Inköp av ny rost - Huky 500T

edtbjon

Well-known member
Bara lite info om Huky'n... Jag har haft min i snart två år och den fungerar precis lika bra idag som den gjorde som ny. Inga delar bytta, eller behöver bytas. Jag har nån gång kört 15 rostningar på raken, utan problem, fast jag brukar normalt köra 3-4 rostningar på en session. Visst har den några "quirks", men inget som gör den omöjlig på något sätt. Det finns i och för sig ingen "manual", men ett otroligt aktivt och vänligt forum (HukyForum.com), där de flesta möjliga (och omöjliga) frågor om både rostning i allmänhet och Huky'n i synnerhet är besvarade.
Kort sagt... Rekommenderas.
 

bjsulla

Well-known member
Kan bara hålla med. Det är på ren svenska skitroligt att rosta med Hukyn.

Bjuder på en bild på min rostningsvagn
8f49966c203cc644b5b3476b125ade24.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

drdoo

Active member
Så du har fixat en vagn nu, ser ju bra ut.

Jag har väl kört en 10 tal rostar med din gamla Behmor nu. Det har gått rätt bra förutom den första och dom två senaste.

Får du justera värmen mycket under rostningen eller håller den gasol grejen jämn temperatur? Sitter det nått som reglerar temperaturen automatiskt?
 

bjsulla

Well-known member
Roligt att min gamla rost kommer till användning, kan väl erkänna att jag saknar den lite ibland :blush:

Allting på Huky är helt manuellt vilket innebär att den är inte speciellt förlåtande. Känner väl inte att jag riktigt har fått till det helt och hållet ännu och håller fortfarande på att lära mig hur man ska justera värme och luftflöde för att få det att bli som jag vill. Just nu fokuserar jag mest på att enbart reglera värmen under rostningen för att minimera antalet variabler.

Här är en bild från en av rostningarna där P=värme och F=fläkt
Ethiopia Sidamo_16-09-03_1643.jpg
 

edtbjon

Well-known member
Roligt att min gamla rost kommer till användning, kan väl erkänna att jag saknar den lite ibland :blush:

Allting på Huky är helt manuellt vilket innebär att den är inte speciellt förlåtande. Känner väl inte att jag riktigt har fått till det helt och hållet ännu och håller fortfarande på att lära mig hur man ska justera värme och luftflöde för att få det att bli som jag vill. Just nu fokuserar jag mest på att enbart reglera värmen under rostningen för att minimera antalet variabler.

Här är en bild från en av rostningarna där P=värme och F=fläkt
Visa bilaga 14384
Då ska vi se. :)
Först och främst så ser ju åtminstone profilen jättebra ut.
Jag är inte säker på om du kör med solid eller perforerad trumma. Dessutom så undrar jag hur du markerar värmen och fläkten. Är P35 lika med 3.5 kPa måntro?
Det där med att reglera värme och fläkt kommer efterhand. Du lär dig snart att minska ner på antalet justeringar. Man kan lite krasst säga att det handlar inte om att få grafen att se snygg ut. Snarare handlar det om att kontrollera rosten och rostningen. Med vissa bönor så kan jag ställa värmen på t.ex 3.0 kPa och det passar bra nästan ända fram till 1C. Lägg på lite fläkt vid DE (150C) så blir det bra... Ett tips är att sänka temperaturen när du häller i bönorna ganska rejält, så att du får en TP neråt 80C istället för över 100C. Då kan du elda på betydligt mer och ge rostningen betydligt mer energi. Visst tar torkningsfasen lite längre tid (typ 6 min eller så), men då jag "brassar på" rejält handlar det inte om att jag drar ut på den fasen. Dessutom så blir hela rostningen lättare att kontrollera och justera, samt inte minst, replikera. Men det viktigaste med rostningsstragegin är inte hur den "ser ut" utan hur den smakar! :coffee:
Vad gäller fläkten kör jag tre lägen... Jättelågt (jag kallar det 10%), bara så att det precis blir lite sug så att brännaren får lite syre fram till 150C, där jag ställer upp till typ 30-40% av max kapacitet. Runt 1Cs ställer jag upp till 50-60%.
En liten Artisan-grej. Du kan när du är klar med rostningen (Tryckt på "OFF") gå till "configuration/Axes..." och där justera ner "Max" till typ din rostningstid + en minut. Med Sidamon ovan skulle typ 12 minuter vara lagom. Då slipper du det vita tomma fältet till höger om grafen. (Det kan du göra på sparade rostningar också...)
En liten gissning vad din Sidamo kan smaka i din rostning. Jag antar att det finns en väl uttalad sötma med en syra och fruktighet då du droppade vid slutet av 1C, men att den kan vara lite fruktpajsartad. Hur "ser" jag det? Din mellanfas (Maillard-fas) är ganska lång, vilket kan ge en utpräglad sötma och "tillagad frukt", åtminstone med en Sidamo.
Återigen, jättekul att se att det går bra för dig.
 

bjsulla

Well-known member
Tusen tack edtbjon! Ovärderlig information verkligen.

P35 är mycket riktigt 3,5 kPa men har även provat droppa bönorna vid lägre temperatur och höja först vid TP till ungefär 4 kPa. När du säger brassa på vad innebär det då i siffror? Smakerna än så länge har väl varit OK speciellt för Pour Over. Tycker dock att jag ibland får lite "kartongsmak", det är inte någon grön smak så det verkar inte bero på rostningen är outvecklad. Det kan vara bönorna som spökar då jag aldrig testat dem tidigare men förmodligen inte...

Labbar också en del med drop-temp för att se vilken påverkan den har och vad jag föredrar. Det är roligt att se, som med allt inom kaffevärlden, hur små förändringar kan göra så pass mycket.

Jag bytte ganska så direkt till den solida trumman utav egentligen flera anledningar. Dels så var den lös så det var lätt att sätt in den i ugnen och bränna av den på utsidan några gånger och dels så hittade jag mer information som baserade sig på solida trumman. Att en del också tyckte att motorljudet blev tystare var också bidragande. Fast egentligen om jag ska vara ärlig så ville jag bara skruva isär den för att se ut hur den såg ut inuti :blush:
 

drdoo

Active member
Jag kan förstå det. Behmor känns bekväm och enkel, likt en microvågugn:)
Jag är för att läsa på för mycket om rostning för då kommer den känns för enkel.
 

edtbjon

Well-known member
Tusen tack edtbjon! Ovärderlig information verkligen.

P35 är mycket riktigt 3,5 kPa men har även provat droppa bönorna vid lägre temperatur och höja först vid TP till ungefär 4 kPa. När du säger brassa på vad innebär det då i siffror? Smakerna än så länge har väl varit OK speciellt för Pour Over. Tycker dock att jag ibland får lite "kartongsmak", det är inte någon grön smak så det verkar inte bero på rostningen är outvecklad. Det kan vara bönorna som spökar då jag aldrig testat dem tidigare men förmodligen inte...

Labbar också en del med drop-temp för att se vilken påverkan den har och vad jag föredrar. Det är roligt att se, som med allt inom kaffevärlden, hur små förändringar kan göra så pass mycket.

Jag bytte ganska så direkt till den solida trumman utav egentligen flera anledningar. Dels så var den lös så det var lätt att sätt in den i ugnen och bränna av den på utsidan några gånger och dels så hittade jag mer information som baserade sig på solida trumman. Att en del också tyckte att motorljudet blev tystare var också bidragande. Fast egentligen om jag ska vara ärlig så ville jag bara skruva isär den för att se ut hur den såg ut inuti :blush:

Kör du solid trumma så blir det ännu enklare, då vi kör samma setup... :)
"Brassa på" innebär att jag kör runt 3.0 - 3.5 kPa från 1.00 minuter och ganska länge in i rosten. Kör du med 3.5 till 4.0 så trycker du ju på ordentligt. Men för att få lite perspektiv så startar jag rostningen med 400g på 160-165C, med avstängd värme. Efter en minut så drar jag upp värmen till 3.5 kPa (eller lite mer). Jag får i och för sig en ganska lång torkfas, men det funkar bra.
29657068331_8d12dadea0_h.jpg

En fråga om Sidamo'n, då den har "kartongsmak". Kommer den möjligtvis från RawCoffee? (Du borde inte få några "gröna" toner pga dålig utvecklad rostning, då rostningen dels "ser bra ut" och du har en ganska lång mellanfas där en hel del av "utvecklingen" initieras.)
 

Bilagor

  • AmaroGayo.jpg
    AmaroGayo.jpg
    20.5 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:

bjsulla

Well-known member
En liten uppdatering från eftermiddagens rostning av Cerrado Dulce från Brasilien som är tänkt till espresso.

30755357206_cc3c16eb81_b.jpg

3A1A910F-141C-438F-8C48-995D8B9CEF1F.jpg
 

Bilagor

  • Brazil Cerrado Dulce_16-11-05_1400.jpg
    Brazil Cerrado Dulce_16-11-05_1400.jpg
    21.2 KB · Visningar: 27
Senast ändrad:

bjsulla

Well-known member
Tack @edtbjon

Ljust? Jag som tog i av bara fasiken :lol:
Skämt åsido så håller jag på att se vart jag vill ligga i sluttemperatur. Har en som blivit droppad på 217 grader och denna på 220 så imorgon så är det koppning och jämföra. Får se om det blir att prova gå upp lite till i temperatur också men jag vill gärna undvika att gå in i 2:a crack för att inte trycka ut kaffeolja från bönan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp