Inköp av ny rost - Huky 500T

bjsulla

Well-known member
Jag har under längre tid gått och funderat på att köpa en ny kafferost och tänkte skriva ner lite hur jag har tänkt i förhoppningen att det kanske hjälper någon annan som sitter med samma funderingar.

Jag sitter idag med en Behmor 1600 som inköptes för några år sedan i samband med att den togs in till Sverige. Den har fungerat ypperligt och jag har haft lyxen att alltid ha nyrostat kaffe tillhands. Vartefter tiden har gått så har jag blivit mer och mer nyfiken på kafferostning. Böcker införskaffades framförallt The Coffee roaster's companion av Scott Rao och Modulating the flavor profile of coffee av Rob Hoos. Väldigt intressanta böcker men tyvärr så har jag inte den typen av kontrollmöjlighet med min Behmor.

Ok så med andra ord en ny kafferost skall införskaffas. Det finns en uppstickare som är på väg ut på marknaden vilket är Bullet R1 som tillverkas av Aillio den verkar ha alla justeringsmöjligheter, kommer förmodligen ligga hyfsat i pris men den är eldriven. Jag har någonstans på vägen fått för mig att jag vill ha en gasdriven kafferost, finns egentligen ingen anledning men det kanske känns lite mer på "riktigt"

Dags att börja titta på gasdrivna kafferostar och upptäcker då The Coffee Workshop som verkar sälja samma rostare som Mills City Roasters fast med en annan beteckning. Dom har en 1 kg gasdriven kafferost som jag upptäcker väger 90+20 kg. Efter mycket funderande och klurande så kan jag bara konstatera att det är en omöjlighet att ha den på något bra ställe i vårt radhus (i alla fall om jag ska behålla både fru och kafferost).

Dags att byta angreppssätt och istället börja kika på vad har andra kaffenördar köpt. Letar efter någonting sånt som är lite mittemellan men fortfarande har många som använder sig av den så att det finns lite kunskaper och erfarenheter. Jag upptäcker (egentligen återupptäcker) då Huky och känner att den kan passa mina behov. Den är lätt, smidig, har alla kontroller som man kan önska sig och den är gasdriven.

Mer om Huky nedan...
 
Senast ändrad:

bjsulla

Well-known member
Huky 500T beställning

Huky har tillverkats och förfinats länge, det finns över 1000 st sålda runt om i hela världen. Huky tillverkas i Taiwan av Mr. Kuanho Li som sätter ihop den efter din egen specifikation och önskemål. Beställningen går till som så att man mejlar och får tillbaka en prislista och utifrån denna skriver man ner vad man vill ha och enklast för över pengar till Kuanho Li via PayPal. Ledsen för att det blir lite svengelska nedan men det är nog det enklaste sättet att försöka förklara ;-)

Kafferosten tillverkas i rostfritt stål och är en söt liten sak som mäter 40x19x35cm och väger ungefär 6 kg.
Huky500T 02.jpg

Den senaste modellen som heter 500T kostar 1180 USD och då följer det med T diversion pipe,fan,tray,funnel,AC adapter,tool som syns i bilden nedan.
standard appurtenance.jpg

Som det syns i översta bilden så ansluts T diversion pipe till rosten och i den andra ändan så ansluter man den till en funnel. Denna läggs i en tray som samlar upp allt bås som blir vid rostningen (chaff). För att få sug i denna så ansluter man en fläkt nedanför för att få lite drag i systemet. i Bilden ovanför så finns det också en Exhaust hood så att man kan evakuera alla rökgaser som uppstår vid rostningen, den kostar dock 49 USD extra.

a38b1eff-b6b0-420f-9b51-ae3b431f93b2.jpg
Till exhaust hood:en kan man ansluta ett 2,5 tums rör för att leda rökgaser vidare.

Man kan själv välja hur man vill värma kafferosten. En del som har gasolspis har valt att använda denna men Mr Li erbjuder en IR-spis som kan gå på gasol, naturgas eller butan som alternativ. Jag valde att lägga till en Propan (gasol) IR-spis som tillval för 99 USD.
Stove.jpg

Som standard så kommer rosten med en perforerad trumma och med en elmotor som snurrar med 48 varv/m. Det går även att beställa med en solid trumma men man ska då ha en elmotor på 72 varv/m. Jag beställde den perforerade som standard men tog den solida som tillval utifall jag skulle vilja byta vid ett senare tillfälle.

Så nu har vi en kafferost, ett sätt att ventilera ut rök och även en värmekälla vilket egentligen innebär att vi kan börja rosta. Om man vill ha separat kylning av kaffet så kan det dock vara bra att ha en ytterligare fläkt och tray för att tömma färdigrostade bönor i. Det kan också vara bra att ha ytterligare en funnel för att enkelt fylla på nya bönor i rosten då den andra redan används för att få luftdrag.
 

bjsulla

Well-known member
Min beställning

Nedan så ser ni den beställning som jag gjorde, det mesta ska vara förklarat ovan

Huky 500T 48rpm perforated drum - 1180 USD
- replace ET analog thermometer with digital probe thermometer (plan to run Phidget/Artisan)
Extra digital probe (MET) - 18 USD
Infrared stove LPG (with Needle valve & Gas Pressure gauge ) - 99 USD
Exhaust hood - 49 USD
Extra tray - 16 USD
Extra fan - 48 USD
Extra funnel - 14 USD
Extra motor set (Motor,Box,Switch) 72 rpm for solid drum - 78 USD
Extra solid drum - 98 USD
Shipping - 186 USD

Total: 1786 USD

Jag valde att ha samtliga mätprober digitala och jag valde även att koppla till ytterligare en mätprob som sitter högst uppe till höger (MET). Jag är osäker om jag kommer att använda den men kostnaden är så pass liten så det kändes bättre att göra det i början istället för att ångra sig efteråt.
Huky500T 04.jpg

I bilden ovan så är det en analog termometer men den är ersatt med en digital i mitt fall.

Totalt efter att PayPal har tagit sin växelkurs så blev det 15.930 kr. Räkna dock med att tull och moms kommer att tillkomma.
 

bjsulla

Well-known member
Fläktstyrning

Fläkten som kopplas in mot T diversion pipe och mot rosten kommer påverka luftflödet och man vill därför gärna kunna kontrollera hastigheten på denna. De flesta använder sig av en enkel dimmer eller av en vridtrafo.

Problemet blir att en lampdimmer inte är speciellt exakt och man vill ju gärna kunna upprepa en profil om man lyckats. En vridtrafo är relativt billig att köpa om man nu skulle bo i USA men här i Sverige är dom både dyrare och svårare att få tag på. Elfa har en del men priset drar iväg.

Jag spenderade en hel del tid på att fundera på hur fasiken jag skulle reglera fläkten men hittade till sist ett tyskt forum där man verkade använda en effektregulator som heter Kemo FG002N istället. Då den gick att beställa från http://www.conrad.se så provar jag med den istället.

Nedan så finns en video på just denna fläktstyrning
 

edtbjon

Well-known member
Med lite flyt så blir det "bara" moms på typ $1180 (fast i Taiwandollar). Det blir ingen tullkostnad i alla fall. (I övrigt kan du se mina svar i meddelandet från HukyForum...)
välkommen i klubben. :)
 

bjsulla

Well-known member
Tusen tack @edtbjon. Känns som början på en spännande resa :D
Kommer att uppdatera med mer info senare när alla saker börjar komma.
 

bjsulla

Well-known member
@Jazze - Den har en kapacitet av 500 gram. Dom flesta på utländska forum verkar dock oftast rosta 1 pound vilket motsvarar 453 gram
 

Jazze

Active member
Läcker maskin onekligen. Kanske får bli en sån när jag växt ur min genecafe

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

bjsulla

Well-known member
Leverans och inkoppling av gas

Nu har rosten kommit :D

Leveransen gick väldigt snabbt. Fick leveransbesked på torsdag och på måndag veckan efter så kom den, inte illa med tanke på att den passerade tull och allting. Totalt så gick införselavgifterna på 2.787 kr.

När rosten ska levereras så frågar Mr Li om vilken anslutning som man vill ha koppplingen till IR-spisen. Jag valde en så kallad barb fitting på 8 mm som syns nedan.
connect1.jpg

Sedan så började jakten på en regulator för gasolen. I Sverige så har vi som standard 30 mbar tryckregulator till våra gasolflaskor men det är rekommenderat ett lite högre tryck till IR-spisen, efter mycket sökande så hittade jag en butik som hade 50 mbar regulatorer hemma. Jag passade också på att köpa ny gasolslang då den som levererades med mest liknade en vattenslang och är väl egentligen inte godkänd att användas då den inte är märkt med -30 grader.

Totalt med regulator, slang, gasolflaska PC5 och slangklammer så blev det 1.745 kr.
 
Senast ändrad:

bjsulla

Well-known member
Inkoppling mot dator

Eftersom jag planerar att använda mig av programmet Artisan för att få koll på rostprofiler och temperaturer så behöver jag kunna koppla in mätproberna till datorn. Jag valde att ansluta via en Phidgets 1048 istället för standardalternativet Center 304.

Jag beställde samtidigt en låda för att montera kretskortet i.
IMG_0193.jpg

När det är dags att ansluta mätproberna så får man skruva bort den befintliga kopplingen på dessa för att frigöra kablarna för att kunna ansluta dem på kretskortet istället.
IMG_0192.jpg

Sedan så är det bara ansluta kablarna mot kretskortet där de ansluts enligt följande:
G(0) - Svart BT
0 - Röd BT
G(1) - Svart ET
1 - Röd ET
G(2) - Svart MET
2 - Röd MET

IMG_0194.jpg

Drivrutiner för Phidgetskortet måste också installeras på datorn innan den kan anslutas och användas.

Kostnad för Phidgets med låda 1.345 kr.
 

bjsulla

Well-known member
Haha, jo det är det.

Väntar egentligen på lite billiga bönor för att labba lite men idag så kunde jag inte låta bli längre. Körde lite robusta tokmörkt och sedan hade jag lite gamla bönor från Mexico som jag provade på. Blev väl inte speciellt lyckat men ger nyttig information för framtiden.

test2.jpg
 

edtbjon

Well-known member
Haha, jo det är det.

Väntar egentligen på lite billiga bönor för att labba lite men idag så kunde jag inte låta bli längre. Körde lite robusta tokmörkt och sedan hade jag lite gamla bönor från Mexico som jag provade på. Blev väl inte speciellt lyckat men ger nyttig information för framtiden.

Visa bilaga 14351
Först ett litet tips om grafen. Spara som "Full size..." (Tror jag det heter.) Det blir lättare att läsa siffror å sånt...
Om jag inte misstar mig så kör du med perforerad trumma. Den är lite klurigare att komma överens med tycker jag, men ger bra resultat när man väl har fattat grejen. (Själv har jag bytt tillbaka till "solid" trumma efter att ha testat med perforerat i typ 8-9 månader. Det känns som om den passar mig bättre.)
 

henrik82

Well-known member
Man blir ju sugen men jag kommer inte in på sidan får detta meddelandet:
Forbidden

You don't have permission to access /forums on this server.
 
Topp