K30 Funderingar

asharidu

Well-known member
Jag kapar tråden och ställer lite frågor om K30 bättre samla alla frågor kring k30 under samma tråd. :)


Jag funderar på att köpa K30 har kollat på blocket och det finns en del begagnat. Hur kan man se på kvarnen om det är den senaste modellen? Det finns två olika K30 en äldre och en nyare version. Vad är skillnaden mellan de två? Vissa av kvarnarna har någon form av "ratt" ovanpå kvarnen och vissa inte, vad fyller den för funktion?
dimensionerna på kvarnen är 240 x 320 x 550 mm ( B x D x H ) är bönhållaren inräknat?

Är kluven om jag ska köpa en K30 eller nöja mig med en mindre kvarn.
 

bjsulla

Well-known member
Du har dels den vanliga kvarnen som benämns K30 eller K30ES sedan så har du K30 Vario. Skillnaden är att K30ES saknar "ratten" och du gör maljusteringarna i steg genom att dra ut "spaken" vid sidan om "ratten", den har med andra ord fasta justeringslägen för att ställa malningsgraden. K30 Vario har en "ratt" eller egentligen är det en låsskruv som du skruvar upp för att justera malningsgraden och sedan skruvar du åt den för att låsa vid en inställning. K30 Vario har steglösa justeringsmöjligheter.

Det finns en del saker som skiljer sig åt beroende på vilket serienummer kvarnen har. Jag tror inte att du behöver bekymra dig om det men det framgår tydligast på sprängskisserna som du hittar här -> http://www.kaffemekka.dk/upload_dir...mahlkoenig/mahlkonig-k30-vario-spareparts.pdf
 
Senast ändrad:

asharidu

Well-known member
Du har dels den vanliga kvarnen som benämns K30 eller K30ES sedan så har du K30 Vario. Skillnaden är att K30ES saknar "ratten" och du gör maljusteringarna i steg genom att dra ut "spaken" vid sidan om "ratten", den har med andra ord fasta justeringslägen för att ställa malningsgraden. K30 Vario har en "ratt" eller egentligen är det en låsskruv som du skruvar upp för att justera malningsgraden och sedan skruvar du åt den för att låsa vid en inställning. K30 Vario har steglösa justeringsmöjligheter.

Det finns en del saker som skiljer sig åt beroende på vilket serienummer kvarnen har. Jag tror inte att du behöver bekymra dig om det men det framgår tydligast på sprängskisserna som du hittar här -> http://www.kaffemekka.dk/upload_dir...mahlkoenig/mahlkonig-k30-vario-spareparts.pdf
Tack för svaret, precis vad jag sökte efter och tack för sprängskissen.

Hur mycket tycker du man ska betala för en begagnad k30?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

magho403

Well-known member
Tack för svaret, precis vad jag sökte efter och tack för sprängskissen.

Hur mycket tycker du man ska betala för en begagnad k30?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Allt mellan 0kr och nypris, det beror ju liksom på i vilket skick kvarnen är. De flesta på blocket verkar ligga ute för ca 6000kr. Är de i bra skick är det mycket kvarn för pengarna. Kom dock ihåg att priset på alla reservdelar står i relation till nypriset på kvarnen.
 

petrush

Well-known member
Om man går in i menyn så kan man se en räknare hur många doser kvarnen har gjort (googla hur). Min kvarn har gjort 130,000 och går fint fortfarande.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Zeus

Member
Några frågor gällande K30.
1. Om man vill byta "deco ring" med inställningsnummer (skalan) så undrar jag hur svårt det är att göra det själv?
2. Finns det någon beskrivning på Internet hur man kan göra det själv?
3. Finns det något ställe i Stockholm där man kan lämna kaffekvarnen för ett utbyte av skalan (kanske Kaffecompagniet, Monteriva, ...)?
 
Topp