 grader innan du värmer upp den igen. Jag inbillar mig att temperatur (och därmed energi) förlusten i kokaren är större/snabbare vid 90 grader än vid 30. Dvs du har en högre konstant energiförlust till omgivningen när maskinen står på hela tiden än om maskinen slås på och av. Tänker jag fel?
 

Ampalang

Well-known member
Jag håller kvar vid mitt tidigare uttalande om att jag ska mäta energiåtgången själv, hur det ser ut i min miljö med min maskin.
 

TheDude

Well-known member
Det där stämmer inte riktigt om man räknar på det enligt Stefan-Boltzmanns lag.

Värmen försvinner fortare vid högre temperaturer osv...

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/stefan.html

Jag tillät mig göra en mängd förenklingar i diskussionen för att inte komplicera det hela (så länge som förenklingarna inte talade till min fördel i diskussionen).
Jag måste erkänna att det var alldeles för länge sedan som jag räknade på sådant, så när jag plockade fram min TeFyMa ut bokhyllan så hittade jag inte ens Stefan-Boltzmanns lag. Bra att det finns andra på forumet som har koll. :)
 

Microtimer

Well-known member
Har en Profitec Pro 700 och en Profitec T64 kvarn. Är mycket nöjd, med kaffet som kommer ur maskinen. Anledningen att jag är så nöjd är följande:
Genomtänkt design, höjden på brygghuvudet och bra storlek på driptray. Vatten som droppar när kokaren blir varm faller genom perfekt placerade hål i metallgallret på driptrayen. Småsaker som ger ett högt kvalitetsintryck. Allt (nästan) är perfekt.
Det enda jag har emot maskinen, och då har jag funderat länge är färgen på lamorna som indikerar att bryggaren är på (en grön och en gul) som jag inte tycker är 100% matchade mot piddisplayen. Inte fult men inte perfekt.
Bryggtemperaturen är lätt att ändra, det går också bra att hålla koll på bryggtiden med den inbyggda timern. Gillar känslan i på och avslagsknapp den klickar skönt metalliskt när man slår igång maskinen. Bra med möjlighet till fast vattenanslutning, och även avlopp. Det ärr dock lite överkurs för mig, använder det inte.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp