Köpa äldre maskin? LaScala Butterfly

linus77

Member
Kortfattat: Vågar man köpa en 14 år gammal maskin plus kvarn? Vad skall man i så fall kolla extra noga på?

Efter att ha skrotat en gammal Alessi Koban, som ägnat det mesta av sitt liv i flyttkartonger, så är jag på jakt efter något nytt, och har lite sparade sökningar på blocket. Om jag skulle köpa något nytt, så lutar det åt en Silvia, eftersom konsensus verkar vara att man inte får något mycket bättre nytt för under 10k.

Igår dök denna LaScala Butterfly upp, som låter lite intressant, för 6500 inkl Monteriva kvarn. Jag har skickat ett mail till säljaren, och fått reda på att kvarn och maskin är 14 år gamla. Modell på kvarnen är okänd, men han skulle kolla upp det imorgon. Vad jag har förstått så tillverkar inte Monteriva några kvarnar, utan det är någon annans kvarn som de har satt sin logga på?

https://www.blocket.se/alvsborg/Espressomaskin_68222740.htm?ca=20&w=2

Efter vad jag har läst, så verkar ju maskinen väldigt bra, och självklart ett snäpp eller två upp från Silvian. Frågan är bara om man kan räkna med problem och dyra servicekostnader på en så pass gammal maskin. Samma gäller kvarnen. Skulle det börja krångla, så är det ju ändå rätt mycket pengar.

Jag dricker uteslutande espresso, och det har hittills varit ytterst sällan som jag står och skummar mjölk åt gäster. Min fru gillar mjölkigt kaffe, men nöjer sig oftast med bryggkaffe, så jag känner inte att en enkelkokare egentligen är någon större begränsning.
 

Ampalang

Well-known member
Jag köpte mig en Elektra T1 med tillverkningsår 2000 och har än så länge fått byta den volymetriska hjärnan och nu verkar det dags att byta pump.
Första servicen gick på strax under 5k och pumpen har jag inte brytt mig om att ta offert på än men det kommer småningom.

Har alltså ingen erfarenhet av just LaScala men det är vad jag råkat ut för med en äldre maskin.
 

linus77

Member
Aj, det var en riktigt dyr service. Å andra sidan, om det är denna maskinen vi pratar om, så har den ju ett ganska högt listpris också.

http://www.coffeeitalia.co.uk/proddetail.php?prod=hzx-elektra

Maskinen jag tittade på är borta från blocket, och jag har inte hört något, så den måste vara såld.

Jag kollar vidare... skulle ha varit framme för några veckor sedan när någon sålde en nästan ny Silvia med PID.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp