K30 Funderingar

petrush

Well-known member
Hej,

Köpte en beg K30 idag från blocket :)

Den har gått på ett centralt cafe i sthlm och räknaren står på 132 tusen dubbelshots :) Har nu plockat ner i delar och skrubbat bort kaffegegg och annat gott.. Verkligen välbyggd kvarn, gjord för att servas känns det.

Jag har dock en fundering. Espressomalning för att få vettigt flöde ligger väldigt nära att malskivorna tar / ger skrapljud, och området för vettigt flöde är väldigt smalt, ett steg upp och ned. Vad kan detta bero på? Malskivorna tycker jag ser bra ut, man osäker hur man ser om de är ok. Man ser inga 'jack' och sånt, och vassa kanter (inte så man skär sig men..). Annars är det alignment mellan malskivorna, men allt ser rätt ok ut och var inga lager med gegg på ytor som skulle påverka alignment.

Några tips/ideer?
 

bjsulla

Well-known member
Jag köpte min kvarn ny så jag har tyvärr inga direkta tips. Det enda som jag kan bidra med är att jag ligger nog aldrig nå mycket under 3,5 för espressomalet om det hjälper.
 

svartvest

Well-known member
Jag har sett en tysk video på youtube men jag hittade en ny i slutet så vrider han till och det skall vara gansk a tajt mellan skivorna men de skall inte ta i varandra..https://youtu.be/hm7IAXBNC90

Jag fick inte några verktyg med mig när jag köpte min fick ni med något??
 

bjsulla

Well-known member
Inga verktyg följde med till min heller. Det är tydligen serviceverktyg som man i sådant fall får köpa separat.
Det ena verktyget är till för att låsa fast den nedre malskivan så att den inte kan rotera när man skruvar lös den, den syns i videon ovanför. De flesta verkar använda en träpinne, skruvmejsel eller liknande för att låsa fast den istället.

Det andra verktyget är för att göra en "zero adjustment" och är egentligen bara ett rör med en slits som tillåter en att göra justeringar samtidigt som man kör kvarnen. Jag vet att en hel del använder en tång istället.

Hur det andra verktyget används för att göra justeringar syns här:
 

bjsulla

Well-known member
Kom att tänka på det att om du inte får till det genom att göra en justering så kanske det kan vara värt att markera malskivorna med en filtpenna och sedan justera så att de precis tar mot varandra. Du kan då se om de ligger hyfsat jämt i alla fall.

Sök på "mythos burr alignment" på google så hittar du en pdf som beskriver lite om tanken hur det ska gå till.
 

TTobbe

Well-known member
Jag har bytt malskivor och skött servicen åt min kaffehandlare på deras k30. Har inte haft något nollningsverktyg utan har snurrat kvarnen förhand och flyttat justeringen med fingrarna och det har gått bra. De ligger på 1,5- 2,5 i inställning för espresso.
 

petrush

Well-known member
Tackar, den där instruktionen till Mythos burr alignment ger lite användbara tips! (http://www.espressobar.dk/forums/attachment.php?attachmentid=9608&d=1463476075) Det här med att "shimma" med pappersbitar när man drar fast malskivor eller andra delar verkar intressant, tror det skulle kunna vara användbart för att sätta fast den övre malkammaren på K30 - där är det lite spelrum. För malskivor så krävs det att man har en kant att utgå från, osäker från minnet hur det är med K30.
 

petrush

Well-known member
Svårt att säga på foto men tror ni att dessa malskivor är ok? Känns lite vassa när man drar med fingret men om man ser på kanterna i fotot så verkar de ha fått sig några omgångar?

IMG_3610.jpg
 

Freddo

Member
Håller med svårt att se om det är ok från en bild. Huvudsaken att resultatet i koppen blir bra. Testa och kör några skott. Har läst någonstans om du behöver mer än 6 sek för att mala en dubbel, så är det dags att byta malskivor eller om den maler ojämt.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Slöa malskivor är väl lite som bukfetma eller fukt i källaren. Inte ett problem som dyker upp från den ena dagen till den andra. Du märker ju antagligen inte att kaffet smakar sämre än förra veckan. Men om du kostar på dig nya skivor får du svar på hur de gamla mådde.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

lennart

Well-known member
Jag har tittat på espressoparts.com och dom skriver att enligt kvarntillverkarna så rekommenderar dom att det skall bytas malskivor på K30 efter 1600 lbs.
Dom har en tabell för ett antal kvarnar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp