Profitec PRO 700

Drenalin

Active member
Hej på er.

Mitt första inlägg blir en fråga om någon här har några intryck av profitec pro 700? Den verkar väldigt intressant!
Eller vad är bästa maskin i den prisklassen?
Vill helst ha en maskin som har pid och 2 kokare. ( heter det så?)
Vi har länge diskuterat om att köpa in en maskin men det har liksom alltid kommit något annat emellan som man behöver lägga pengarna på😩
Vi köpte en helautomat (Gaggia titanium) för 1 vecka sen, Men tycker inte att den passar oss riktigt, så vi bestämde oss för att köpa halvautomat istället.
Vi vill gärna ha en maskin som ger ett RIKTIGT gott kaffe, hellre då betala lite mera, har tittat runt på blocket men har inte kunskapen för att avgöra om det är ett bra köp eller om det är ett renoveringsobjekt 😳 Så frågan är om det är bättre att köpa nytt då?
Vi dricker mest mjölkbaserat nu, ( kör med mokabryggare) men jag älskar en god espresso så det kommer nog att bli 50/50.

Vad bör jag tänka på?
Jag vet att kvarnen är viktig, så förslag är välkommet, även begagnad är intressant.

Med vänlig hälsning René
 

bjsulla

Well-known member
Hej och välkommen :D

Jag har själv en Pro 700 och måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Jag kikade på en hel del olika maskiner innan jag beslutade mig men för min del så var det väl allt positivt som skrevs om den i diverse utländska forum som gjorde mig övertygad. Förutom att det är en maskin med dubbla kokare och med rotationspump så var möjligheten att direkt vattenansluta den, bra PID, "shot timer" och bra byggkvalité saker som avgjorde. Kika på https://www.youtube.com/playlist?list=PLaBDDfOHAAC0Uy-sMN7J5g8rZG_vo0I4_ där finns det en hel del videos på Pro 700.

När det gäller att få riktigt bra kaffe så går det att få till med betydligt billigare maskin, det är bara inte lika enkelt att vara konsistent. En bra kvarn är alltid en förutsättning men framförallt så behövs bra kaffe som är nyrostat. Jag skulle säga att det även kräver ett intresse och stor förståelse då det inte går att bara göra en inställning och köra på, det kommer att krävas små justeringar hela tiden för att få saker optimalt.
 

asharidu

Well-known member
Hej på er.

Mitt första inlägg blir en fråga om någon här har några intryck av profitec pro 700? Den verkar väldigt intressant!
Eller vad är bästa maskin i den prisklassen?
Vill helst ha en maskin som har pid och 2 kokare. ( heter det så?)
Vi har länge diskuterat om att köpa in en maskin men det har liksom alltid kommit något annat emellan som man behöver lägga pengarna på😩
Vi köpte en helautomat (Gaggia titanium) för 1 vecka sen, Men tycker inte att den passar oss riktigt, så vi bestämde oss för att köpa halvautomat istället.
Vi vill gärna ha en maskin som ger ett RIKTIGT gott kaffe, hellre då betala lite mera, har tittat runt på blocket men har inte kunskapen för att avgöra om det är ett bra köp eller om det är ett renoveringsobjekt 😳 Så frågan är om det är bättre att köpa nytt då?
Vi dricker mest mjölkbaserat nu, ( kör med mokabryggare) men jag älskar en god espresso så det kommer nog att bli 50/50.

Vad bör jag tänka på?
Jag vet att kvarnen är viktig, så förslag är välkommet, även begagnad är intressant.

Med vänlig hälsning René
Jag tycker att du kan börja med en begagnad HX maskin innan du går och köper en dyr maskin. Det finna på blixket som du kan få mellan 6000-8000 tusen om du har tur så följer kvarneb med. Själv har jag en rancilio har haft den snart i 5åt är väldigt nöjd nu kommer jag ta nästa steg och köpa in en dubbelkokare. Det lutar åt en Profitec 700 eller ecm Synchronika.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Large

Well-known member
Som bjsulla skriver så krävs det kunskap och intresse rörande espressobryggning för att bli lycklig med en halvautomat. Det tar några månader att någorlunda fatta vad man håller på med om man inte har en susning från början. Och fullärd blir man aldrig. En espressomaskin gör espresso lika lite som en pastamaskin gör pasta eller en hammare spikar. Det är vad du stoppar in i den och hur du gör det, som kommer att visa sig i koppen, inte vilka finesser och märke/prislapp på maskinen. Sedan så är det såklart enklare med bra verktyg....

Är du beredd att investera många timmar på nätet och framför maskinen bara för att det är kul, tveka inte att lägga upp ca 30kkr på en dubbelkokare och en matchande kvarn.

Är du det minsta tveksam, köp något bättre begagnat så du inte sänker pengarna i ett projekt du inte orkar/har tid att hålla på med. Då kan du alltid sälja maskinerna igen utan någon större förlust.

Profitecen är säkert en bra maskin och det finns ett antal andra dubbelkokare för ca 15kkr upp till ca 100kkr som man kan intressera sig för. Om man tittar i klassen upp till ca 30kkr så fungerar de i princip likadant, det som skiljer är mängden elektronik och därmed mer eller mindre nödvändiga finesser. Många tittar på utseendet och/eller prisbilden för att bestämma sig för 'sin' maskin. Reservdelar är också något att kontemplera. Maskinerna kommer att behöva servas förr eller senare och då är det bra om det lätt går att hitta delar.
Vad gäller kvarn så finns det en hel del bra grejor från ca 5kkr och uppåt. De riktiga proffskvarnarna är oftast för stora för ett vanligt kök och de har dessutom många gånger dosator vilket är bra om man har en strid ström med kunder men mindre lyckat för espressoentusiasten. Så kallade 'On demand'-kvarnar är väl det som främst rekommenderas för hemmabruk. Storlek på kvarnskivor och tillgång på framförallt kvarnskivor som reservdel är väl något att beakta. Utseende och storlek är väl inte det heller oväsentligt.
 
Senast ändrad:

Drenalin

Active member
Hej Tack för svaren.

Jag och min fru är båda lika kaffeintresserade, och vi har klarat oss rätt ok med mokabryggaren så här långt, men saknar den riktiga kaffeupplevelsen med den.
Det går visst att få till ett bra kaffe, men det blir väldigt tyvärr väldigt ojämnt och det är vi båda rejält lessna på.
Jag har en viss kunskap med espresso då jag jobbade på ett café utomlands i några år när jag var yngre, dock var det självklart ägaren som stod för dom mindre inställningarna som gjordes nästan varje morgon. Det var som en ritual för honom, kände och tittade/luktade lite på bönorna och sen ett par vrid här och där, sen var det bara att sätta igång med att servera kunderna sina morgonespressos:D
Jag har velat köpa maskin i över 20 år och har letat maskiner då och då, Så intresset för att kunna få riktigt gott kaffe finns verkligen, så vi är inte rädda för att att tröttna på alltihop och stå där med en maskin som samlar damm.
Vi har pratat om en Rancilio Silvia men tänker att man förlorar pengar varje gång som man behöver byta upp sig + att det känns som att det blir lite lättare att få till ett bra resultat med en bättre maskin.
Det som jag har lärt mig i livet är att man nästan alltid väljer att hoppa i med bara ena foten istället för att hoppa i med bägge och detta har oftast resulterat i att man "växer" ur grejorna så att en uppgradering blir nödvändig för att uppnå det som var syftet från början.
Snåla i början har oftast kostat mig mera än att ta smällen direkt.
Varför profitecen verkar intressant är framför allt byggkvalitén som verkar vara väldigt hög och maskinen genomtänkt.

Vi har ju självklart tittat och läst väldigt mycket och det var inte denna prisklassen som vi hade för avsikt att hamna i från början, men ju mer man läser ju dyrare blir det verkar det som
 

bjsulla

Well-known member
Vi har ju självklart tittat och läst väldigt mycket och det var inte denna prisklassen som vi hade för avsikt att hamna i från början, men ju mer man läser ju dyrare blir det verkar det som

Känner igen det :blush:

Bytte från en Brasilia Mini och en Compak K3 till Profitec och en Mahlkönig K30 men det är klart det har gått många dygn läsandes och experimenterandes sedan dess och kaffeintresset har nått smått sjukliga höjder. Bara du går in med "öppna ögon" och verkligen ser det som ett intresse så blir det nog bra.

Om du nu väljer att köpa nytt så föreslår jag att du slår en signal till Kaffecompagniet och surrar lite med dom, de brukar vara bra att ha att göra med och kan ge lite råd angående kvarn också.
 

Drenalin

Active member
Hej och välkommen :D

Jag har själv en Pro 700 och måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Jag kikade på en hel del olika maskiner innan jag beslutade mig men för min del så var det väl allt positivt som skrevs om den i diverse utländska forum som gjorde mig övertygad. Förutom att det är en maskin med dubbla kokare och med rotationspump så var möjligheten att direkt vattenansluta den, bra PID, "shot timer" och bra byggkvalité saker som avgjorde. Kika på https://www.youtube.com/playlist?list=PLaBDDfOHAAC0Uy-sMN7J5g8rZG_vo0I4_ där finns det en hel del videos på Pro 700.

När det gäller att få riktigt bra kaffe så går det att få till med betydligt billigare maskin, det är bara inte lika enkelt att vara konsistent. En bra kvarn är alltid en förutsättning men framförallt så behövs bra kaffe som är nyrostat. Jag skulle säga att det även kräver ett intresse och stor förståelse då det inte går att bara göra en inställning och köra på, det kommer att krävas små justeringar hela tiden för att få saker optimalt.

Hur lång tid tar det att värma upp den? Kan man få en ok kaffe utan att behöva vänta 15-30 minuter? Tänker mest på morgnarna när tiden är kort.
 

Ampalang

Well-known member
Man använder sig av en timer på morgonen. (min tar ca 1h att få upp i rätt temperatur samt att jag måste tömma på ånga några ggr för att det ska blir fullt flås i maskingen. (HX maskin om det spelar någon roll över uppvärmningsprocessen)
Samma timer stänger även av maskingen på kvällen vilket i mitt fall är kl 19:00 då jag har svårt att somna om jag dricker kaffe efter det klockslaget.
 

bjsulla

Well-known member
Slits inte maskinen onödigt mycket av att alltid stå igång eller är den byggd för att tåla det? Tänker på packningarna i första hand.

Dom jag har pratat med har inte sett några problem med att konstant ha igång maskinen. Vissa menar till och med att packningar tar mer stryk av att maskinen slås av och på hela tiden. Det som jag kan tänka mig tar skada är elektroniken men det är väldigt bra isolerad på maskinen.
 

Drenalin

Active member
Vi köpte en kvarn på blocket igår, En zenith som enligt säljaren är oanvänd, så då var den biten avklarad.
Hoppas att den nu fungerar riktigt bra:p

Vi vill gärna se Profitec'en i verkligheten, så det får bli en tur upp till Stockholm om ca 2 veckor, om inte någon som har en sådan maskin kan tänka sig att få ett oväntat besök
Skall ta kontakt med kaffekompagniet idag för att vara säker på att dom har en maskin hemma, hade varit surt att köra så långt i onödan:lol:
 
Senast ändrad:

Drenalin

Active member
Man använder sig av en timer på morgonen. (min tar ca 1h att få upp i rätt temperatur samt att jag måste tömma på ånga några ggr för att det ska blir fullt flås i maskingen. (HX maskin om det spelar någon roll över uppvärmningsprocessen)
Samma timer stänger även av maskingen på kvällen vilket i mitt fall är kl 19:00 då jag har svårt att somna om jag dricker kaffe efter det klockslaget.

Timer är ju ett bra alternativ, jag gillar inte riktigt att ha en massa maskiner igång när jag sover. Man kan aldrig vara 100% säker på elektronik.
 

henrik82

Well-known member
Alla som jag känner som har en espressomaskin hemma låter den stå på hela tiden förutom när dom ska bort en längre stund och när det kommer till packningarna så tror jag precis som bjsulla att dom tar mer skada av att värmas upp en stund på morronen och eftermiddan. Pratade med kaffecompagniet om det och han sa också det att man ska låta maskinen stå på. Sen slipper du alla uppvärmnings kostnader, för maskinen dra en massa ström när du värmer upp den men sen är det ju bara för maskinen att hålla den värmen och det är väldigt lite energi som krävs för det.

När det kommer till elektroniken så är ju maskinen jordad så där ser jag väldigt lite problem och den slits nog mer av att slås på och av hela tiden också.
 

TheDude

Well-known member
Sen slipper du alla uppvärmnings kostnader, för maskinen dra en massa ström när du värmer upp den men sen är det ju bara för maskinen att hålla den värmen och det är väldigt lite energi som krävs för det.

Här får du nog förklara vad du menar, för det där får jag inte att gå ihop med min bild av verkligheten.
 

henrik82

Well-known member
Det är ganska så lätt, det går åt en massa energi att varma upp närmare 3 liter vatten (förvisso fördelat på 2 tankar), men när vattnet är varmt så går det åt väldigt lite energi att hålla temperaturen. Då jag har en sous vide har jag testat med hjälp av en elmätare hur mycket ström det går åt att varma upp 10 l vatten från 20 C till 60 C och det dra ca lika mycket ström som att köra den i 24 h på 60 C, uppvärmnings tiden där va ca 20-30 min. Slutsats det går åt mindre ström att hålla en temperatur än att gå från 20 C till runt 93 C (på brygg kokaren), sen har du steam tanken också som ska upp i 120-130 C (rätta mig om jag har fel på temp).

Kan inte tänka mig annat än att det blir samma sak med en espresso maskin som dessutom har en massa metall och isolering runt sig som hjälper till att hålla temperaturen stabil.
 

Ampalang

Well-known member
Intressant tanke, elmätare i storleken samma som timers finns ju att köpa för några hundralappar så när jag fått tummen ur att laga maskinen blir det at införskaffa en sådan och se hur det ser ut över tid.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag gjorde också tester med energimätare på min duetto (mk2 med 0,9 L(?) bryggkokare). Nu minns jag inte längre mina resultat. Men jag vill minnas att jag läste att varmhållningen av bryggkokaren ska dra motsvarande en 40W glödlampa per dygn när maskinen väl är uppvärmd. Blir väl ca 1 kWh om dagen. I runda slänger en dryg krona i el om dygnet. Nu stänger jag ju av min maskin på nätterna. Vad själva uppvärmningen drar vet jag inte.

På min maskin är det bara ångkokaren som är isolerad. Jag vet inte varför man gör maskinerna så? Men ångkokaren ligger helt klart i en annan division. Effekten på den är väl omkring den dubbla tror jag. Det är en sjuhelvetes skillnad i hur varma kopparna blir ovanpå maskinen beroende på om ångkokaren är på eller av.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp